maandag 5 mei 2008
Zestig parkeerplaatsen minder in Bellamybuurt is fors
De werkzaamheden aan de Hallen zijn gestart. Fijn dat er eindelijk wat gebeurt met dat fantastische rijksmonument. Tegelijkertijd is echter de Bilderijkkade afgesloten voor auto's en liggen delen van De Clercqstraat eruit. Door al deze werkzaamheden zijn er geruime tijd een flink aantal parkeerplaatsen minder beschikbaar. Op termijn moet dat goed komen met de komst van de garage onder de nieuwe woningen en het Hallen complex, maar die zijn er de komende jaren nog niet.
Er zijn een paar mogelijkheden om alternatieve parkeerplaatsen te realiseren. Onder meer aan de Da Costakade bij de Hugo de Grootgracht en op delen van de Bilderdijkkade. Een andere mogelijkheid is het realiseren van een stuk of 20 tijdelijke parkeerplaatsen op het Kwakersplein. Dat gaat ver, maar het gaat om een tijdelijke situatie en in het verleden (1994) bestond het Kwakersplein uit een weg met twee ventwegen en stond zo'n beetje het hele plein nog vol met auto's.
Verder zou je nog kunnen besluiten om pontons in de Bilderdijkgracht neer te leggen om daar op te parkeren. Dat brengt echter flinke extra kosten met zich mee, het heeft nogal wat extra impact op het uitzicht van de gracht en het aantal parkeerplaatsen per ponton is beperkt.
Wat betreft de pontons en het Kwakersplein heb ik die vooralsnog 'on hold' gezet. Eerst kijken hoe het gaat in de buurt. Deze zomer opent Furore en dat zou moeten zorgen voor een wat lagere parkeerdruk in het hele stadsdeel. Vraag is echter of dit verstandig is. Kan deze buurt het aan om tijdelijk met zo'n 60 parkeerplaatsen minder te moeten doen? Ik vind het nogal wat.
Reacties:
7 mei 2008 10:11
Mart
Kan het stadsdeel niet tijdelijk extra parkeerplaatsen afnemen van externe parkeergarages?
De vraag die trouwens in mij opkomt is: is hier van te voren geen rekening mee gehouden?
7 mei 2008 11:52
Barry
60 als getal zegt niet veel. Twee factoren van belang;
* Ten opzichte van hoeveel totaal, 600? 2000? maakt nogal wat verschil;
* Wat is de spreiding van die 60 over Oud-West.
In de ene straat merk je een afname van 5 parkeerplaatsen al. Een andere straat heeft meer ruimte (behalve de beruchte zondagmiddag/-avond, dan staat alles vol).
Vanuit kosten-baten lijken me potons vrij prijzig (je hebt er nogal wat nodig volgens mij voor 60 parkeerplaatsen), nog los van visuele aspect. Wellicht is suggestie van Mart iets.
Idd zal de zomer de druk waarschijnlijk wat minder zijn, dus vwb De Clerqstraat is dat wellicht net genoeg. Voor De Hallen lijkt me van niet.
13 mei 2008 21:30
Gerrit
Hallo Werner,
Nu de Clercqstraat eruit ligt zijn er veel meer dan 60 plaatsen verdwenen, ik
denk eerder 150 plaatsen aan beide zijden de Clercqstraat ,plus op de kades laad en los plaatsen die ook 24
uur niet gebruikt mogen worden.Veel
bewoners die ook avonds werken en laat
thuiskomen is het een crime om een plaats te vinden gister avond een half
uur naar een plekje moeten zoeken.
Gaarne creative oplossingen.
14 mei 2008 16:12
Werner Toonk
Gerrit: dit heb ik laten uitzoeken. Je hebt gelijk, het zit als volgt:
Als gevolg van het project de De Clercqstraat zijn op dit moment 90
parkeerplaatsen onbruikbaar. Als volgt verdeeld:
Bellamybuurt:
De Clercqstraat 30 pp
in de zijstraten ten noorden van de de Clercqstraat zijn 9
parkeerplaatsen in gebruik als Laad en Losplaats tbv het werk
Da Costabuurt:
De Clercqstraat 42 pp
in de straten ten noorden van de de Clercqstraat zijn 9 parkeerplaatsen
in gebruik als Laad en Losplek tbv het werk
Als gevolg van het project de Hallen zijn op dit moment 14 parkeerplaatsen onbruikbaar
Als gevolg van het project stadsdeelhuis zijn op dit moment 36 parkeerplaatsen onbruikbaar.
