maandag 2 april 2007
Staringplein: wel of geen extra speeltoestel
Buurtbewoners zijn verdeeld over de nieuwe inrichting van het Staringplein. Een deel van de mensen is er enthousiast over. Een ander deel vond het oude veel mooier en beter. Dat wisten we voordat we eraan begonnen, omdat het plein voor een deel van de mensen niet op de schop hoefde.
Ondertussen ligt de nieuwe inrichting er zo'n twee jaar en het plein wordt steeds vaker gebruikt. Wat daarbij opvalt is dat het klimrek achter de traforuimte aan de verkeerde kant van het plein staat. In de schaduw. Naar eigen zeggen heeft de ontwerper daar een fout gemaakt.
Alle reden dus om te kijken of we op het Staringplein het spelen wat aantrekkelijker kunnen maken. Geen speeltuin, want dat hebben we op het Cremerplein. Geen ingrijpende herinrichting, maar gewoon een speeltoestel erbij. Bijvoorbeeld iets van de
Galaxy serie van Kompan. Maar waar dan?
Aan de kant van de Lutherhof is de zon, maar daar staat het eigenlijk niet. Op de ovaal in het gras zou kunnen, maar dat tast het ontwerp aan… En hoe betrekken we de buurt en het architectenbureau erbij?
Vanmiddag had ik een overleg om hier wat meer duidelijkheid over te krijgen. Uitkomst is dat we er nog niet uit zijn. Morgenmiddag 3 april ben ik toevallig op het plein omdat een delegatie uit Cambridge de garage komt bewonderen. Ik heb nu met een aantal medewerkers afgesproken om 15.30 op het gras van het plein om verder te praten. Het is kort dag, maar als u het van te voren nog leest, dan bent u van harte welkom om erbij te zijn.
Reacties:
2 apr 2007 19:26
Maarten Salden
Ik kan morgen niet aanwezig zijn door andere afspraken, maar wordt wel graag op de hoogte gehouden. Ik ben buurtbewoner (Wilhelminastraat) en heb en onderneming aan de Staringstraat 28-30.
2 apr 2007 22:23
Mart
O was dat een klimrek.. Ik vond het al een rare plaats voor moderne kunst. Het kan inderdaad beter verhuizen naar een andere plaats.
Ik denk trouwens dat dat soort visueel plezierige speeldingen niet misstaan op het gras.
3 apr 2007 21:01
martrijn ross
Waarom is dit nu opeens een onderwerp?
Ik vergeet niet snel de reactie van een vriend van mij die het ' nieuwe ' staringplein bezag:
Hij vond het ronduit een schande om een leuk trapveldje zo schuin te laten af lopen dat er niet op gevoetbald kon worden.
Ik woon al 21 jaar op het staringplein, en kan mij nog goed herinneren hoeveel kinderen van alle nationaliteiten er voetbalden, sommige heel goed !!!
Mijn advies: maak het grasveld vlak, en laat de amsterdamse jeugd zelf op deze manier hun intergratie, hun over - gewicht probleem regelen.
een speelrekje om de jonge gezinnen in de koopwoningen te lokken draagt niets bij, en is symbool beleid.
3 apr 2007 21:11
Werner Toonk
@martrijn: Het grasveld is indertijd in overleg met de buurt bollend gemaakt om te voorkomen dat er veel en hard gevoetbald zou worden waardoor er ballen door de ruiten zouden vliegen.
3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
Vanmiddag waren we dus met een aantal buurtbewoners ter plaatse. We hebben afgesproken dat we de komende maand wat schetsen maken en over ander halve maand met elkaar om tafel gaan zitten om die te bespreken. Onze wijkcoördinator Sarah van Mourik Broekman coördineert dit. Wie bij de bijeenkomst wil zijn, kan haar een
mailtje sturen.
4 apr 2007 23:05
Ron Meulensteen
Het zou fijn zijn als er bij het stadsdeel visie en beleid zou zijn over buitenspelen en er een zg. buitenspeelplan zou komen. Veel andere gemeenten hebben dat allang. Dit is een goede aanleiding om met zoiets te beginnen.
Het is juist het buitenspelen dat zo belangrijk is, en niet alleen voor kinderen. De gevolgen van het buitenspelen strekken veel verder dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Juist op dit gebied heeft het stadsdeel de kans om zich te onderscheiden en iets wezenlijks bij te dragen aan oa. sociale samenhang en veiligheid in de buurt (allemaal indirecte gevolgen van kinderen die buitenspelen). Dat zijn dingen waar de burger direct iets aan heeft. Het is ook nog eens meetbaar dus de bestuurders kunnen er goed mee voor de dag komen. Goed dat er een speeltoestel bijkomt dus, maar jammer dat er in ons stadsdeel meer verdwijnen dan dat er bij komen.
