Gemeenteraadslid Amsterdam
Werner Toonk
Werner Toonk

vrijdag 15 januari 2010

Stemwijzer Amsterdam
Amsterdam laat voor de gemeenteraad en voor de stadsdeelraden een stemwijzer opstellen. Met zo'n stemwijzer kunnen Amsterdammers dertig inhoudelijke vragen beantwoorden en op basis daarvan krijgen ze een stemadvies. Maar dat advies mag geen advies heten. Het is slechts een indicatie waaruit blijkt met welke politieke partij je op deze dertig stellingen de meeste overeenkomsten hebt. Toch nemen heel veel mensen de uitkomst van de stemwijzer mee bij de bepaling van hun stemmen. Natuurlijk neemt niemand het stemadvies zo maar klakkeloos over, maar het speelt wel een rol.
\"stemwijzer\"
Op dit moment worden de stemwijzers voor veel gemeenten opgesteld. Alle politieke partijen moeten vandaag voor 12.00 hun standpunten bij de betreffende stellingen aangeven. Ik heb ze net voor de VVD doorgegeven, na overleg en afstemming met de mensen binnen onze partij.

Het laatste telefoontje was met lijsttrekker Eric van der Burg over preventief fouilleren. Preventief fouilleren tast de privacy en vrijheid aan. Zijn we het daarmee eens of oneens? Het is gewoon een feit dat (preventief)fouilleren de privacy en vrijheid aantast. Hoe kun je het daar nu mee eens of oneens zijn.

De vraag is hoe erg die aantasting is – en daar verschillen de politieke meningen over. De VVD is van mening dat preventief fouilleren toegestaan is in Amsterdam, omdat de stad veiliger moet. Logisch als je leest hoeveel wapens er bij deze acties gevonden worden.

Reacties:

16 jan 2010 08:19
Miranda
Ik kan me er wel in vinden.
Ik zat laatst in een bus die werd aangehouden door de politie omdat alle passagiers preventief gefouilleerd moesten worden. Leuk is anders maar het is een prettig idee dat er serieus gewerkt wordt aan het veiliger maken van de stad. Ik heb alleen niet de illusie dat dit alle problemen in de stad oplost...

16 jan 2010 20:12
M. R, de Jong
ls,

voor mij is het stoppen van de Noord Zuid lijn van cruciaal belang bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Hoe staat de VVD daartegenover?

17 jan 2010 15:31
Sjors Pals
Mjah, preventief fouilleren als tijdelijke/incidentele maatregel is niet verkeerd, vooral rond grote evenementen en of probleemgebieden kan het goed werken, voor een vraag in de kieswijzer vind ik het nogal vaag.

18 jan 2010 10:06
Mart
Ik vind dat we doordraaien. Het is niet dat ik het nut van preventief fouilleren niet zie. Het is ook niet dat het niet bijzonder handig is voor mensen om hun ID-bewijs altijd op zak te hebben.

Probleem is wel dat dit soort kleine stapjes leiden tot bijvoorbeeld de verplichting je vingerafdrukken te laten registreren bij het aanmaken van een nieuw paspoort of ID-bewijs.

Wat is er gebeurd met: `onschuldig totdat het tegendeel bewezen is´? Waarom worden burgers uit bussen gehaald, worden ze betast en moeten ze hun hele hebben en houden laten zien? Waarom wordt mijn vingerafdruk, als bij de eerste de beste crimineel, in een databank opgeslagen? Een databank waarvan niemand kan weten waar deze in de toekomst voor gebruik wordt?

De individuele zaken zijn nog uit te leggen maar de weg die bewandeld wordt is de verkeerde. Privacy is er juist voor hen die niets te verbergen hebben. Vrijheid boven alles.