In totaal gaat het dus om 140 (!) parkeerplaatsen. Ik had in ieder geval niet in de gaten dat het bij De Clercqstraat om zo'n extreem aantal ging. En kennelijk is er ook niemand anders die daar pro-actief over informeert.
... In juni opent de Furore parkeergarage aan de Eerste Constantijn Huygensstraat. Dan is er - weliswaar op enige afstand - een oplossing. Maar tot die tijd? Welke creatieve oplossingen stel je zelf voor?
14 mei 2008 17:01
Mart
Kunnen die hekken bij de Hallen niet open?
18 mei 2008 10:21
martin
De markt is de laatste tijd onbereikbaar geworden door Project "De Hallen".Tot de dag van vandaag is er nog geen enkele oplossing.Waarom de hekken niet open of een hal gebruiken voor parkeren zolang er toch niks gebeurd.
18 mei 2008 13:40
Alice
Creatieve oplossing: automobielgebruikers, zet uw auto buiten het stadsdeel neer en reis verder met de tram of bus.
19 mei 2008 08:26
martin
Heel creatieve dan nemen we ook nog een paar ezels mee om de boodschappen te dragen.
19 mei 2008 10:39
Mart
En boodschappen kunnen niet voor de deur gelost worden? Wie in de avondspits (de tijd dat het tekort zich voor doet) nog met zware tassen met boodschappen moet gaan sjouwen zou sowieso wel iets creatiever te werk moeten gaan.
Anyway, voor zover ik wist was er al onderzoek gedaan naar parkeergarages buiten de ring (en dan met de 1 of de 17 deze kant op) maar werd dit op gemeentelijk niveau tegengehouden.
Een oplossing zou het opengooien van een hek + hal in het Hallencomplex zijn. Ware het niet dat het Bellamyplein nu ook open ligt.
19 mei 2008 11:43
Ben
Ook ik heb jaren lang mijn auto buiten de ring A10 geparkeerd. Bij het Lucas Andreas ziekenhuis was er (bijna) altijd wel een onbetaalde plek. Met lijn 13 ben je dan ook zo in oud west (helaas wel net drie strippen want zone grens is de grens tussen oud west en de Baarsjes). Doe ik nu ook regelmatig met bezoek (dan raad ik ze dat aan, of ik haal breng ze met de auto).
Het probleem is dat je natuurlijk regelmatig geen zin hebt in dat extra tramritje en dat er daar 's avonds weing toezicht is.
Boodschappen deed ik dan trouwens altijd lopend om de hoek.
19 mei 2008 19:36
Mart
Uitstappen bij de Witte de Wit scheelt een strip ;)
20 mei 2008 18:21
Sjors Pals
Hehehe Mart, ik loop ook altijd even de brug over, het is maar 300 meter.
http://www.gemeentebelastingen.amsterdam.nl/nieuws...
20 mei 2008 21:30
Mart
Voor mij iets verder maar ik ga echt geen extra zone stempelen voor die 2 haltes Kinkerstraat.
28 mei 2008 22:52
martin
Helaas blijkt ondanks vele afspraken en mooie woorden dat het bellamyplein nog steeds een puinhoop is.
De markt blijft onbereikbaar,zou de markt dan toch moeten verdwijnen voor de parkeerplaatsen (of beter gezegd "project De Hallen") in Oud-West..????
2 jun 2008 15:26
olaf
en het krugerplein is geen optie?
15 okt 2008 18:32
bas
Gisteren (14 oktober) ontvingen de bewoners van de da costakade een brief waarin gesteld wordt dat er maandag a.s. (20 oktober) begonnen wordt met de aanleg van 16 parkeerplaatsen, punt.
Hier is geen enkele voorlichting of inspraak aan vooraf gegaan.
Het komt op de tekeningen van de herinrichting niet voor, was nooit bij iemand bekend. Wat zijn dit voor totalitaire toestanden ?
