Gemeenteraadslid Amsterdam
Werner Toonk
Werner Toonk

donderdag 27 december 2007

Trots op je stad
Deze kerst waren we gewoon lekker thuis. Met de kinderen naar het Leidseplein, even op de ijsbaan. En de dag erop hebben we ze voor het eerst meegenomen op een rondvaart door de stad. Over de grachten en de Amstel, langs de Montelbaanstoren, het huis van de burgemeester en de Westerkerk.

Wat mij deze dagen in de stad opviel was dat er op veel plekken bergen met afval langs de kant van de weg lagen. Ik vind dat onvoorstelbaar. Als je ook maar een beetje trots bent op je stad, hoe haal je het dan in je hoofd om zelfs met kerstmis je rommel zomaar op straat te zetten?!?

Reacties:

27 dec 2007 01:46
Marc M. Gravemaker
Dat was voor het weekend al zo. Ik kwam zondag vanaf het Leidseplein richting Leidsebosje, lees dus Oud-West. Alle prullenbakjes puilden uit. Bij de kiosk van Amsterdam Canal Bike lag al het groen vol afval, papier, voedselverpakkingen, lege bierflesjes etc.
Op een van de platanen staat zelfs graffiti!
En zowel op de Nassaukade als Overtoom ligt een vergelijkbare hoeveelheid restafval cq. zwerfvuil.
Toch maar een extra veegploeg inzetten op deze hoogtijdagen?


27 dec 2007 09:29
Werner Toonk
@Marc: ja, ook in Oud-West lag er rommel op straat.

28 dec 2007 20:06
van der Meer
@ werner,

tja....

Ik heb al eerder geschreven dat er onregelmatig regelmatig wordt schoongemaakt in Oud-West, hetzij geleegd, hetzij geveegd etc. Maar jij geloofde het niet. Men maakt daar schoon waar het vies is.

Als wij maandag voor 15-en hadden gebeld was het misschien nog iets schoner geweest in Oud West, helaas geen telefoontje naar je stadsdeelraad...

29 dec 2007 14:36
Jeroen
Precies. "We maken schoon waar het vies is", zegt de stadsreiniging. Jammer alleen dat er nooit iemand komt kijken of het inderdaad al vies is. Tot een jaar of 2 geleden kwamen ze gewoon elke dag een keer langs en ik zie het verschil...
Er zijn dagen dat je vanaf de Jan Pieter Heijestraat door de Borgerstraat of de Jacob van Lennepstraat over het vuil en de hondenstront naar de Kostverlorenkade kunt hinkelen zonder een stoeptegel te raken.

Oh, en had ik al eens gezegd dat ik het weblog www.wernertoonk.nl erg waardeer? Mooi om te zien dat er een bestuurder is die een goede manier heeft gevonden om met z'n kiezers van gedachten te wisselen. Of ze het met hem eens zijn of niet. Dat mag ook wel eens gezegd worden :D

Groetjes, Jeroen

29 dec 2007 16:46
sjors pals
Sluit ik me bij aan Jeroen, dit is de manier zoals de overheid dient te communiceren. Wat me trouwens ook opvalt is dat veel winkeleigenaren hun vuil deponeren bij de containers, volgens mij is dat niet echt de bedoeling.

29 dec 2007 20:35
Werner Toonk
We maken tegenwoordig inderdaad schoon daar wwar het vies is. Er zijn drie sectiechefs die de vegers heel gericht daar naar toe sturen. Dit leidt over het algemeen tot een beter resultaat dan vaste routes. Dat blijkt ook uit stadsbrede objectieve metingen. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat het soms ergens onvoldoende schoon is. Als dat het geval is, bel dan 2523511. Als het structureel niet goed gaat op sommige plekken, laat het me dan weten dan doen we daar wat aan.

1 jan 2008 17:53
van der Meer
Werner,
allereerst de allerbeste wensen voor 2008.

Ik bel me al enige tijd suf met dat telefoonnummer. En schrijf af en toe over de bende op dit weblog. Wat mijn buurt betreft is de hoek Lootstraat, Jacob van Lennepstraat structureel een teringzooi. Regelmatig tot structureel vanaf de kade tot de JP Heije, en de Borgerstraat idem.

Als het dan toch over die buurt gaat; Wanneer wordt er ook iets structureels gedaan aan de huisdealers, daarmee drugoverlast & steeds meer criminaliteit & onveiligheid? Want daar hoor ik niemand & jou ook niet over.

