Gemeenteraadslid Amsterdam
Werner Toonk
Werner Toonk
1 ander item over Zebrapaden over de trambaan

maandag 11 juni 2007

Zebraden over de trambaan
Op 9 september 2003 schreef ik op deze site al dat ik graag de zebrapaden op de Overtoom over de tramhalte zou laten doorlopen. Nu is het zo dat die zebrapaden niet doorlopen. Zo'n zebra doortrekken lijkt een kleine opgave waar je alleen een pot verf en een kwast nodig hebt. Toch zijn we ondertussen bijna vier jaar verder en is het nog niet gelukt. Er zijn te veel ambtenaren die niet willen.

Vanmiddag had ik er weer een discussie erover. Die komt echter steeds niet verder dan het ene argument dat een zebra schijnveiligheid geeft en geen echte veiligheid, waardoor het juist onveiliger zou worden. Ik vind dat flauwekul. Als dat immers op zou gaan, haal dan alle zebra's in Amsterdam en daarbuiten maar weg. Lang leve de vrije baan voor trams en taxi's die onbegrensd kunnen planken. Van de handhaving hoeven we het niet te hebben, want de politie heeft andere prioriteiten.

Dat betekent echter wel dat mensen met kinderwagens, bejaarden, mensen in een rolstoel, met een rollater nog steeds moeilijk over kunnen steken tussen de trams en racende taxi's door. Dat is niet alleen onhandig, maar naar mijn idee ook domweg onveilig. Leg er nu een zebra neer, zodat zo'n taxi ook daadwerkelijk moet stoppen. Die Amsterdammer is echt niet zo dom om er blind op te vertrouwen dat de taxi ook meteen stopt.

Juist zoals het nu geregeld is, is het naar mijn idee onveilig.

Dilemma is echter dat zo'n Overtoom hoofdnet auto is en dat Centraal er ook het nodige van moet vinden en er misschien wel over gaat. Afspraak is nu dat we een goed voorstel gaan maken om het nog maar eens te proberen.

Wat vindt u? Doortrekken die zebra's over de trambaan – of gewoon houden zoals het is?

Een vergelijkbare discussie speelde trouwens vandaag over de tijdelijke verkeerssituatie aan de Eerste Constantijn Huygensstraat. Tussen de tweede Helmersstraat en Café Zouk zou naar mijn idee al lang een zebra hebben moeten liggen, om voetgangers die niet voorbij de bouwput kunnen vreilig over te laten steken. 'Nee, want dat geeft schijnveiligheid' is weer het argument. Ik ben het daar 100% mee oneens en vind het een onverantwoorde situatie. In november van dit jaar ligt er echter een oversteek voor Furore, tegenover de Bosboom Toussaintstraat. Daarmee is dat probleem dus opgelost. Bovendien gaat het nu al twee jaar goed bij de Tweede Helmersstraat. Stel je voor dat er juist wat gebeurd als de situatie aanpassen tegen het advies van de verkeerskundigen. Lastig dilemma. Ik heb er vandaag voor gekozen om het bij die Tweede Helmersstraat dan maar zo te laten en te wachten tot november. Ik hoop van ganser harte dat dit goed gaat.

Reacties:

12 jun 2007 00:20
Marc M. Gravemaker
Het doortrekken van de zebrapaden, voetgangersoversteekplaatsen op de Overtoom is vanaf de herinrichting een heikel punt.
Toen is in de Raad lang en uitvoerig gesproken over veiligheid voor voetgangers die vanuit Oud-West naar het Vondelpark, of simpelweg naar de overkant wilden oversteken.
Het was vanuit alle partijen een keiharde eis, lees de verslagen er nog maar eens op na.
De centrale stad, lees DIVV, lees tekentafel ambtenaren, veelal woonachtig in Lelystad of Dronten, hebben dit tegengehouden.
Want de grootste boosdoener in deze was en is nog steeds het GVB,
Lijn 1 is hun prioriteit lijn en het tijdverlies wat deze oploopt in de Leidsestraat moet worden ingehaald op de Overtoom om zo te voldoen aan de dienstregeling.
Daarom scheuren de trams altijd onverantwoord hard en zijn er ook weinig haltes.
En wil men geen doorgetrokken zebrapaden, stel je voor dat dan de tram daarvoor zou moeten stoppen, liever niet.
Uiteraard is een zebrapad geen schijnveiligheid, de rechten en plichten op zo'n plek zijn domweg verankerd in wet- en regelgeving.
Dat het bevoegd gezag weinig tot geen prioriteit toekent aan handhaving is op zich ook een schande, de Politiewet geeft duidelijk richtingen aan hoe de burger te beschermen, of dat nou om criminaliteit gaat of verkeersveiligheid.

Dik jammer dat de situatie op de 1e Constantijn Huygensstraat niet wordt aangepakt, vandaag was echt wel chaos nu de herprofilering vanwege de parkeergarage is gestart.

Gelukkig staan er nog genoeg palen waar monumentjes met bloemen en kaarsen kunnen worden ingericht!


12 jun 2007 09:57
Erik van der Poll
Trams hebben hoe dan ook al de neiging om zich niet strak aan rood licht te houden en soms te ver door te rijden. Taxis zijn i.h.a. gevaarlijke objecten. Ik denk dat een zebra aardig is, maar geen oplossing is voor het eigenlijke probleem: het rijgedrag.