Verder ligt er op het stadsdeelkantoor nog ergens een stapel bijdragen van kinderen en volwassenen over hoe het Staringplein heringericht zou kunnen worden. Wellicht de moeite om die bijdragen eens tevoorschijn te halen?
http://www.trapveldje.net/
3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
Eens over dat buitenspeelplan. Ik zou echter liever eerst een goed beheersplan zien om datgene wat we hebben mooi te (onder)houden.
9 apr 2007 17:29
Vincent van der Heijde
Midden op het gras een combinatie uit de Galaxy serie (bijvoorbeeld MQF 4000).
9 apr 2007 17:31
Vincent van der Heijde
En een hekje om het veld om te voorkomen dat kinderen de straat oprennen en dat honden het veld opkomen...
11 apr 2007 13:17
Tim
Ik wil graag een nuance aanbrengen op de opmerking van Martijn Ross tav het bollende veld (3 April 21.01) en het antwoord van Werner.
Er is een eerste instantie door de gemeente besloten om geen voetbalveld te maken op het Staringplein. De reden was dat er al een een voetbalveld op het Cremerplein was. Mijn inziens was dat geen valide argument omdat op het Staringplein kinderen voetballen en op het Cremerplein meer volwasenen. Een kind gaat daar niet tussen staan. Er is toen beklag geweest hierover (oa door mij). Alle buurtbewoners die indertijd de vergadering bijwoonden waren het er mee eens dat er wel een voetbalveld moest komen...behalve de lieve mensen van het Lutherhof, omdat dit voor overlast voor de ouderen zou zorgen. Ik heb persoonlijk een aantal oudere mensen woonachtig in het Lutherhof daarop angesproken. Geen van hen was het hier mee eens. Dit was dus een hangup van de beheerders van het Luthershof, ik heb nooit precies begrepen waarom want spelende kinderen zijn leuk om naar te kijken..vooral voor ouderen! In eerste instantie zou het veldje golvend worden met als reden het voetballen onmogelijk te maken. Ik heb voor elkaar kunnen krijgen om het bollend te krijgen (ik wilde plat) zodat er nog een beetje gespeeld kan worden.
Dus, volledig eens met de Hr. Ross. Een voetbalveldje bevordert de integratie. Inderijd is er niet/nauwelijks geluisterd naar de buurtbewoners, alleen de beheerders van het Lutherhof hebben hun zin gekregen...er zijn nu weinig speelmogelijkheden voor kinderen.
Groet,
Tim (pleinbewoner)
14 apr 2007 22:29
Peter
Ik heb jarenlang met veel plezier geskateboard op het staringplein. Ook ik mis het speelgenot van de kinderen nu.
Ookal ben ik geen groot voetbalfan, vind ik de heuvel erg onhandig voor de jeugd die wel graag een balletje wil trappen.
Het argument dat de speelactiviteiten worden opgevangen op het Cremerplein vind ik onterecht. Kinderen onder de 12 willen het liefst op hun eigen huizenblok kunnen spelen.
15 apr 2007 21:58
Mart
Dit is de grote stad. Dat lukt simpelweg niet altijd.
iMart.web-log.nl
28 apr 2007 01:51
Ron Meulensteen
Wat dacht je van BQ001 Q-bic Playground Configuratie 1 van Meta Plus?
http://www.trapveldje.net/index.php?catid=12&archi...
15 aug 2007 20:40
Mart
Enfin, 4 maanden en een beetje verder (zie link). Bekijk vooral het schetsontwerp. Prima informatieverstrekking.
http://www.oudwest.amsterdam.nl/live/index.jsp?nav...
3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
Prima om te zien dat de afbeeldingen en tekst op de site van het stadsdeel staan. Dat is hoe ik het graag zie. Wel suf van het ontwerpbureau dat ze op de tekeningen het noorden niet consequent bovenaan weergeven.
15 aug 2007 20:49
Mart
Persoonlijk neig ik naar optie 2. Optie 3 zou misschien de visueel meest plezierige en beste zijn als het niet zo absoluut foeilelijk uitgewerkt was (die paaltjes :/).
3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
dit item is voor een deel het vervolg:
http://www.wernertoonk.nl/staringpleinruimtweejaar...
Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.
Andere items over Staringplein:
Vorige:
Ter Brugge: meer ruimte om buiten te zitten?Volgende:
JP Heijestraat hoek BorgerstraatTerug naar
overzicht...