15 okt 2008 18:55
Werner Toonk
@Bas: dat is besproken bij de vaststelling van het profiel van de De Clercqstraat.
De bewonersbrief is bovendien net zo kort als je hierboven stelt en bevat wel degelijk uitleg. Zie verder onderstaande link.
http://www.wernertoonk.nl/dacosta_parkeerplaatsen
15 okt 2008 19:17
bas
@werner: besproken? door wie en wanner? het is nergens zwart op wit te vinden. laat staan op de tekeningen,noch is het bij mijn weten opgenomen.
verder: de link gaat ergens anders over, jullie nieuwe kantoor.
15 okt 2008 19:24
bas
in de bewonersbrief zeg je dat dit vroeger ook zo was, na bestudering van fotos lijkt het alsof er juist nooit parkeerruimte is geweest.
16 okt 2008 00:07
Werner Toonk
@bas: zie o.a. notulen van deelraadsvergadering van begin maart 2007. Te vinden op site van Oud-West. Bewoners hebben mij laten weten dat er voorheen ook geparkeerd werd. Als jij foto's hebt waaruit het tegendeel blijkt, dan zie ik die graag.
16 okt 2008 13:44
bas
dacostakade.blogspot.com-overigens zijn er nu 10 lege plekken op dit stuk kade en ik heb er met overkant mee e.o. 60 lege plekken geteld, ik moet zo werken maar ik zal vannacht nog een telling verrichten.
http://dacostakade.blogspot.com/
16 okt 2008 15:45
Anoniem
"In verband met ziekte van de projectleider was het bovendien niet mogelijk om direct een antwoord op uw vragen te geven. Wij bieden u hiervoor onze excuses aan." Was getekend: Werner Toonk.
21 okt 2008 18:35
bas
bas schreef: 16 okt 2008 13:44
overigens zijn er nu 10 lege plekken op dit stuk kade en ik heb er met overkant mee e.o. 60 lege plekken geteld, ik moet zo werken maar ik zal vannacht nog een telling verrichten.
21 okt: nu zijn er 3 lege plekken, hier op de kade, er zijn bijna altijd lege plekken, wat is de relevantie?
http://dacostakade.blogspot.com/
21 okt 2008 20:55
Alice
Werner Toonk beroept zich dikwijls op het feit dat uit enquetes zou blijken dat gebrek aan parkeerplekken als een groot probleem wordt ervaren. Als er veel parkeerplekken regelmatig leeg staan, bewijst dat, dat veel automobilisten 'luie donders' zijn die te beroerd zijn of zich te goed voelen om een stukje te lopen, te fietsen of met de tram te gaan.
22 okt 2008 00:07
Werner Toonk
@Alice: Het blijkt uit de enquetes. Zie onderstaande link naar Google, waar de monitoren uit 2003, 2005 en 2007 te vinden zijn. Kijk bijvoorbeeld in de monitor uit 2007 op p8. Het is geen verzinsel, maar een feit.
Dat er regelmatig plekken leeg staan, doet daar niets aan af maar geeft slechts aan dat we door heel gericht te sturen op het aantal parkeervergunningen dat we per buurt uitgeven de problemen nog enigszins in de hand houden. Verder is het zo dat met name later op de avond en in de nacht de parkeerdruk het hoogst is, en dat de parkeerdruk die er dan is meestal niet te vergelijken is met de situatie overdag of aan het begin van de avond.
Ik vind het vrij gemakzuchtig om automobilisten luie donders te noemen. Voor veel hardwerkende Amsterdammers is die auto nu eenmaal noodzakelijk om zich op een redelijke manier te kunnen verplaatsen tussen thuis en werk.
http://www.google.nl/search?q=stadsdeelmonitor oud...
27 okt 2008 09:49
Alice
Werner, je geeft de indruk alleen waarde te hechten aan onderzoeken die jouw eigen geloof ondersteunen.
Automobilisten, al dan niet ‘hardwerkend’, hebben er rechtstreeks belang bij om in onderzoeken hun 'problemen' te overdrijven.
Jij overdrijft ook grandioos, door ook door te zeggen dat je 'de problemen nog enigszins in de hand houdt'.
