dinsdag 16 december 2008
Ik dien mijn ontslag in
Vandaag staat in De Telegraaf onderstaand artikel:
Er is paniek onder ondernemers op de Overtoom. De deelraad van Oud-West wil vanavond besluiten dat zij niet meer op zondag open mogen. Hierdoor raken de winkeliers een groot deel van hun omzet kwijt. Stadsdeelwethouder Werner Toonk (Economische Zaken) vindt die beslissing onaanvaardbaar en zal vanavond zijn ontslag indienen.
De kwestie draait om het legaliseren van de bestaande gedoogsituatie op de Overtoom. Tientallen winkeliers in het gebied pal naast het centrum zijn al jaren open op zondag en behalen er een fors deel van hun omzet. Toonk wil nu voor Oud West het zogenoemde 'toeristisch regime' invoeren, waardoor de zondagopenstelling officieel een feit wordt.
Een meerderheid van PvdA, GroenLinks en SP in Oud-West is echter tegen het plan. De consequentie hiervan is dat straks de winkeliers op zondag echt moeten sluiten.
Die dreiging zorgt voor veel onrust op de Overtoom. ,,Ik heb er slapeloze nachten van. Vannacht zat ik ineens rechtop in bed?, zegt David Heytze van antiekhandel De Brocanteurs. ,,Ik haal een derde van mijn omzet op zondag. Ze maken ons kapot! Ik verdien mijn eigen geld en hou mijn hand niet op. Mag ik gvd zelf beslissen wanneer ik open ben? Ik vraag me af hoe die politici het zouden vinden als iemand van de één op de andere dag een derde van hun inkomen afpakt.?
Ook bij traiteur de Peperwortel is de vrees groot. Eigenaresse Sasja Delahaye: ,,We hebben het hier op de Overtoom al zo moeilijk gehad de afgelopen jaren. Dit zou echt de nekslag zijn voor veel ondernemers. Als wij dichtmoeten scheelt het ons twintig procent van de omzet. Het is een vreselijke vorm van betutteling.?
Stadsdeelwethouder Werner Toonk (VVD) wacht het besluit vanavond niet af. Vooraf aan de vergadering dient hij zijn ontslag in. ,,Ik moet er niet aan denken dat ik straks ondernemers, die daar soms al meer dan tien jaar hun brood verdienen, in de ogen moet kijken en moet zeggen dat ze niet meer open mogen op zondag. Ik kan het niet meer uitleggen. En dan ligt daar dus voor mij de grens.\"
Opmerkelijk is dat Toonk al vooraf aan de vergadering zijn congé neemt. ,,Ik hoop dat door op te stappen de discussie echt over de inhoud gaat en niet over mijn persoon. Ik weet dat de linkse politici mij persoonlijk bepaalde dingen kwalijk nemen, maar dat mag niet het onderwerp zijn vanavond. Ik verwacht dat het een heel emotionele avond wordt en mocht het voorstel er onverwacht toch doorkomen, dan ben ik heel blij en heb ik het juiste gedaan. Want als ik blijf zitten lukt het sowieso niet.\"
Werner: het artikel klopt. Vanavond om 20.00 uur meld ik dit ook mondeling aan de deelraad.
Update: De VVD fractie in Oud-West draagt fractievoorzitter Ineke Verrips voor als opvolger. Zie voor meer informatie
VVDGoedIdee.nl.
Update:
RTV-NH maakte er vandaag
dit item over.
AT5 maakte er
dit item over.
De verklaring die ik 's avonds in de raad voor las, plaats ik later deze week.
Reacties:
16 dec 2008 02:15
Mees
Hierbij stel ik mijzelf kandidaat voor de functie van portefeuillehouder.
16 dec 2008 05:07
Mart
Sterkte vandaag. En tot vanavond.
16 dec 2008 08:41
D. Heytze
Geachte Heer Toonk,
Wij zouden het zéér betreuren als u opstapt, want volgens ons, bent u een van de weinige kundige bestuurders in Stadsdeel Oud West die de belangen van hard werkende mensen/ondernemers nog behartigt. Doorgaans kunnen we ons geheel vinden in uw standpunten die getuigen van inzicht en nuance.
Hopelijk komt de raad vanavond tot inkeer en kunnen we dit 'gedrocht' achter ons laten en weer gewoon aan de slag.
Uw stukjes op uw site zijn altijd heel inspiratievol en betrokken en uw bijdrage missen, zou een groot verlies zijn voor ons stadsdeel.
Hartelijke groet,
Brocanteurs,
David Heytze
www.brocanteurs.nl
16 dec 2008 09:48
Sasja Delahay
Beste Werner,
Ik ben onder de indruk van je inzet. En voel me als ondernemer voor het eerst gesteund in al die 13 jaar. Het heeft mij altijd verbaasd dat ik niet 1 positieve reactie, laat staan stimulans heb ondervonden op mijn bedrijf vanuit het stadsdeel. Juist vanuit SP en PVDA standpunten zou je verwachten dat kleine, buurt-cohesie versterkende bedrijven gesteund zouden worden. (denk aan veiligheid, werkgelegenheid, part-time mogelijkheden) De fractie-leden zouden er goed aan doen aanstaande zondagmiddag eens een kijkje te komen nemen in onze winkel om te zien hoeveel buurtgenoten staan te kletsen in onze winkel, hoeveel mensen de weg komen vragen en hoe prettig het is dat er leven en licht is om vijf uur smiddags op een anders donkere hoek bij de uitgang van het park op de Overtoom. Heel gemoedelijk en heel zondagsrust-achtig.