Ruimte genoeg voor goede voornemens:-)

Groeten van der Meer

2 jan 2008 12:03
Werner Toonk
@Van der Meer: Wat betreft de puinhoop op straat: ik kijk wat we daaraan gaan doen en bericht daarover terug. Over huisdealers hoor je me niet. Ten eerste niet omdat dat niet iets is waar ik over ga. Ten tweede niet omdat ik er domweg niets van weet. Is het een probleem in deze buurt?

3 jan 2008 16:24
Martin Kelch
werner nog de beste wensen van deze kant viel me voor de zoveelste keer op dat na het nieuwejaar de eerste marktdag het weer een puinhoop was op de markt en wij opnieuw moesten uitpakken in een vieze straat die niet geveegd was en uiteraard was de kinkerstraat superschoon blijft jammer dat men de tenkatestraat niet ziet als winkelstraat terwijl ik altijd dacht dat wij onder vierkant oudwest project vielen

3 jan 2008 21:05
Werner Toonk
@Martin: daar gaat dan (weer) wat mis. Juist de markt zou 's morgens schoon moeten zijn, want daar moeten de kooplieden hun brood verdienen. Ik ga na hoe dit kan, en vraag om het volgend jaar anders te doen.

4 jan 2008 09:21
van der Meer
@ Werner:
Fijn dat er iets aan de zooi gaat gebeuren Werner, alvast bedankt.

W.b. huisdealers, natuurlijk vallen die ook onder ruimtelijke ordening. Cor Stolk, wijkregisseur kan je er meer over vertellen, of aan diegene die wél over overlast op straat gaat.

Want logischerwijs; die dealers zitten in een huis, maar de gebruikers over het algemeen buiten op straat. En daar hebben gewone bewoners inderdaad in deze buurt last van.

Groeten
van der Meer



4 jan 2008 12:10
sjors pals
Ik wordt steeds minder trots op de stad, nu hebben de malloten weer voor elkaar gekregen dat Yab Yum dicht gaat, niet dat ik daar nou kom, maar het gaat om het principe. Ik wil wel eens van de gemeente horen of de wet Bibob ook geld voor Moskeebesturen, daarnaast vraag ik me af of men Bibob ook toepast op de PVDA, keer op keer veroordeelde mensen mogen gewoon op hun zetel terugkeren, maar als je als horecaondernemer ook maar 1 keer bent genoemt (zonder maar veroordeeld te zijn) ben je al het haasje.

Het zou de VVD als ondernemers partij sieren, als ze zich eens inzetten voor mensen die het slachtoffer worden van de wet Bibob.

6 jan 2008 23:05
Werner Toonk
@Sjors: ik ben van mening dat Amsterdam in sommige gevallen inderdaad wel erg krampachtig met Bibob om gaat. Anderzijds vind ik het juist een heel goed instrument om malafide praktijken aan te pakken. Als er sprake is van criminele organisaties, dan is het een prima instrument om op te treden. En voor die ondernemers zou ik me zeker niet willen inzetten. Wel voor al die andere die wel last hebben van Bibob, maar keurig voldoen aan alle regels.

Hoe dat bij Yab Yum zat is mij onbekend. Wel ben ik met je eens dat je door door zo'n actie steeds minder trots wordt op Amsterdam. Laten we hopen dat er snel weer een nieuwe Yab Yum opent. En nee, ik kom daar ook niet. Wel vind ik dat zo'n zaak met naam hoort bij een wereldstad.
http://www.oudwest.amsterdam.nl/plannen_en_project...
6 jan 2008 23:46
sjors pals
Het hele punt is dat HA nooit veroordeeld is voor criminele activiteiten, maarjah bibob werkt natuurlijk goedkoper als uitkopen.

10 jan 2008 15:29
Cafe Bos/Hans-Peter van Heusden
als ik Cafe Bos google, dan kom ik ook bij een door u - zeg maar- geredigeerde site uit waar ene Marc hesselink zich afvraagt:Is er iemand die zich Café Bos nog herinnert?
Ik heb daarop al eerder gereageerd, maar de dsicussie schijnt te zijn gesloten. Dat stoort mij zeer. Cafe Bos heeft nooit op de Kinkerstraat gezeten. Wel op de Amstelveenseweg 226 - van 1912 cafe Loos tot 267 december 1956 en sindsdien to heden Cafe Bos - en daar zit het nog steeds. Ik ben sinds 2000 samen met mijn vrouw de eigenaar.
Wilt u zo vriendelijk zijn uw best te doendeze omissie - die zeer in mijn nadeel werkt - te verhelpen, dan wel te rectificeren.
Groet H-P.

