vrijdag 21 september 2007
Parkeertarieven naar 4 Euro per uur?
De lucht in Amsterdam is vervuild. Dat levert gezondheidsproblemen op bij grote groepen Amsterdammers. En omdat de luchtkwaliteit niet voldoet aan Europese Normen kan in sommige gevallen een groot bouwproject geen doorgang vinden. Die luchtkwaliteit moet dus beter.
Een van de oorzaken van de slechte lucht is de uitstoot door auto's. Slechte lucht wordt ook veroorzaakt door het vrachtverkeer, touringcars, conventionele rondvaartboten en taxi's. Daarnaast zijn er een flink aantal andere oorzaken. De gemeente werkt aan meerdere plannen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Wat betreft auto's en bestelbusjes heeft de gemeenteraad zich als doel gesteld om de uitstoot met 15% terug te dringen. Voor de zomer presenteerde de gemeente een discussienotitie met een flink aantal maatregelen om dat doel te bereiken. Meest vergaande en bekritiseerde maatregel is het verhogen van de parkeertarieven. Het voorstel is om per 1 januari 2009 in vrijwel het gehele deel binnen de ring A10 het A-tarief in te voeren. Bezoekers en bewoners die geen parkeervergunning hebben betalen dan 4 Euro voor een uurtje parkeren. De verwachting is dat die maatregel ervoor zal zorgen dat er minder verkeer in de stad komt, waardoor er minder uitstoot is.
Zo'n maatregel heeft natuurlijk ook negatieve effecten. Zeker op de korte termijn is het slecht voor de economie van de stad, dat blijkt ook uit een rapport dat de gemeente heeft laten opstellen. Daarnaast kunnen bewoners verder in een isolement komen, doordat het weinige bezoek dat nog van buiten komt dan helemaal weg blijft. Bovendien treft deze verhoging een groot aantal Amsterdammers en hun bezoekers flink in de portemonnee.
Ik ben geen voorstander van die rigoureuze verhoging van de parkeertarieven. Zoiets kan alleen als er gelijktijdig in Amsterdam een kortingskaart wordt ingevoerd waarmee bewoners een aantal uren per maand tegen gereduceerd tarief bezoek kunnen ontvangen. En om de winkelstraten en bedrijventerrein te ontzien is het zaak dat er op veel meer plaatsen een dubbeltjestarief wordt ingevoerd. Bovendien zouden er voordat de tariefsverhoging in gaat langs de ring A10 voldoende betaalbare en veilige parkeerplaatsen moeten zijn waar mensen hun auto wel kunnen stallen. Het plan dat er nu ligt heeft voor veel van die zaken nog geen concrete voorstellen. En zolang dat niet geregeld is, zouden de tarieven naar mijn idee ook niet verhoogd moeten worden.
De VVD in Amsterdam verzet zich fel tegen de plannen van het college. Afgelopen week werd de website
stopherrema.nl gepresenteerd. In oktober komt de VVD met een alternatief pakket aan maatregelen, dat er wél toe leidt dat de lucht schoner wordt en de normen worden gehaald, maar waarbij het parkeren ook voor mensen met een kleine beurs betaalbaar blijft. Ik kijk uit naar dat plan.
Op de site van de gemeente Amsterdam kunnen mensen ook on-line reageren op de plannen. Tot op heden staan er onder
Parkeertarieven en economische effecten nog maar 14 reacties. Het lijkt wel alsof de Amsterdammers erin berusten dat de tarieven fors omhoog gaan. Ik kan me dat niet goed voorstellen en lees graag uw reactie.
Reacties:
23 sep 2007 10:59
Mart
"Bent u rijk genoeg om links te stemmen?"
Wat straks? "VVD Nee!"?
Plank misgeslagen.
23 sep 2007 13:29
sjors pals
Misschien is het een idee, om "schone" auto's te belonen door bijvoorbeeld lage of zelfs gratis parkeerplaatsen te bieden. Ik meen dat in LA al speciale wegen zijn voor auto's op elektriciteit.
25 sep 2007 12:56
Werner Toonk
De Gemeenteraadsfractie van de PvdA volgt het voorstel van de VVD en keert zich ook tegen een tariefsverhoging. Dat schrijft tenminste het Parool vandaag:
http://www.parool.nl/nieuws/2007/SEP/25/p1.html
25 sep 2007 19:41
Mart
Klopt, zou het ze te veel stemmen kosten. Op deze manier geeft het PvdA een duidelijk signaal van zelfcorrectie af waardoor ze hun stemmen behouden iig voor een groot deel. Dit zolang er geen strijd in de partij komt natuurlijk, zoals wel meerdere malen met de landelijke VVD gebeurd is.