Bovendien dat achtelijke argument over gezinnen van ondernemers die hier onder lijden; in ons geval zijn we juist een bedrijf begonnen om in staat te zijn dichtbij onze kinderen te zijn. Wij hebben juist bij de gratie van 7 dagen per week een bedrijf hebben de mogelijkheid om onze kinderen extreem veel te zien en daarom bijvoorbeeld geen naschoolse opvang nodig te hebben. We zijn zo ongeveer zelf een naschoolse opvang. De 4 kindertjes Peperwortel nemen dagelijks elk minimaal 1 vriendje mee die gezellig door de winkel komen rennen en in onze huizen boven de winkel spelen, waar altijd veel ouders maar ook veel jonge personeelsleden de tijd hebben om met ze te kletsen en spelen. D'r gaan me een potten thee door...Hoe ik ervoor zorg dat mijn gezinsleven prettig is, is bovendien mijn eigen zaak en niet iets wat een politieke keuze is,
daar vraag je toch ook een andere werknemer niet naar? Zijn de Sp fractieleden wel op zondag thuis? Of zijn ze de hele zaterdag boodschappen aan het doen? Ik ben in het weekend en ook doordeweeks heel veel aan het spelen. Dat ik daarvoor als het uitkomt op rare momenten moet werken is geen zwaar offer. Om op zondag dicht te moeten zou dit alles in een wel heel wankel evenwicht brengen; onze winstmarges is heel beperkt. Daar hoor je mij niet over klagen; ik heb gekozen voor een heel sociaal en prettig leven met gezin en vrienden, maar met beperkt inkomen, zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering en zonder pensioen. Dat is mijn zaak. Ik zou het doodzonde vinden als die keuze in gevaar wordt gebracht door betuttelende maatregelen.
www.peperwortel.nl
16 dec 2008 09:50
Eric van den Beuken
Hoewel ik de feitelijke beslissing bijzonder treurig vindt voor Oud-West en de stad amsterdam stel ik ook vast dat de beslissing je siert.
Fijn te zien dat besturen iets voorstelt, dat actief de samenwerking met het veld gezocht wordt opdat Oud-west en de stad amsterdam er uiteindelijk beter van zal worden. Helaas hebben we niet allemaal eenzelfde definitie van "beter". Dat gegeven vraagt om krachtige bestuurders met een visie en doorzettingsvermogen. Die kwaliteiten kun je Werner niet ontzeggen....
16 dec 2008 09:56
Jasper Hofland
Geachte heer Toonk,
Fijn dat u opstapt. Dat had u al veel eerder moeten doen.
De serie blamages die u op uw conto hebt staan zijn inmiddels nauwelijks meer te tellen. Ik noem slechts 2 voorbeelden. 1. de bouw van een kostenverslindend nieuw stadsdeelkantoor, waar u als lid van het dagelijks bestuur medeverantwoordelijk voor bent: een totale mislukking. De manier waarop u zich aan de verantwoordelijkheid daarvoor onttrekt is in 1 woord te vatten: misselijkmakend.
2. Uw hetze tegen hondenliefhebbers. U zette op uw log een foto van iemand van wie u gehoord had dat hij zijn hondje op straat had laten poepen. Misdadigers zijn nog beter beschermd.
De hetze tegen hondenliefhebbers staat model voor de manier waarop u met veel bewoners omgaat.
Ik hoop van harte dat u afziet van een verdere loopbaan in de politiek. Amsterdam heeft betere raads- en bestuursleden dan u nodig.
U ontbeert in hoge mate op allerlei terreinen (sociaal, politiek) het voor Amsterdam gewenste niveau.
U bent volstrekt ongeschikt voor een functie in het openbaar bestuur in deze stad.
Vaarwel in een fuinctie buiten de politiek,
Jasper Hofland,
bewoner van stadsdeel Oud-West
16 dec 2008 10:13
Ben
Beste Werner,
Jammer dat je opstapt. Volgens mij heb je je jaren met hart en ziel voor ons stadsdeel ingezet, en belangrijke resultaten behaald. Veel daarvan zouden niet mijn keuze zijn geweest, maar zo werkt dat nu eenmaal in een democratie: de meeste stemmen gelden.
Daarnaast vond ik het verfrissend hoe direct je te benaderen was. En snel reageerde op emails van bewoners. Voor mij een voorbeeld van de meerwaarde van lokaal bestuur.
Je argumentatie voor je aftreden vind ik overigens zwak: zou je wel al die kleine ondernemers die door de zondagsopenstelling in de problemen raken in de ogen kunnen kijken? Het is precies dezelfde grens.