2 feb 2010 21:10
Werner Toonk
@M. R, de Jong
De VVD wil graag dat Noord / Centrum en Zuidas beter per openbaar vervoer met elkaar verbonden zijn. Wat de VVD betreft wordt de NZ lijn dus gewoon afgebouwd.
http://www.vvdamsterdam.nl/article/315/
11 feb 2010 18:04
Rens Adrichem
Gelukkig komt de Ambachtschool terug je mag deze niet zo noemen. Les wat politiek c.q. wat democratie is en hoe het werkt moet ook weer in het lespakket worden opgenomen zodat toekomstige kiezers op de hoogte worden gebracht. Het is eigenlijk heel simpel.
Wij(tegenwoordig maar ca. 60%) kiezen een parlement/gemeenteraad/deelraad van daaruit een regering/gemeente/deelraad. Zij nemen de besluiten. Lijstverbindingen zijn helaas nodig in dit land evenals compromissen. Het geheel mondt uit in oeverloos discussieren(Lullen) over futiliteiten.Zichzelf noemende politicie proberen zich te profileren op of in de media(P&W en DWD) Politiek en besluiten moeten in de ARENA(Parlement, raden en deelraden worden beoordeeld. Het stemvolk slechts 60% kan alleen maar commentaar leveren. Laat de mensen nu eens massaal van hun
STEMRECHT gebruik maken opdat er werkelijk iets in dit land en stad, zonder oeverloos geouwehoer, tot stand komt

14 feb 2010 14:33
Sjors Pals
Ik kwam uit op VVD, Dierenpartij en dan D66, hoewel mijn stem naar Werner gaat, is dit wel met grote tegenzin op de VVD.

14 feb 2010 16:25
Rens Adrichem
Sjors,
Als dit een reactie is op mijn bericht van 11 februari j.l ben ik het grotendeels met je eens. Destijds is van JP gezegd vul zelf maar in. Voorlopig zit hij er al 6 a 7 jaar. Duidelijkheid is een, maar politiek gekonkel is een ander verhaal. Dierenpartij wil terug naar Pijl en Boog om je in je levensonderhoud te voorzien. D66 drijft op de golven van z.g. modernismen. L'histoire se repete. Zolang opgroeiende generaties niet weten hoe politiek werkt zal er weinig veranderen. Alleen populistisch gedoe schijnt te werken ondanks dat het stemvee de komende 4 jaar weer g.....d gaat worden. Noem mij eens meer partijen waarop jij met tegenzin zou gaan stemmen.

14 feb 2010 18:18
Sjors Pals
@rens:

-De christelijke partijen sowieso nooit een optie
-PVDA, criminele populisten
-SP, hersenloze jalourse idioten
-GL, daar verdien ik te weinig voor ;)
-D66, niet echt op tegen, maar erg vlak
-PVV, veel te populistisch
-VVD, komt in buurt, jammer dat men niet zo liberaal is als men voordoet, en nogal mee waait met de rest
-Dieren Partij, ik ben dierenvriend en ben wel voor wat meer dierenrechten, daarnaast werken ze erg hard.

VVD Amsterdam vind ik trouwens wel redelijk goed, behalve dat ten Burg erg lomp en populistisch is en liever andere partijen afzeikt in plaats van zelf initiatief te nemen.

De reden dat ik op Werner stem is omdat ie het belang van de mensen bovenop heeft staan, en dat is al heel wat voor een politicus, kortom geef hem een kans.

14 feb 2010 18:48
Rens Adrichem
Sjors,
Slappe argumenten!
DP - wie werkt er nu niet hard?
VVD - Als ze maar achter hun standpunten blijven staan.
PVV - In de lijn van de BP etc. protestpartijen
oplossingbiedend?
D66 - Nogmaals trendy maar niet wat ik zou willen.

14 feb 2010 19:01
Rens Adrichem
sorry het ging mis:
Partij van de armoede: Links lullen - rechtsvullen(Bouwe Olij en voorganger(ster)s
SP - Het rode boekje van Mao is allang achterhaald
Weet je nog meer splinters?
Je zou bijna bewondering kunnen krijgen voor principiele partijen als GPV, CU en RPF!
Sterkte bij het bepalen van je stem. Helaas ben je maar een deel van de hooguit 60% die gaat stemmen. Daar maken de zittende partijen gebruik van. Ik vergat Groen Links(zie mijn commentaar bij de Partij van de Armoede)
Bovendien raakt Femke over de datum van houdbaarheid(Zij lijkt wel op JP)

Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.



Vorige: Hulde voor PvdA en Groen Links: sneller een parkeervergunning, maar langer zoeken
Volgende: Pas op! Flyeraars gespot

Terug naar overzicht...


Laatste twitters:
Gums McGhee just moved in to my Pet Town! #PetTown http://t.co/mW7sDgns
#schaatsen in #vondelpark #020 kan maar gebeurt weinig door enorme pak sneeuw.
En nu zo #schaatsen met de kiddo's ... Maar waar?
Bij zwemles op #overtoom hoor ik ouders weer klagen over doorgeschoten plaatsingsbeleid #west020 @mmkuitenbrouwer