Wat zijn die 'gigantische' problemen eigenlijk? Dat men even moet zoeken om z'n auto kwijt te kunnen? Dat is erg zeg!
Het is toch te gek voor woorden dat automobilisten het 'normaal' vinden dat ze hun auto op 'openbaar gebied' vlak bij hun woning kunnen neerzetten.
27 okt 2008 09:50
Werner Toonk
@Alice: en wat is daar dan gek aan? Dat gebeurt in de hele wereld.
27 okt 2008 10:19
Ben
Werner, als je dat niet gek vindt dan moet je ophouden met parkeerbeleid voeren en je volledig gaan richten op vrij parkeren voor iedereen overal. Ruimte is schaars en het stadsdeel beslist waaraan ruimte wordt gegeven. Daarmee is die ruimte dus eigenlijk al niet meer openbaar. Het recht om je auto voor je deur te parkeren is net zo gek als dat mensen menen recht te hebben op eredivisie voetbal op de buis op zondagavond om 19:00.
27 okt 2008 11:33
Werner Toonk
@Ben: en bij fietsen?
27 okt 2008 13:34
Ben
Inzake fietsen: precies hetzelfde. Het is hetzelfde om te zeggen dat het in de hele wereld gebeurt dat mensen zomaar ergens een huis bouwen, met meer vrouwen trouwen, kinderen in fabrieken laten werken, een wapen kopen om zich te verdedigen. Daar kun je dan ook niets geks aan vinden. In Amsterdam werkt dat niet zo.
Ik weet overigens niet waar je heen wilt. Ik begrijp dat het af en toe lastig is om op iedereen inhoudelijk te reageren, maar op deze manier vervuil je mijns inziens je eigen weblog. Ik ga hier verder niet in mee.
Feit is wel dat uit het onderzoek is gekomen dat bewoners van Oud West parkeren als één van de grootste problemen ziet. Als oplossing wordt nu de facto gekozen voor de weg: iedereen heeft het recht om zijn auto voor de deur te parkeren en dat proberen we te realiseren door extra parkeergelegenheid te creëren. Een andere keuze zou kunnen zijn: het is geen recht om je auto voor de deur te kunnen parkeren. Er zijn voldoende parkeerplaatsen maar teveel auto's. Laten we proberen het autogebruik (bezit) terugdringen.
27 okt 2008 17:01
Werner Toonk
@Ben: dat is een misvatting. Er wordt niet gekozen - ook niet de facto - dat iedereen het recht heeft om zijn auto voor de deur te parkeren. Dat recht is er niet, en dat is zo'n dicht bevolkt en bebouwd stedelijk gebied ook echt onmogelijk. Er wordt wel voor gekozen om het aantal parkeerplaatsen dat we hebben, vast te houden. Per vijf woningen hebben we twee parkeerplaatsen beschikbaar. Dat is onder welke norm dan ook. Het autobezit is bovendien al heel erg laag. En er staan honderden mensen te wachten op een parkeervergunning.
28 okt 2008 11:58
Alice
Werner zegt dat automobilisten geen recht hebben om hun auto voor de deur te parkeren. Maar zijn beleid is daarmee in tegenspraak: hoe meer parkeerplaatsen er zijn, hoe liever hem dat is. Met als enige argument: dat er uit een onderzoek zou blijken dat mensen niet lang rond willen riojden om hun auto te kunnen parkeren.
Je kunt ook zeggen: Als je je auto naast je deur wil parkeren moet je niet in Oud-West gaan wonen.
En als je al in Oud-West woont, en je wilt je met een auto gaan verplaatsen, dan kan je beter verhuizen naar een locatie waar meer ruimte is.
Er is geen enkele maatschappelijke noodzaak om het aantal parkeerplaatsen in Oud-West te vergroten. En dat gebeurt wel, als al die plannen voor parkeergarages doorgaan.
Er is ook geen enkele maatschappelijke noodzaak om parkeerplaatsen die om wat voor reden dan ook vervallen, te compenseren door de aanleg van andere parkeerplaatsen.
Integendeel, er is een overdaad aan argumenten om het autoverkeer in woonwijken juist te beperken.
28 okt 2008 17:43
Werner Toonk
Zie hier: als je je auto naast je deur wil parkeren moet je niet in Oud-West gaan wonen.