Succes verder, en alle goeds toegewenst,
Ben
16 dec 2008 10:22
Sanne
Jasper, wat een enorme kortzichtigheid en bekrompenheid zeg...Een afkeer van vuil op straat maakt iemand nog geen hondenhater...
Werner Toonk verdient alle lof voor zijn visie, inzet en rechtvaardigheidgevoel en hetgeen hij in Oud-West bereikt heeft. Moderne liberalen als hij heeft Amsterdam nou juist nodig.
Ik weet zeker dat we nog veel goeds van Werner gaan horen. Hopelijk blijft hij in ieder geval nog even actief in de Amsterdamse politiek.
16 dec 2008 10:59
Frank Verhoef
Beste Werner,
Je bent een fantastische stadsdeelwethouder geweest, eigenlijk ben je de enige met verstand. Ik denk dat veel mensen je directheid (en je liberale ideeën) zullen missen.
Succes met je verdere carriere.
http://frankverhoef.wordpress.com
16 dec 2008 11:22
martin kelch
Beste werner
WIJ de tenkatemarkt betreuren deze beslissing en hopen dat je n0g op andere gedachte komt.
Het zou een groot verlies zijn voor de markt en ondernemers als jij weg valt.
16 dec 2008 11:22
Tom
Je krijgt mijn steun!
http://www.campus.tv
16 dec 2008 11:36
Martin Cleaver
Dag Werner
Wat jammer! Je bent een kundig bestuurder met hart voor de zaak. Ik ben het lang niet altijd met je eens, maar het gemor(aliseer) over de winkels op zondag is een blamage.
Wij hebben je hard nodig!
Martin
16 dec 2008 11:37
Koos Van Ommeren
Werner,
Ondanks het feit dat ik op het punt van openingstijden op de Overtoom het wel met je eens ben, ben ik door andere stellingnamen van jou blij dat je vertrekt. Ik heb altijd sterk de indruk gekregen dat je makkelijke politiek bedreef, met name door loze kreten te spuien om aandacht en steun te krijgen zonder die met goede oplossingen te ondersteunen.
Ik hoop dan ook dat je nooit zal terugkeren in de regionale of landelijke politiek(wat ik trouwens betwijfel aangezien je duidelijk een ambitieus carriere-jagertje bent)!
Hopelijk, tegen beter weten in, tot nooit!
16 dec 2008 11:49
Lydia
Van de ene kant ben je VVD'er, niet zo milieubewust en duidelijk autofan (vind ik jammer, want zie zelf meer in de standpunten van Amsterdam Anders/ De Groenen). Van de andere kant is de openbare ruimte wel een stuk opgeknapt, en het belangrijkste: je bent de enige wethouder die ik ken die zo toegankelijk is, met interactieve webpagina, levendig discussieforum, en openhartige bijdragen. Een goed voorbeeld voor andere wethouders! Dus ondanks dat ik het met je standpunten vaak niet eens ben, toch erg jammer dat je weggaat. Sterkte!
16 dec 2008 12:02
Sjors Pals
Werner, misschien dat ik het niet altijd eens met je ben, kan ik wel zeggen dat je misschien te oprecht bent voor de politiek, het feit dat mensen je daar hier op afrekenen geeft de teneur van de huidige samenleving weer. Het zijn de azijnzeikers en moralisten die zegevieren. Hoor de azijnzeikers eens leuten over het stadsdeelkantoor / de hallen. Maar ik vraag me af of deze mensen net zo kritisch zijn tegen onze vriend Herrema die de stad naar een faillisement brengt, een Ascher die Amsterdam omvormt tot een landelijk Urk, of een PVDA fractie in Zuid-Oost die meer op heeft met fraudeurs en bandieten. Ik volg het linkse grut al vele jaren, en hun hele politiek is gebaseerd op verkeerde feiten en veronderstellingen. De meeste hebben maatschappelijk nooit gefunctioneerd, en komen vanuit de softe sector waar het werken met budgetten of het halen van doelstellingen op het 2e plan staat. Ze weten het simpele volk van alles wijs te maken door te sinterklazen met het geld dat door hardwerkende burgers verdiend wordt, we hoeven alleen maar naar de laatste 20 jaar te kijken om te zien wat het resultaat is. Maar zelfs dat weten ze nu weer uit te buiten, door mee te heulen met de opinie.
Ik wens je in ieder geval veel succes, je vertrek komt niet echt als een verassing, kreeg het idee dat je laatste tijd nogal verbitterd was, jammer maar het is niet anders.
16 dec 2008 12:40
Henk
Geachte heer Toonk, u zult begrijpen dat ik geheel niet rouwig ben om uw vertrek. Dat had u in mijn ogen al moeten doen na het debacle van het steeds meer kostende stadsdeelhuis. Dat u al voor de vergadering van vanavond opstapt is slechts bedoeld om de verdiende hoon van de raad van de raad te ontlopen.