Weer een gemiste kans voor de VVD dus, of het moet nu met volle overtuiging de vlag uitsteken en competente, messcherpe mensen uit laten halen naar ons aller Roosje.
Werner?
11 okt 2007 07:26
Marianne
Is het aantal auto's in de stad verminderd na invoering van parkeertarieven? Nee! Dat is dus geen maatregel voor schonere lucht, het is een maatregel om de kas te spekken, die dan vervolgens goed beheerd wordt en lekker vol wordt. Overigens komen er nog steeds grote zware vrachtwagens de stad in, moet je eens achter staan met je fiets of met je kinderwagen. Los van het feit dat je huis staat te trillen op zijn grondvesten. Nee, vvd en andere partijen; dit is luchtfietserij. De vrachtauto's eruit en het verkeer ook over de Kruseman en DeLairessestraat laten lopen. De overtoom stikt in het vuil van een ander, nl. de aanvoer van de A10. Bouw een grote parkeergarage (lage tarieven)onder Stadionplein én Surinameplein voor het verkeer dat 'de stad in wil'. Verbied het zware vrachtverkeer door in Zuid Oost of nog eerder langs de A1 en A2 overlaadgebieden te bouwen, zodat er kleine, schone (op elektra?) auto's kunnen bezorgen.
11 okt 2007 09:09
Ab
Parkeerkostenverhoging helpt niet; goede verkeersdoorstroming wel. Ik geloof dat de ambtelijke overheid deze situatie misbruikt om aan meer belastinginkomsten te komen.
11 okt 2007 09:10
Otto
Nog zo'n P+R locatie: Sation Lelylaan.
Veel OV verbindingen, direct langs de snelweg; en wat doet de bouwkundig planner? Die legt een parkeerplaats aan! Fantastisch!
Maar helaas. Om bij de parkeerplaats te komen is er geen verbinding vanaf de doorgaande weg; maar moet er door een woonwijk gereden worden. Bovendien is de plek slecht verlicht en wordt er regelmatig ingebroken.
Onlangs stond daar een auto geprakeerd op zijn remschijven...
Bouw hier tot onder het busstation een goedkope parkeergarage; met een in- en uitrit aan de doorgaande weg. Ideale plek voor het parkeren als je de stad in moet.
11 okt 2007 09:30
Erwin
Parkeertarief verhogen helpt volgens mij niet de lucht schoner te houden.
De doorstroming in deze stad is vrij slecht,waardoor alles vast staat met als gevolg vervuiling!
Laat trouwens al dat vrachtverkeer buiten de stad en als het niet anders kan alleen voor 9 uur s morgens en 7 uur s avonds.
Hebben we misschien ook minder dodelijke ongelukken.
11 okt 2007 09:44
marian euser- molenaar
Zolang de brug voor elk bootje bij het Kolkje opengaat blijven die files op de Overtoom staan.
Ook zijn de borden dat de brug openstaat nog steeds niet teryggeplaats. heb hier tijdens de schouw al met Hans Weevers over gesproken.
Regelmatig staat dus alles vast, ook wat de stad uit wilt!
11 okt 2007 10:01
Werner Toonk
@Marian: Naar mijn beste weten zijn alle borden 'brug open motor uit' teruggeplaatst in het stadsdeel. Zowel bij Kinker, De Clercq als Overtoom. Ik heb daar onlangs ook foto's van gezien. Als u van mening bent dat er nog ergens een bord terug moet komen, laat me dat dan svp weten.
11 okt 2007 10:08
Werner Toonk
@Otto: Ja, zeker P+R bij Lelylaan. Het standpunt van de bestuurders in Slotervaart is echter dat Lelylaan midden in de stad ligt, en dat P+R garages aan de rand van de stad zouden moeten komen. Vanuit hun perspectief is dat de A4. Ik zie dat natuurlijk helemaal niet zitten. Er zou bij Lelylaan gewoon een (hele) grote P+R gebouwd moeten worden waar mensen goedkoop en veilig hun auto kunnen stallen. Op die manier bieden we een prettig alternatief aan mensen die niet persé met de auto de stad in willen.