Helemaal eens dus. Er is echter wel degelijk een noodzaak om wat te doen aan het tekort aan parkeerplaatsen in de buurt, en dat doen we gelukkig ook.
29 okt 2008 08:56
Alice
Er is geen tekort aan parkeerplaatsen in de buurt, er zijn gewoon teveel bewoners die hun auto, als ze die even niet nodig hebben, vlak bij hun woning willen neerzetten.
Als je daar iets aan wil doen, moet je stimuleren dat mensen geen auto meer willen gebruiken.
Met het aanleggen van parkeerplaatsen doe je juist het tegenovergestelde.
29 okt 2008 09:37
Wim de Groot
Automobilisten zijn de oorzaak van files en parkeerproblemen.
Laten ze (automobilisten) het toch lekker zelf uitzoeken! Daar hoeft de overheid zich toch niet mee te bemoeien? De overheid moet ervoor zorgen dat er goed openbaar vervoer is, en veilige voet- en fietspaden.
Automobilisten moeten niet zeuren.
29 okt 2008 09:39
Ben
Deze discussie is eindeloos. De probleem definitie is de crux, zeg je:
1. Er zijn te weinig parkeerplaatsen
2. Er zijn teveel auto's
Bij de eerste probleemdefinitie is er redelijk eenvoudige oplossing, het creëren van extra parkeerplaatsen. De tweede probleemdefinitie heeft een veel lastiger oplossing namelijk een mentaliteitsverandering van autogebruikers. Het is dan ook duidelijk waar je als beleidsmaker winst kunt halen. Een symptoom van beide problemen is het feit waar de bewoners over klagen, namelijk dat zij lang moeten zoeken naar een parkeerplek. De argumenenten dat je maar moet verhuizen als je hier last van hebt geeft natuurlijk geen pas. Net zo min als het argument dat twee parkeerplekken per vijf woningen onder een norm zou zitten en dat er vele mensen op een wachtlijst staan.
29 okt 2008 13:03
Wim de Groot
Onderstaand bericht in (o.a.) Het Parool maakt duidelijk waarom het beter is om aan te sturen op een 'mentaliteitsverandering van autogebruikers' in plaats van het creëren van extra parkeerplaatsen.
Nederlanders leven in ecologisch opzicht ver boven hun stand. Als alle inwoners op aarde dezelfde levensstijl als wij zouden hanteren, zouden er twee aardbollen nodig zijn om iedereen te voorzien van schoon water en grondstoffen als hout, olie en vruchtbare grond. Ons land teert daardoor sterk in op de natuurlijke reserves van andere landen, concludeert het Wereld Natuurfonds in een vandaag gepresenteerd rapport over de 'gezondheidstoestand' van de aarde.
29 okt 2008 19:39
Werner Toonk
@Wim: het gaat bij de Da Costakade nadrukkelijk niet over het aanleggen van extra parkeerplaatsen, maar over terugbrengen van een deel van plaatsen die in de directe omgeving eerder dit jaar van straat gehaald zijn.
30 okt 2008 08:28
Wim de Groot
Werner, je reageert niet op de strekking van het bericht in Het Parool. Vind je dat niet belangrijk of zo? Of kies je ervoor om dat soort berichten gewoon te negeren?
Bij de Da Costakade gaat het dan misschien om het aanleggen van parkeerplaatsen die elders vervallen zijn, maar dat geldt dan alleen hier.
Elders worden er wel méér parkeerplaatsen aangelegd.
30 okt 2008 22:00
Martin Cleaver
Er is een mooie parkeergarage aan de Constantijn Huygensstraat, maar volgens mij is ie nog steeds niet open!
2 nov 2008 14:38
bas
.volkskrantblog.nl/blog/5801
http://www.nieuwsuitamsterdam.nl/2008/05/parkeerga...
2 nov 2008 15:30
bas
.volkskrantblog.nl/blog/5801
http://www.nieuwsuitamsterdam.nl/2008/05/parkeerga...
Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.
Andere items over De Hallen:
Vorige:
Hondenpoep: overtreder opzoeken via DNA en hondenbelasting afschaffenVolgende:
Wel of geen fontein op Bosboom Toussaintplein?Terug naar
overzicht...