Mag ik u en al die winkeliers die al jaren op zondag open zijn er aan herinneren aan het volgende: wanneer u niet zelf er een toeristisch gebied van oudwest wilde maken en dat aan de grote klok bent gaan hangen middels Het Parool, bewonerspaneel, uw blog en niet op de laatste plaats als voorstel naar de raad toe de situatie zou gebleven zou zijn als die nu was. Het dogen van opening op zondag zonder dat de politie gevraagd wordt om op te treden. Uw eigen onhandig optreden door uw zin te willen doordrijven is de basis van een conflict wat u zelf heeft gecreëerd. Desalniettemin wens ik u succes toe in uw verder leven want op deze manier te moeten opzeggen is voor niemand leuk. Maar of u nog als als tweede man voor de VVD voor de gemeenteraad moet gaan is voor mij een grote vraag, ik hoop voor mijn partij dat u dat ook een vraag vindt.
16 dec 2008 12:44
Rene
Beste Werner,
Als bewoner van Stadsdeel Oudwest ben ik diep bedroefd over het verloop van zaken. Het stadsdeel verliest op deze manier één van de beste Wethouders die het zich kan wensen. Daarnaast verliest het de steun van vele ondernemers. En dat zijn nu juist de bouwstenen van het stadsdeel. Zij creeren werkgelegenheid en zorgen voor een prettig en leefbaar klimaat in de wijken.
Hoe vreemd is het dat het Dagelijks Bestuur lijkt te willen besluiten om winkel op zondag te sluiten terwijl ik net een uitnodiging van het stadsdeel krijg voor een congres met de naam "meer munt slaan uit toerisme" Hierin wil het stadsdeel met aanwezigen praten over hoe ondernemend Oudwest meer munt kan slaan uit de groeiende stroom bezoekers".
Haakser op elkaar kan gewoon niet! Het lijkt wel candid camera!
Ik kan je besluit alleen maar enorm respecteren Werner. Op deze manier kun je niet verder. Maar een grotere aderlating voor het stadsdeel kun je je niet voorstellen. Je zal door heel veel bewoners en door alle ondernemers gemist worden.
Stiekem hoop ik nog op een verzoeningsactie. Mocht dit niet gebeuren dan wens ik je heel veel succes en feliciteer ik de mensen alvast die je binnen gaan halen!
Groet,
Rene van Schie
16 dec 2008 12:49
Gertjan Neerhof
Het is een schande dat de meerderheid van de deelraad in Oud-West weigert in te zien dat ze hiermee een fiks aantal keihard werkende vooral kleine ondernemers de nek omdraaien. Dezelfde ondernemers ook die jarenlang de pineut zijn geweest aan de Overtoom met een bouwput voor de deur.
Ik heb sterk de indruk dat de linkse partijen het alleen al een slecht idee vinden simpelweg omdat het uit de koker van Werner komt.
Groot gelijk dat hij hier geen verantwoordelijkheid voor wil nemen. Het zou mooi zijn als veel meer lokale politici net zo consequent zouden zijn als het er echt op aankomt.
16 dec 2008 12:54
Frank Verhoef
Gertjan,
De indruk dat de linkse partijen het niet willen omdat Toonk het wil, kreeg ik ook bij de vorige raadsvergadering.
http://frankverhoef.wordpress.com
16 dec 2008 13:07
Michiel
heb meer de indruk dat Toonk een matig onderbouwd verhaal er daarheen wilde drukken. Vervolgens schrok hij van de tegenstand die hij eerst bagetalliseerde maar uiteindelijk bleek dat zijn voorstel meer polariserend werkte en hij probeert dan nu met een wanhoopsoffensief iets te foreceren door in de media allerlei eenzijdige standpunten naar voren te laten komen.
Dat daarbij zijn werkwijze irritaties met zich mee brengt en dit nu voor de deelraad het zoveelste geval is waardoor zijn positie ter discussie staat laat hij niet weten. Het zelf opstappen en daarmee iets forceren is het beste wat hij uit de situatie kon maken aangezien de deelraad vroeger of later (dit was waarschijnlijk vanavond gebeurd) een motie tegen hem had ingediend waardoor hij had moeten gaan!
16 dec 2008 13:08
Edwin
@ Sjors Pals:
haha, die Sjors; over azijnzeikerds gesproken. Echt heel sneu...
16 dec 2008 13:15
Astrid & Emile Biesheuvel
Beste Werner,
Jammer dat je deze beslissing hebt genomen. Maar wel begrijpelijk, helaas.
Een optelsom leert dat Amsterdam met een aantal zaken de plank mis slaat en hard op weg is zichzelf te diskwalificeren als 'Wereldstad'. Dat gaat mede ten koste van de uitstraling en aantrekkingskracht om de stad financieel en economisch overeind te houden.
En dit allemaal in een tijd dat enerzijds de koopkracht en anderzijds de omzet van iedereen steeds meer onder druk komt te staan.
Wat ook duidelijk word is de afstand en het onbegrip van een aantal politieke partijen naar de ondernemers toe in Amsterdam.