11 okt 2007 10:13
Rob Stravers
Hoe hoog de parkeerboete ook wordt, lege parkeerplekken zal dat niet opleveren. Kijk alleen maar naar de wachtlijsten voor parkeervergunningen.
Amsterdam Oud-West zal vol blijven met auto's. Met andere woorden: nog exorbitantere parkeertarieven hebben per definitie geen enkele invloed op verbetering van het milieu.
Wat wél helpt, is:
* Het aantal parkeerplaatsen uitbreiden met ondergrondse garages; zonder deze gedeeltelijk te compenseren met het opheffen van bovengrondse parkeerruimte!
* Deelnemen aan ConnectCar promoten door de kosten van een weinig gebruikte eigen auto at te zetten tegen de verschillende op maat gesneden tarieven van ConnectCar.
* Naast het gratis parkeren op de nu heel drukke zondag, ook op zaterdag geen parkeerkosten rekenen (waarmee de nu alleen op zondag komende visite over twee dagen wordt verdeeld.
Voldoende parkeerruimte voorkomt het lang zoeken naar een plek. Want alleen het rijden gaat ten koste van het milieu; het meest schone autoverbruik is parkeren. Vreemd als juist dát wordt beboet...
11 okt 2007 10:40
karin van der lem
Zoals de heer Toonk al aangeeft, kun je zo'n tarief van 4 euro per uur alleen invoeren als je voor bewoners een kortingskaart voor bezoek hebt geregeld. Daarbij zegt hij tevens als voorwaarde te stellen dat er net buiten de stadsring goede en veilige parkeerruimtes gerealiseerd moeten worden. Dan hoeft er tevens geen garage meer onder het CREMERPLEIN gebouwd te worden, want dat trekt wederom alleen maar meer verkeer de stad in en dat is nu juist weer slecht voor de luchtverontreiniging. Ik ben het in deze dus eens met de heer Toonk om buiten de ring goede mogelijkheden voor bezoekend verkeer te regelen. Tevens geeft dat ook aan de mensen die al jaren op een wachtlijst staan voor een parkeervergunning de gelegenheid toch op redelijke afstand van de woning de auto kwijt te kunnen. We wonen immers met zijn allen in een stad dus moeten ook een keer van het idee af dat auto-lief altijd maar voor de eigen deur meot staan. Gebeurt in heel veel pronviciesteden in Nederland nl. ook niet. 5 minuten lopen naar de auto in bijvoorbeeld Culemborg is volledig geaccepteerd door de bewoners aldaar!
Kortom, creeer goede parkeerplekken buiten de stadsring voor zowel bezoekers als mensen op de wachtlijst. Heb je 2 vliegen in een klap en houden de stadsdelen een hoop geld over om andere investeringen te doen ten behoeve van mens en milieu!
www.vanderzeevanderlem.nl
11 okt 2007 10:40
karin van der lem
Zoals de heer Toonk al aangeeft, kun je zo'n tarief van 4 euro per uur alleen invoeren als je voor bewoners een kortingskaart voor bezoek hebt geregeld. Daarbij zegt hij tevens als voorwaarde te stellen dat er net buiten de stadsring goede en veilige parkeerruimtes gerealiseerd moeten worden. Dan hoeft er tevens geen garage meer onder het CREMERPLEIN gebouwd te worden, want dat trekt wederom alleen maar meer verkeer de stad in en dat is nu juist weer slecht voor de luchtverontreiniging. Ik ben het in deze dus eens met de heer Toonk om buiten de ring goede mogelijkheden voor bezoekend verkeer te regelen. Tevens geeft dat ook aan de mensen die al jaren op een wachtlijst staan voor een parkeervergunning de gelegenheid toch op redelijke afstand van de woning de auto kwijt te kunnen. We wonen immers met zijn allen in een stad dus moeten ook een keer van het idee af dat auto-lief altijd maar voor de eigen deur meot staan. Gebeurt in heel veel pronviciesteden in Nederland nl. ook niet. 5 minuten lopen naar de auto in bijvoorbeeld Culemborg is volledig geaccepteerd door de bewoners aldaar!