12 jun 2007 11:30
willem
Die schijnveiligheid kan ik me goed voorstellen. In de Weesperstraat zit een zebra zonder lichten. Er stopt niemand als je wilt oversteken, dus je moet sowieso wachten tot alle auto's weg zijn. Dan kan je je afvragen wat de meerwaarde van die zebra is. Idem dito bij de oversteken op de Overtoom, de vraag is of er daadwerkelijk extra oversteekmogelijkheden komen als er een zebra wordt aangelegd....

12 jun 2007 12:39
Mart
@Werner: Er zijn specialisten op dit gebied, die nav zo'n ongeval mogelijke maatregelen ter verbetering voor zullen stellen. Zomaar lukraak een zebrapad doortrekken en daarmee doen alsof het veiliger is, daar voel ik niet zoveel voor.

:')
Voor de duidelijkheid, dit is dus een verbouwde post van jezelf.

Voetgangers hebben voorrang op een zebrapad. Al staan er 100 stoplichten op groen. Wanneer men gaat spreken over schijnveiligheid (iets wat wel degelijk in bepaalde situaties een probleem kan zijn) dan moeten de experts dat aangeven. Een half zebrapas schept alleen maar onduidelijkheid.

Ik zie dus 2 opties:
Het zebrapad wordt doorgetrokken;
Het zebrapad verdwijnt.

Dat zijn de punten die op tafel moeten komen. Die verfuckte besluiteloosheid moet maar eens verdwijnen.

12 jun 2007 12:43
willem
volgens mij hebben de experts gesproken: geen zebra op de trambaan, conform de richtlijnen. Alleen kan portefeuillehouder Toonk zich er niet bij neerleggen, dus blijft de discussie steeds weer overnieuw gedaan worden.
Laten zoals het nu is, zoals de centrale stad wil, is ook een besluit....

3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
@Mart: Ja, er zijn specialisten op dit gebied. Dat wil echter niet zeggen dat je het daar altijd mee eens hoeft te zijn. Verschil met dat ongeval is dat dat iets is waar niemand van te voren me over benaderd heeft met de vraag om er bijvoorbeeld een spiegel neer te zetten. In tegenstelling tot de zebrapaden waar dat wel degelijk het geval is.
Neem als voorbeeld ook de verkeerslichten bij de kruising Kinkerstraat - Ten Katestraat. Daar staan alleen verkeerslichten voor auto's en voetgangers, niet voor fietsers. Als voetgangers groen hebben en oversteken over het zebrapad, dan zijn er toch fietsers die doorrijden. Die voetganger gaat natuurlijk voor vanwege het zebrapad, maar een verkeerslicht dat op dat moment op rood staat voor de fietsers zou naar mijn idee wel degelijk helpen. Veel mensen denken daar net zo over. Verkeerskundigen komen echter ook daar met het argument dat zo'n verkeerslicht alleen maar schijnveiligheid oplevert. In zo'n geval is het de vraag wat je als politiek of als bestuurder doet. Als vrijwel iedereen A vindt, maar een aantal deskundigen B zeggen en jarenlang hetzelfde blijven zeggen, dan kan ik me voorstellen dat het toch een keer A wordt.

Laatste voorbeeld: Toen het fietspad op de Overtoom bij de Kattenlaan werd aangelegd, werd er tijdelijk een linksaf verbod ingesteld de JP Heijestraat in. Vanachter de tekentafel was bedacht (bij stadsregie) dat linksaf slaan via een hek onmogelijk gemaakt moest worden. Maar omdat de Overtoom via de Jan Piet wel bereikbaar moest blijven, besloeg dat bord maar de helft van de weg. Gevolg in de praktijk was precies zoals ik dat vooraf had voorspelt: automobilisten die vanaf de Overtoom de Jan Piet in wilden, draaiden gewoon om dat bord heen. En dat gaf pas echt gevaarlijke situaties. In dat concrete geval heb ik stadsregie benaderd en aangegeven dat we het anders gingen doen. We hebben het hek toen weggehaald, en met succes. Want het leverde een betere situatie op waarbij er geen ongelukken gebeurden.

3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
Opvallend is trouwens dat op veel andere plaatsen die zebrapaden wel gewoon over de trambaan doorlopen, ook als er geen verkeerslichten geplaatst zijn. Bijvoorbeeld op de Hoofdweg.

20 feb 2008 22:41
Werner Toonk
En op de Rooseveltlaan. Hoewel dat destijds bij deze Google Earth foto nog niet het geval was.
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=r...

Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.



Andere items over Zebrapaden over de trambaan:

23 mrt 2008Dodelijk slachtoffer Overtoom


Vorige: Cremerplein: feest en parkeergarage
Volgende: Onderzoeksrapporten naar parkeergarage onder Cremerplein vrijgegen voor inspraak

Terug naar overzicht...


Laatste twitters:
Wel alle tijd nu om te genieten van bouw vd westrandweg. Dat lijkt vlot te gaan nu.
1 file in NL en ik weet precies waar. #sommigedingenwiljenietweten
Mooie gesprekken vanmiddag en vanavond binnen @vvdamsterdam met o.a. @robertflos, @marjaruigrok, @mrpiek, @danielvanderree, @brianbenjamin