16 dec 2008 13:27
Sjors Pals
@edwin, hahaha gelukkig doet mijn mening er niet toe, wel die van de kleine ondernemer. En lees hun reacties op dit blog, ze melden stuk voor stuk dat ze graag op zondag open zijn. Maar dat interesseert jouw natuurlijk niet, laat de werkende mensen maar lekker verotten. Lekker figuur ben jij zeg.
16 dec 2008 13:31
Michiel
@Sjors,
vraag me af welke en hoeveel reacties er waren geweest als Werner net zo actief de tegenstanders had benaderd.........
16 dec 2008 13:32
brenda serrée
Hoi Werner, jammer dat je opstapt. Je was heel gedreven, actief en duidelijk in wat je voor Oud-West wilde. En je reageerde altijd heel snel. Ik hoop dat vanavond de zondagopenstelling officieel wordt goedgekeurd en dat jij binnenkort weer een andere uitdaging vindt. Maar misschien eerst even bijkomen van dit hele gebeuren. Groetjes, Brenda
16 dec 2008 14:18
Henk
Ik ben het met Michiel hartgrondig eens. Ik hoop dat de winkeliers beseffen dat zij door mijnheer Toonk zijn eigen onhandig optreden de status van gedogen kwijtraken. Dat hele gebeuren rondom OudWest tot toeristisch gebied verklaren was een eenmansactie die in het zomerreces als een duveltje uit koppie van Dhr Toonk opsteeg. Dat moest en zou gebeuren. Zonder werkelijk na te denken over de belangen van de winkeliers die al jaren open zijn, en als een olifant in een porselijnkast
moest het er doorheen gedrukt worden.
16 dec 2008 14:19
Paul
Beste werner,
Jammer dat je opstapt.
Een gemis voor het stadsdeel.
Paul
(bewoner oud-west en groot voorstander dat de winkels op zondag open zijn)
16 dec 2008 14:25
Henk
Het gaat er ook helemaal niet om dat Pvda, SP of GL er zo op tegen zijn, dat is zelfs nog maar de vraag. Het gaat erom dat dhr Toonk door zijn optreden de status van gedogen in gevaar heeft gebracht zonder dat daar een werkelijk alternatief voor is. Laten we niet vergeten dat de Centrale stad uiteindelijk beslist of oudwest wel of niet gekenmerkt kan worden als toeristisch gebied.
16 dec 2008 14:28
Henk
In het kader van afscheid nemen mag natuurlijk het commentaar van de grote vriend van dhr Toonk niet ontbreken. Ik ben zo vrij dat te copieren.
Toonk maakt de pleiterik op tijd
Geschreven door Daksijs
Tuesday 16 December 2008
überbürger/wijkwethouder Toonk wilde OudWest op de kaart zetten. Een megalomaan stadsdeelhuis, De Hallen als groots cultureel centrum, Hotels, parkeergarages, en bovenal van OudWest een toeristisch gebied maken waardoor de winkeliers die al jaren op zondag open zijn, deze zomer geconfronteerd werden met het enthousiasme van de overijverige behartiger van hun belangen(!?) om tot legaliseren van het gedoogbeleid over te gaan. Groots pakte hij het aan; Asscher werd gepolst, het bewonerspanel mocht er over praten, winkeliers werden benaderd en de raad werd voorzien van een voorstel. Maar wat jammer toch; die ‘linke mensen’ in de raad waren niet direct voorstander en bij het bewonerspanel en onder de winkeliers was veel minder animo dan gedacht door dit politiek talent, die als een losgeschoten treinwagon door OudWest raaste. Groots was de weerzin bij het ideetjeswonder toen bleek dat hij zich volkomen onmogelijk had gemaakt met zijn persoonlijke acties om op te roepen de raadsleden te beïnvloeden. “Ik dien ontslag in! En dat ik vooraf aan de raadsvergadering weten” zo meldde de Telegraaf vanmorgen “ Want ik kan het de winkeliers niet uitleggen dat zij straks na 10 jaar de deuren moeten sluiten “. Maar wat vergeet dat bommetje energie wijzenlijk te vertellen: Ik ben zelf de oorzaak van het feit dat zij straks de deuren moeten sluiten. IK WILDE immers van OudWest een toeristisch gebied maken. IK WILDE het al jaren gedogen legaliseren. ALLEEN die domme radsleden willen het niet. Dus nu zitten de ondernemers dankzij mijn onhandig optreden met de gebakken peren. IK HEB nu alle aandacht op ze gericht en dat kan er wel eens voor zorgen dat het gedogen niet meer kan.
DOM gehandeld, excuus aanbieden? Dat komt in het woordenboek van de wijkwethouder niet voor. Dan maar de vlucht naar voren en ontslag indienen voordat de raad over Toonk heen valt. 70% van € 3300 netto is voorlopig niet zo gek.
16 dec 2008 15:00
Nassaukade
Beste Werner,
Als bewoner van Oud-West moet ik helaas zeggen dat je me nooit het idee hebt gegeven voor de buurt te werken. Altijd had je je mening al klaar en dulde je geen tegenspraak.