Kortom, creeer goede parkeerplekken buiten de stadsring voor zowel bezoekers als mensen op de wachtlijst. Heb je 2 vliegen in een klap en houden de stadsdelen een hoop geld over om andere investeringen te doen ten behoeve van mens en milieu!
www.vanderzeevanderlem.nl
11 okt 2007 11:02
Werner Toonk
@Karin:
We willen juist een parkeergarage bouwen onder het Cremerplein om 1. parkeerplaatsen van straat te halen en 2. wat meer parkeerplaatsen te maken zodat bewoners minder rondjes hoeven te rijden en sneller een parkeerplaats vinden.
De stelling dat die garage meer verkeer aantrekt en daardoor slecht is voor de luchtkwaliteit is te kort door de bocht.
Het gaat netto maar om nog geen 70 parkeerplaatsen. Op basis van de cijfers van Staringplein kunnen we verwachten dat er van die 70 extra plaatsen in de garage maximaal zo'n 24 per dag dagelijks wisselen. Dat levert 24 parkeerbewegingen in- en uit op, dus in totaal 48 ritjes. Die gaan in ons stadsdeel vanaf de Overtoomse Sluis naar de parkeergarage. Wat is dat, in totaal 400 m? Dat is nog geen 20 auto kilometers.
Als je dat vergelijk met de 18.000 verkeersbewegingen die nu al dagelijks over de Overtoom heen en weer rijden (2.2 km lang), dan mag duidelijk zijn dat als er al een merkbaar negatief effect is op de luchtkwaliteit, dat dat zeeeer minimaal is.
Wat m.i. veel relevanter is, is dat we ervoor zorgen dat mensen 's avonds gewoon meteen een plekje kunnen vinden en niet meer lang rond hoeven te rijden. Even samen rekenen: 20 minuten zoeken naar een parkeerplaats in de woonbuurt, gem. 15 km per uur, dat levert 5 km zoek verkeer per auto (!) die 's avonds lang moet zoeken naar een parkeerplaats. Daarbij wordt voortdurend geremd en opgetrokken.
11 okt 2007 11:24
kees van dongen
Beste Werner,
Ja, het lijkt er inderdaad op dat de mensen een beetje murf zijn en het allemaal gelaten aanzien.
We hebben een cluster van maatregelen nodig.
*parkeergarages langs de ring
*fietsers ruim baan geven
*het geld uit de parkeergelden echt gebruiken voor betere parkeerfasciliteiten, want het schijnt dat de kosten van parkeerbeheer zelf de pan uit rijzen.
*vrachtverkeer alleen toestaan tussen
20.00 en 7.00.
*openbaar vervoer verder versterken
*doorstroming verkeer vergroten.
Er is niet meer verkeer in Amsterdam dan 20 jaar geleden, maar de doorstromingt is totaal onmogelijk geworden, door afsluiting binnenringen
Marnixstraat Weteringschans en door tot aan oost. Overal waar je de vrije trambaan creeerde ontstonden stadsfiles omdat het verkeer niet meer lekker door kon rijden.
Bijvoorbeeld Bilderdijk geen file, maar wel bij de van Baerle.
Overtoom een doffe ellende.
Nassaukade is inmiddels ook veel te druk aan het worden, terwijl de taxi's lekker kunnen racen op de Marnixstraat.
*een consistent verkeersplan gericht op doorstroming. Een volle Overtoom , een volle Nassaukade, een volle van Baerlestraat dat geeft pas echt luchtvervuiling. Verkeer moet je niet tegenhouden, maar laten doorstromen. En denk nou niet dat de Amsterdammers voor hun mobiliteitsbehoefte in de auto stappen. Nee, de meesten gaan gewoon graag met de fiets.
*Van mij mag je niet-amsterdammers laten betalen als zij binnen de ring met hun auto willen komen en niet bij de ring gratis willen parkeren en daar niet op supertrammetjes/busjes/tuc-tuccies op stroom/witkarren/leenfietsen willen stappen.
*en die luchtvervuiling wordt niet minder met 4 euro parkeergeld.
*beloon fietsende Amsterdammers met
ludieke uitbonnen, gratis bandenreparaties, verbod op vrachtauto´s tijdens de spits, nog meer fietspaden.
*geef bewoners binnen de ring belastingvoordeel of gratis openbaar vervoer binnen de ring als zij hun auto buiten de ring in garages parkeren.