10 jan 2008 16:29
Sjors Pals
Peter, discussies worden na verloop van tijd gesloten, dit omdat mensen soms niet door hebben dat een onderwerp niet meer actueel is, en dan opmerkingen maken die niet meer relevant zijn, kwam laatst zelfs iemand tegen die niet door had dat het artikel al 8 jaar oud was ;)

Kan het trouwens niet zijn dat er in de kinkerstraat ook een cafe heeft gezeten dat zo heet?


23 jan 2008 14:31
Sjors Pals
Bij deze kan ik dit ontkrachten Peter, ik heb wat speurwerk gedaan, en er was idd een Cafe Bos op Kinkerstraat 175, uiteraard verwacht ik een gratis drankje van je ;)

foto van beeldbank
http://www.wvhedw.nl/media/37640/bos.jpg
11 jan 2008 06:44
Mart
Sowieso weet ik niet waar hand over zeikt. De google op café Bos pakt een reactie op Werner's item over het werkbezoek aan 'De Grote Slok'. Dit is niet eens van Werner afkomstig.

Zeer in uw nadeel m'n reet.

11 jan 2008 21:35
Cafe Bos/Hans-Peter van Heusden
Nou da's een heleboel. Reacties waar op ik heb moeten zeggen tegen mijzelf: was je niet wat voorbarig. Dat gevoel van nadeel ontstond door een derde die me zei: Bos op de amst.weg.? Als ik google kom ik eerst bij een discus. over Bos op de Kinkerstr.
Had ik maar speurwerk verricht, zoals ik dat nu wel heb gedaan. Cafe Bos (Kinkerstraat)werd bestierd door de ouders van Joop Bos. Joop Bos gaf zijn naam aan het café dat mijn vrouw en ik thans uitbaten aan de Amstv. weg. Die naam bestaat sinds 1956. Ik kwam daar voor het eerst binnen in '64. Sindsdien met tussenpozen. Had nog nooit van een ander Bos gehoord tot voor ... die cyberdiscus.
Bij deze dus een verontschuldiging aan het adres van Werner. Mag ik je een pils aanbieden of een borrel. Ook Sjors verdient er eentje; veelzeggende foto. Tegen Marc wil ik zeggen: ....m'n reet; ik pas, laat hem -als ik je niet ontrief - aan mij voorbij gaan.
Met vriendelijke groeten,
Hans-Peter

11 jan 2008 22:06
Mart
Ik geen pilsje omdat u mijn naam verkeerd spelt, meneer van Heusden? :(

12 jan 2008 13:37
sjors pals
Hans, bedankt dat je het zo sportief opneemt, ik zal binnenkort eens je cafe bezoeken :)

Overigens kan je op het beeld archief van Amsterdam nog meer fotos van het cafe vinden, zoek maar op kinkerstraat 175, dan kom je er een aantal tegen :)

17 feb 2008 09:38
Hans-Peter van Heusden
Hallo Werner, Dat was een leuke en zeer onverwachtte ontmoeting met je in Café Bos, gisteren. Ik ben in alle consternatie vergeten je het eerder beloofde biertje aan te bieden. Mag ik hopelijk een andere keer goed maken. Kom je samen met Sjors Pals, want die heeft er ook nog een te goed.
Ik had je een foto beloofd te sturen van het café van voor Bos. Maar digibeet die ik ben krijg dat niet gelukt.


18 feb 2008 12:47
Sjors Pals
Lijkt me leuk :)

25 feb 2008 08:59
Werner Toonk
Ik kreeg onlangs van Hans-Peter een foto van toen café Bos op de Amstelveenseweg nog Loos was.

cafe

Ik ben er even binnen geweest op 16 februari en hoorde van Hans-Peter dat het café Bos op de Amstelveenseweg vroeger een begrip was. Als Ajax voetbalde in het Olympisch Stadion dan liep de Kinkerbuurt over de Amstelveenseweg naar het stadion en kwamen ze bij Bos vast 'aanleggen'. Wat mij betreft is dit een mooi moment om deze discussie te sluiten.

Het ging over trots op je stad zijn.


Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.



Andere items over Rommel op straat:



Vorige: Meer dan 100.000 bezoekers
Volgende: Bemiddeling huis beboet?

Terug naar overzicht...



Warning: simplexml_load_file(http://twitter.com/statuses/user_timeline/wtoonk.xml) [function.simplexml-load-file]: failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 400 Bad Request in /usr/home/werner/domains/wernertoonk.nl/public_html/index.php on line 1229

Warning: simplexml_load_file() [function.simplexml-load-file]: I/O warning : failed to load external entity "http://twitter.com/statuses/user_timeline/wtoonk.xml" in /usr/home/werner/domains/wernertoonk.nl/public_html/index.php on line 1229