Je bent geen liberaal politicus in mijn ogen.
Wel veel succes met je carriere. Maar deze actie toont aan dat je nog lang niet volwassen bent in de politiek.
16 dec 2008 15:02
Richard
Lekker makkelijk van Bakijs om Werner de schuld te geven van het opheffen van het gedoogbeleid. Ik zie hier toch echt louter positieve steunbetuigingen van ondernemers.
Het bekend agadium "Wie zijn hoofd boven het maaiveld..." gaat in Oud-West maar eens te meer op.
Werner stond voor vooruitgang en verbetering.
Helaas, ik ben bang dat we met het opstappen van Werner weer een paar stappen terug gaan doen...Betutteling, vuiligheid op straat, nutteloze subsidies, verkrotting, een braakiggend hallenterrein, criminialiteit, wie zal het zeggen....
16 dec 2008 15:03
Marco Kreuger
Beste Werner,
Een dramatisch besluit! Dat zal zeker niet makkelijk geweest zijn, maar ik ben het met je eens dat dit de beste keuze is. Een liberaal kan hier toch moeilijk verantwoordelijkheid voor nemen. Moedig dat je voor de bewoners en ondernemers gekozen hebt. Tragisch voor Oud-West en Amsterdam, want je was een hele goede bestuurder...
16 dec 2008 15:14
Jan Borghuis
Beste Werner,
Jammer dat het zover moet komen, maar je dwingt veel respect af met jouw eigenzinnige aanpak!
www.greenwheels.nl
16 dec 2008 15:25
Sjors Pals
"Ik ben het met Michiel hartgrondig eens. Ik hoop dat de winkeliers beseffen dat zij door mijnheer Toonk zijn eigen onhandig optreden de status van gedogen kwijtraken."
Ja het is Werner Toonk ze schuld, sjonge jonge hoe kortzichtig kan je zijn, ondernemers die vrijwillig op zondag open zijn, een wethouder die het gewoon netjes wilt regelen volgens normale regels. Maar als ie op basis van politieke spelletjes wordt tegengewerkt dan is het zijn schuld. FEIT is dat het bewonerspanel voor 56% voorstander is van zondagsopenstelling, 34% is slechts tegen. Als je dan als deelraad toch tegen gaat stemmen, dan kan ik niets anders zeggen dat dit smerige politieke spelletjes zijn, en dat Werner daar afstand van wilt nemen kan hem alleen maar sieren.
16 dec 2008 15:39
Joop Wijnschenk
Werner. Voor de ondernemers in Oud west en voor de kooplieden van de Ten Katemarkt een regelrechte ramp dat je stopt. Ik kan het begrijpen maar toch hebben we nog een kleine hoop dat de raadsleden hun partijbeginselen hergroeperen en je zover kunnen krijgen dat je voor Oud West behouden blijft. Vanavond blijven we ondanks de uitslag achter je staan!
16 dec 2008 16:15
Michiel
@sjors,
Ik hoop dat je het panel (en de enquete vraagstelling hierin) objectief wilt bekijken en op waarde kan schatten.
Werner heeft veel vanuit de kleine ondernemer geredeneerd. Uit het panel en meerdere onderzoeken kwam dat de voorstanders vooral behoefte hebben aan supermarkten. IS een beetje lastig dit weer recht te praten naar de stelling dat er vooral meer bezoeken voor de kleine ondernemers zouden komen.
Daarnaast is het toch heel lastig gebleken om het Overtoom gebied waar het gedoogbeleid vooral tot uiting komst als representatief voor de rest van Oud West te gebruiken, en gelukkig maar.
als je het terugbrengt tot de basis is het toch een raar verhaal:
die relatie tussen toeristen en mensen die supermarkten open willen op zondag.......
16 dec 2008 16:16
Germaine
Beste Werner,
Ik vind het enorm jammer dat je vertrekt. Je hebt goede ideeen en vult daarnaast als enige stadsdeelbestuurder een laagdrempelige, interactieve webpagina c.q. blog die je trouw bijhoudt. Kan o.a. Olij nog een puntje aan zuigen.
Schandalig dat er weer achterkamertjespolitiek wordt berdreven terwijl de meerderheid van het digitale bewonerspanel voorstander blijkt te zijn van zondagsopening van winkels in Oud West.
P.S. Slayer: ga ergens anders je puberhormonen botvieren. Voor hufters zoals jij moeten zaken als straatmeubilair en andermans gevels hufterproof worden gemaakt. Loser.
16 dec 2008 16:30
Sjors Pals
Michiel, ik ben het daar mee eens, maar er schuilt wel een paradox in, immers mensen bezoeken nu ook (bijna) dagelijks een supermarkt, dat zal met een zondagsopenstelling niet veranderen. Ik vind het belangrijker dat er een meerderheid is voor de zondagsopenstelling.
Vanuit politiek oogpunt zou men het in ieder geval een kans moeten geven, bijvoorbeeld een jaar, en daarna een evaluatie.