En Werner wat mij betreft moet je je niet laten ontmoedigen. Verzin nieuwe wegen om die ingeslapen oud-westbewoners te bereiken, organiseer desnoods dat studenten flyers uitdelen ofonder de ruitenwissers stoppen, of aan de sturen van fietsen hangen. Geef een vet interview aan het Parool.
Je probeert naar mijn idee oprecht mensen te betrekken in het denkproces en dat vind ik fantastisch.
Groeten
Kees
11 okt 2007 11:33
Herb
Ik weet nog wel een plek voor een mooie grote parkeergarage: het terrein waar de Westermoskee niet komt. Goede tramverbinding de stad in, goed voor de economie van de Kinkerstraat. En net buiten de brug.
11 okt 2007 11:45
Herb
Aanvulling: op die gemeentepagina zie ik helemaal geen reactiemogelijkheid. Niet zo gek dat er dan nog maar 14 reacties staan.
11 okt 2007 12:51
Dennis van der Wal
Verhogen tarieven lijkt mij een geldklopperijtje. Het verband tussen minder automobielgebruik en parkeertarieven is volgens mij nog nooit aangetoond. Ik denk ook niet dat dit aangetoond kan worden. Hoe duur parkeren/brandstof/wegenbelasting ook wordt, mensen blijven toch wel autorijden. Daarom denk ik dat het veel realistischer is om de dagelijkse praktijk onder ogen te zien en dus echte maatregelen te nemen. Een goede doorstroom van verkeer levert bijvoorbeeld wel minder uitstoot op. Bredere wegen met meer rijstroken is de oplossing (een auto is dan immers minder lang op de weg). Zelf zou ik van de Kinkerstraat weer twee richtingverkeer maken (desnoods met zo'n enkelsbaans deel met stoplichten bij de markt). Hierdoor wordt de Overtoom ontlast (die staat nu altijd vast). Ook parkeerplaatsen zoveel mogelijk ondergronds (maar dat doen jullie al). Het blijft moeilijk.... Groeten, Dennis
11 okt 2007 14:50
Ilse
Met het verhogen van het uurtarief jaag je mensen niet uit hun auto. Je kunt mensen sowieso niet uit hun vertrouwde auto (omgeving) jagen. Goede alternatieven bieden lijkt me zinvoller. Parkeergarages aan de rand van de stad bijvoorbeeld, met goede verbindingsmogelijkheden naar de stad. Opties: Amsterdam Lelylaan, Amsterdam Sloterdijk of het Surinameplein. Kortom, onder plekken waar tram-, trein-, bus- en metroverbindingen zijn.
Simpel de parkeertarieven stinkt naar zakkenvullerij.
11 okt 2007 15:06
Ilse
ps.
ik lees net de woorden van Kees van Dongen en wil graag nog even toevoegen dat ik idd ook denk dat de meeste Amsterdammers liever met de fiets of het ov door de stad rijden dan in hun auto. De auto gebruiken de Amsterdammers in mijn omgeving vooral als ze de stad uit gaan. Het idee van Kees om niet-amsterdammers te laten betalen als zij binnen de ring met hun auto willen komen en niet (gratis) bij de ring willen parkeren om vervolgens gebruik te maken van het ov lijkt me ook zeer motiverend (gehandicapten en vrachtverkeer uitgezonderd).
De tegenstand die je krijgt mbt de parkeergarage onder het Cremerplein begrijp ik ook niet heel goed. Het lijkt me een juist een opluchting om al dat blik onder de grond te zien verdwijnen. Ik vind alleen die stalenconstructies waar je je auto inrijdt spuiglelijk. Gewoon een in en uitrijbaan zoals op het Mercatorplein lijkt me een stuk 'mooier'.
11 okt 2007 22:03
john Ruijter
zolang als het stadsdeel auto's via nog te bouwen parkeergarages uitnodigd, zal het allen maar smeriger worden in oud west.Daar helpt ook een hoger tarief niet mee.
Uitgaan mag geld kosten.
11 okt 2007 23:12
marian euser-molenaar
Zo ben net terug van een uitlaatrondje met de logeerhond.Uiteraard met de bekende zakjes. Alvoor die zakjes nam ikzelf boterhamzakjes mee.