16 dec 2008 16:31
Maaike van Dorp
Beste Werner,
Jammer dat je bent opgestapt. Het is een groot verlies voor de winkeliers in Oud West.....
Ook al was ons contact kort, ik wil je bedanken voor wat je hebt gedaan.
Maaike van Dorp
Café de Toog
16 dec 2008 16:36
Germaine
@Richard: Richard, ik vrees dat je helemaal gelijk krijgt.
Het begint met achterkamertjespolitiek en vandaaruit doen we inderdaad weer een aantal stappen terug naar verkrottende panden, braakliggende terreinen, rotzooi en het Hallen-project wat maar niet van de grond komt. Om maar niet te spereken over subsidies die niet onze wijk ten goede komen maar richting favo c.q. knuffelsubsidiegroepjes van diverse partijen/raadsleden gaan. Doodzonde. Dit alles stemt mij als bewoner van Oud-West bijzonder treurig.
16 dec 2008 16:43
michiel
@sjors,
Ik denk dat Werner er verstandiger aan gedaan had om vanuit het begin een stadsdeelbrede enquete te houden en daaruit conclusies te trekken.
Daarin had hij zijn eigen voorkeur kunnen hebben maar had hij minder moeten sturen en de voor- en nadelen objectief tegen elkaar moeten afzetten.
De landelijke regelgeving waaron maatschappelijk breder wordt gekeken had in dit onderzoek ook meegenomen moeten worden (los van het feit of ik het hier wel of niet mee eens ben).
Je had dan een duidelijk zicht op het speelveld gehad,
Krampachtige toerisme argumenten en het simpelweg negeren van zorgen hebben hier toch averechts gewerkt.
Maar we weten het nog niet, laten we zien vanavond
16 dec 2008 17:03
Marc M. Gravemaker
Je maakte deel uit van een collegiaal bestuur en naar goed gebruik klap je dan niet uit de school hoe de stemverhoudingen binnen zo’n bestuur liggen.
Nu de race gelopen is en je jouw principebesluit wereldkundig hebt gemaakt is het nu tijd al die veelal anonieme linksige azijnpissers duidelijk te maken dat je het besluit tot de bouw van het nieuwe stadsdeelhuis niet hebt gedragen en dat de VVD fractie tegen stemde. Dat is dus vast 1-0 voor jou!
Want in de commentaren schijnt dat de hoofdzaak te zijn waarop je wordt afgerekend.
Voor de rest heb je wat mij betreft talloze malen gescoord in dit stadsdeel niet in het minst door je bereikbaarheid en toegankelijkheid. Door te luisteren naar anderen, niet te beroerd om in actie te komen en ook aangedragen ideeën over te nemen en uit te voeren.
Er zijn ook wel een paar minpuntjes op te noemen maar wie niet werkt maakt geen fouten.
Voor de ondernemers is het een hard gelag dat je vertrekt, niet eerder werden hun belangen in dit stadsdeel zou goed behartigt.
Erg jammer dus dat je gaat, ik zal je missen. Het ga je goed en blijf als het even kan actief voor de publieke zaak.
16 dec 2008 17:08
Peter van Woensel Kooy
Werner, We zullen je missen. Leuk ook altijd het contact via dit blog, met niet van die voorspelbare, plat gepolderde politiek correcte standpunten, maar gewoon open. Anders. Of het informeel overleg in een kroeg. I.i.g. beter dan loos en anoniem grafitti gebral (zie hierboven). Kom je vast wel weer tegen, groet.
16 dec 2008 17:15
Sjors Pals
Michiel, het toerisme argument vind ik ook kul, ook is het denk ik niet handig om eerst je mening te geven en dan mensen op te roepen je mening te geven op het DigiPanel. Ik denk echter dat hier geen kwade opzet achter zit, eerder een politiek onhandige zet. Ik denk dat het ook een beetje een probleem is met een politicus die vrij open communiceerd, alles kan tegen je gebruikt worden, en het vervelende is dat politici dus ook terughoudender zullen zijn in hun communiceren.
16 dec 2008 18:18
Nel de Jager
Jammer dat je hierom je ontslag indient. Het is tamelijk hypocriet dat hele zondagssluiting gebeuren. In praktisch alle stadsdelen zijn winkels open, niemand die daar iets tegen doet. Alleen officieel is iedereen gehouden aan de door het Ministerie vastgestelde winkeltijdensluitingswet. Maar, als bewoners last hebben van degene die er een zooitje van maken, dan moet je optreden. Dus, als je het officieel wilt regelen, waardoor je mensen ook een stuk rechtszekerheid wil geven dan valt iedereen over je heen, als je gedoogd dan vindt iedereen het prima. Vreemd. Niet alleen hypocriet van collega politieke bestuurders, maar ook hypocriet van bewoners. Het is niet te verkopen waarom in et centrum alles open kan/mag zijn vanwege een toeristisch regime. Sinds wanneer is een supermarkt een minimarkt een bakker etc.etc een toeristische bezienswaardigheid? Voor de grap zou je eens moeten nagaan, hoeveel nie toeristen (dus bewoners) op zondag hun boodschappen halen, niet eens winkelen. Ik zou zeggen, het ga je goed
16 dec 2008 18:33
Edwin
Hoi Werner,
Ik vind het knap wat je bereikt hebt de afgelopen jaren. Je kwam met goede idealen de politiek in en hebt bewezen dat je op deze manier veel kunt bereiken. Elke dag zie ik de resultaten in Oud-West: een mooi Staringplein, nette containers onder de grond. Geen lelijke obstakels en ook de plannen van het Cremerplein zagen er erg mooi uit.