Nou vlak voor de brug staat een verkeersbord met daarop brug open motor af", je staat dan onderhand al op de brug. Welke borden ik bedoel zijn diegenen die oplichten wanneer de brug open gaat of is. Deze borden staan bijvoorbeeld op de hoek Amstelveense weg/Zeilstraat in de Zeilstraat en op het Surinameplein. Vroeger hebben deze borden hier bij de Overtoom rond nummer 350 ook gestaan en bij onze Rhynvis Feithstraat.
Wanneer ik nu de Overtoom oprij zie ik niet of de brug opengaat of is en doe dus de motor ook niet uit! De bewoners ziten dan in mijn herrie en stank wat niet nodig is! Of is dit een energie besparing?
13 okt 2007 02:00
Johan
Zolang het openbaar vervoer geen goed alternatief biedt zullen auto's worden gebruikt.
Ooit heb ik goedbedoeld mijn auto afgeschaft om per opnbaar vervoer en fiets door het leven te gaan. Hoe bedrogen kwam ik uit! De tarieven schoten omhoog en de bereikbaarheid en service schoot omlaag sinds 1992.
Zorg voor een goed en goedkoop (gratis) openbaar vervoer en de auto blijft staan.
Het is een ramp om b.v. van Almere naar Amsterdam te reizen per trein. Bussen sluiten niet aan op de trein. Dat is zo slecht georganiseerd dat mensen liever de file op de koop toe nemen dan in een vieze onveilige trein te zitten, die er inkl. de tijd die je nodig bent naar de stations te gaan er veel langer over doet.
Al lang een gemiste kans!
Die privatisering was een hele slechte aktie.
13 okt 2007 02:49
Mart
Ik ga geregeld met de trein van Amsterdam naar Lelystad. Dan ben ik een uurtje onderweg waarvan ik drie kwartier in de trein zit. Met de auto kost het om vanuit binnenstad Amsterdam naar Lelystad te komen echt niet minder tijd.
Kwestie van goed plannen, vriend.
13 okt 2007 15:16
ans
Ilse,
je opmerking dat de bewoners van het cremerplein blij zouden moeten zijn met de parkeergarage daar dan het blik van de weg is, vind ik erg kort doorde bocht. Er gaat namelijk geen blik van de weg. we gaan voor een hele lange tijd verschrikkelijk veel overlast krijgen voor de bouw van de garage en krijgen daar afzichtelijke inrijhuizen voor onze ramen voor terug. Het uitzicht van de benedenwoningen verdwijnt en het blik blijft gewoon staan. Daarnaast verdwijnen er veel mooie bomen en na de bouw(als die er komt) neemt de verkeersdrukte zeker toe. Als de perkeertarieven ook gaan gelden voor de zondag dan heeft het plein geen te korten aan parkeerruimte. Elke zaterdagavond komen de mensen van buiten om uit te gaan in amsterdam en zetten hun auto dan op het cremerplein daar het zondag niets kost. Tevens worden de plaatsen ingenopmen door mensen die een dagje amsterdam doen en hier gratis hun auto kwijt kunnen.De eigen bewoners kunnen dan inderdaad hun auto niet voor de deur kwijt maar door de weeks is er geen probleem. Er worden problemen gemaakt of aangekaart die er niet zijn. Bij evenementen in oud west op zondag is het ook elke keer raak.
Alle plekken die vrij komnen staan vol met bezoekers van buiten de buurt die hier gratis kunnen parkeren en elders in de stad zouden moeten betalen
13 okt 2007 19:28
Lex Runderkamp
@Johan: gratis openbaar vervoer, jij bent zeker van de ratten besnuffeld! Heb je de actuele olie (energie) prijs al bekeken?
Auto's zijn toch ook niet graties. Als je in je eentje met de trein gaat is het al veel goedkoper dan met de auto.
13 okt 2007 19:32
Dennis de Stennis
In een isolement raken omdat bezoekers van buiten de stad niet meer langskomen? Jaja! Dat laat pijnlijk duidelijk zien hoezeer de VVD 'geintegreerd' is in de stad! Vrienden van VVD-ers komen per definitie van buiten de stad en met de auto! Laat al die automobilisten van 'buiten de stad' (en VVD-ers in hun isolement) lekker wegblijven met hun stinkauto's!
13 okt 2007 19:33
Dennis de Stennis
En wat voor vrienden zijn dat, die wegblijven als ze voor een avondje parkeren 6 euro meer kwijt zijn? Echte vrienden of VVD-ers, die elke euro omdraaien en meer waarde hechten aan centjes dan aan vriendschap!
14 okt 2007 04:36
Mart
De enige VVD'er die ik ken die euro's om moet draaien ben ik zelf.
Of nu ja, was ik zelf.
14 okt 2007 20:54
Werner Toonk
@Ans: Ik snap dat bewoners van het plein niet meteen staan te springen om een parkeergarage bij hen pal voor de deur. Wel is het goed om even de feiten op een rij te zetten:
- Er gaat wel degelijk blik van straat weg. Als er 184 plaatsen gebouwd worden, dan verdwijnen er van straat. 115.
- De bouwtijd bedraagt ongeveer een jaar en de overlast is beperkt tot een deel van het plein.
-
De inrijhuisjes zijn gepland aan de overkant van de weg, achter de parkeerplaatsen die er nu zijn. Er is vooralsnog geen ontwerp van die huisjes gemaakt. Afzichtelijk zullen ze zeker niet worden. Van belang is dat qua ontwerp past bij de bebouwing van het plein en de speeltuin.
-
Het uitzicht van de beneden woningen verbetert juist flink, want er kunnen een flink aantal parkeerplaatsen die nu vrijwel pas voor de woningen staan weg.
-
Van de bomen die moeten wijken is het merendeel (zeer) klein. Het gaat om slechts vier grote bomen. Dat is natuurlijk zonde, maar de toezegging is dat er minimaal evenveel bomen terugkomen, die gemiddeld ook nog eens veel groter zijn dat wat er nu gemiddeld staat.
-
Dat de verkeersdrukte toeneemt, dat is nog maar zeer de vraag. Het gaat in totaal om 69 parkeerplaatsen erbij. Door die parkeerplaatsen kunnen mensen sneller een parkeerplaats vinden en hoeven er minder rondjes gereden te worden.
-
De hoge parkeerdruk in de Cremerbuurt wordt niet alleen veroorzaakt door bezoekers van buiten, maar grotendeels door vergunninghouders, hun bezoekers en mensen die geen vergunning hebben (wachtlijst of tweede auto’s). Slechts een (zeer) beperkt deel van de auto’s die in de Cremerbuurt geparkeerd staan, zijn van mensen die voor het centrum komen.
16 okt 2007 12:22
Marion
Meer parkeergeld als oplossing voor vervuiling lijkt me wat simpel gedacht. In dat geval, het is al eerder gezegd, kun je beter het vrachtwagenprobleem eerst aanpakken, aangezien daar de meeste vervuiling vandaan komt. Winkelend publiek blijft toch wel komen, 2 of 4 euro. Je gaat niet met je gloednieuwe LCD in de tram zitten tenslotte. Bezoek komt echter wel minder vaak, hetgeen inderdaad isolerend werkt voor de bewoners. Wat er dan gebeurt is dat bewoners op bezoek gaan buiten de stad, met de auto dezelfde route rijden die het bezoek zou hebben gedaan en dus voor evenveel vervuiling zorgt. Geen oplossing.
Geen probleem dat winkelend publiek parkeergeld moet betalen -al is €4 per uur is echt absurd- maar voor bezoekers van bewoners is het een grof schandaal. Ik durf zoals het is (€2.10) al bijna geen mensen uit te nodigen omdat je ze op kosten jaagt; voor iemand met een gemiddeld inkomen is het echt niet te doen. Even gezellig op bezoek bij mij kost ze al snel €20!
En voor mensen met kleine kinderen en ouderen is het ook niet te doen om de auto buiten de ring te parkeren en dan verder te moeten met openbaar vervoer, dus dat is ook alleen maar een oplossing voor winkelend publiek, niet voor bezoek.
Of het uurtarief verhoogd gaat worden of niet, het is hoognodig dat bewoners een "bezoekersvergunning" kunnen krijgen.
16 okt 2007 12:50
Sjors Pals
Vraag aan Werner, kan het college cijfermatig onderbouwen dat het verhogen van de tarieven, het verkeerd doet afnemen? Ik durf namelijk nu al te stellen dat dit verband waarschijnlijk NIET bestaat.
Ps. Persoonlijke info onthouden werkt niet.
18 okt 2007 12:17
marian euser- molenaar
kheb gisteren mijn toegangspasje voon de parkeergarage Staring plein ontvangen.
Ben heel blij en hoop dan ook de auto kwijt te kunnen.
AH is gelukkig geopend maar tijdens die verbouwing stond ook de Pieterlangedijk straat vol met bouw-units wat ook weer parkeerplaatste scheelde.
Is er al bekend waar de brugverkeersborden zijn gebleven?
18 okt 2007 12:22
Werner Toonk
@Marian:
En voor de kassa stond een lange rij mensen.
De borden voor de verkeersbruggen staan er. Wat betreft nieuwe borden (met lichten) heb ik gevraagd of we dat kunnen organiseren. Daar heb ik nog geen duidelijkheid over.
20 okt 2007 16:56
willy
auto's, auto's, auto's pfffffffff. de heilige koe, daar komen de mensen toch nooit uit. belasting of benzine of p+r duurder maken, daar breng je mensen alleen maar in problemen mee. vind het een mooi idee om onder grondse p+r te maken, maar dan zit je met de veiligheid. dan moeten er weer hekken, camera's, een beveiligings beambte en pas systemen komen. dat kost mega veel, iets wat de arme bevolking niet kan betalen. ook is er veel uit laat gassen in de stad, roet filter of zo is uit eindelijk ook niet de op lossing. de auto's op elektra laten rijden is ook niet goed, want elektra op wekken gebeurd ook niet op een goeie manier en daar is heeeeeel veel elektra voor nodig om 1 auto aan de praat te krijgen, laat staan alle auto's. ik vind auto's op water stof te laten rijden een goeie op lossing. ik vind dat daar meer mee gedaan moet worden. texaco staat al hier in oud west, aan/afvoer is goed geregeld, alleen beetje aan passen, zou een goed voorbeeld zijn voor de rest.
28 okt 2007 23:22
marian euser- molenaar
Een beetje aanpassen? kHeb een halfuur luchtvervuiling gedraat zul je bedoelen.
Wij kwamen terug uit Zeist en geen plekje. We hebben al een kleinere auto gekocht zodat je meer kans hebt op een plekje maar ook dat niet.
Het pasje voor de parkeer garage werkte niet iemand deed voor hoe ik erin koest komen mijn pasje was kennelijk NIET geactiveerd terwijl ik dat direct nadat ik hem kreeg heb gedaan. Morgen maar weer neer Stadstoezicht bellen en hoezo scheldende mensen? Ze maken het er zelf naar.
kSta nu in de tweede Constantijn Huygensstraat bij het politie bureau notabene twee tramhaltes verderop en die € 50,00 voor niks betaald? We kunnen dus echt niet meer op zondag weg! Dat bezoek? Lat me niet lachen als ikzelf bij familie op bezoek ga moet ik ook betalen hoor!
29 okt 2007 11:53
marian euser- molenaar
Ja, bedankt voor je reactie, de soap gaat verder.kHeb gebeld naar Stadstoezicht en het telefoonnummer van Simnia gekregen omdat de lijn bezet was.Volgens Stadstoezicht sta ik gewoon in t sysyteem en die helpdesk ach ja, bij Stadstoezicht ligt in elk geval niet de fout.Maar mocht t echt niet lukken dan kan ik mijn pasje wel komen omruilen. Verteld dat ik hier al over met de wethouder dhr. Toonk aan t corresponderen ben.t Lijkt verdacht veel op Axterix verovert Rome.Net werd ik weer gebeld en of ik alsjeblieft het pasje weer wil proberen.
Dat was ik toch al van plan want de auto ga ik zo ophalen en loop direct langs de parkeergarage en bel de helpdesk.
Is dat niet vreemd? Waarschijnlijk zijn ze nu hun best aan t doen.Bovendien moet ik eerst met de auto voor de camera gaan staan volgens een lieve buurtbewoner die mij gisteravond heeft geprobeerd te helpen.Rest volt later
30 okt 2007 09:57
marian euser- molenaar
Zo,we staan eindelijk in de parkeergarage het is ons gelukt.Mw Simnia heft nog gebeld en gezegd dat zij mijn gegevens uit t systeem heeft gehaald en opnieuw heeft ingevoerd. Zo, n antwoord komt mij bekend voor. kBen redelijk thuis met helpdesken en systeembeheerders dus dat laat zich raden, maar toch heel blij dat t uiteindelijk is gelukt.
Vorige:
Fietsenstallingen mogelijk maken met subsidieVolgende:
Autovrije zondag 2007Terug naar
overzicht...