Het is jammer dat je politieke tegenstanders elke mogelijkheid grepen om je persoonlijk aan te pakken: het hondenpoep voorbeeld is hier illustratief. Ergernis nummer 1 van de Amsterdammers, maar i.p.v. steken je politieke tegenstanders energie in een gevecht met jou!
Twee wethouders in korte tijd verdwenen: het zegt weer iets over de niveau van de onze gekozen raad en hun burgerlijke bekrompenheid.
16 dec 2008 19:05
Ingeborg
Hoi Werner,
Ik hoorde vanmorgen van je besluit tot aftreden. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het erg jammer vind. Ik heb je de afgelopen jaren, toen ik ondernemer was, maar ook als bewoner, leren kennen als een zeer capabel wethouder met een ontzettende drive en passie voor dit stadsdeel. En natuurlijk waren we het niet altijd eens maar dat doet niets af aan je kwaliteiten en capaciteiten. Ik denk dat het een ware aderlating zal zijn voor Oud-West en denk dat het het Bestuur moeite zal kosten de leegte te vullen die je achter laat. Ik wens je hoe dan ook veel succes voor de toekomst en ik hoop dat je met veel plezier en trots terug zult kijken op een mooie tijd waarin jij een geweldige prestatie hebt neergezet.
Chapeau!
Ingeborg
16 dec 2008 19:30
Sjors Pals
Ja Maarten, ik hoef je niet te vertellen wie tegen het onderzoek naar de Irak Oorlog is, wie asbestschepen dumpt, dat Paul Rosenmoller Pol Pot een prima vent vond, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Helaas is het de armoe die regeert, en haken de mensen die willen strijden af, laat de stad lekker naar de klote gaan met de Aschers en de Herrema's. Maar goed over 10 jaar hebben we geen hoeren, cofeeshops en smartshops meer. Maar wel een mooie Moskee (bestuurt door criminelen), een binnenstad waar geen toerist meer komt, en een tunnen onder de stad die nooit is afgekomen, jaja we komen er nog wel eens.
16 dec 2008 19:42
Iris
Werner,
De bekendmaking van jouw aftreden gonsde over het schoolplein vanmiddag. En nu ook weer de vele reacties op deze weblog. Complimenten voor het creëren van zoveel betrokkenheid dat doen niet veel bestuurders je na. Actieve bewoners zullen je daadkracht enorm gaan missen.
De crisis slaat overal toe. Meer werk, meer eigen verantwoordelijkheid daar zouden meer lokale politieke partijen zich voor moeten inzetten.
Bedankt voor de inzet. Hello, Goodbye.
16 dec 2008 21:04
Henk
bron: mijnamsterdamblog
(live)Vanuit een overvolle raadszaal in OudWest:
Werner Toonk doet zijn speech, krijgt wat veren in de kont van de fractievoorzitters
GroenLinks zegt het vertrouwen op in de VVD
PvdA wil samen met GroenLinks verder
En eerste man van de VVD, Eric van der Burg steunt zijn aankomend tweede man in de gemeenteraad in de coulissen.
Wederom een soap in het theater van dit geruchtmakend Stadsdeel
16 dec 2008 22:08
Sjors Pals
Helaas kon ik er vanavond niet bij zijn, werd nogal laat op het werk, anders had ik graag erbij geweest. Wat mij betreft stapt de VVD eruit, immers het merendeel van de raad neemt het merendeel van de inwoners niet serieus. En groenlinks en pvda, grotere droeftoeters kom je toch niet tegen, men is idd goed in politiek bedrijven, dat kan je niet ontzeggen, maar of de hard werkende burger daar iets mee opschiet? Ik betwijfel het, overigens lijkt het me misschien een aardig idee om een keer met ze allen een borreltje te drinken ergens in de buurt, en wat mij betreft zijn daar alle voor als tegenstanders bij. Laat wel zijn dat OW een prima buurt is, waar we met ze allen moeten samen leven. Laten we met ze allen trots zijn dat we met open vizier onze mening kunnen verkondigen, dat daarbij soms slachtoffers vallen is inherent aan het spel!
16 dec 2008 22:58
Guido Frankfurther
Beste Werner,
Ontzettend jammer dat je de handdoek in de ring hebt moeten gooien. Je manier van politiek bedrijven sprak me zeer aan: veel betrokkenheid bij de bewoners én ondernemers en recht op het doel af. De Staringpleingarage beschouw ik als je hoogtepunt van de vorige periode en de Singelgracht/Bellevue-garage zou dat ongetwijfeld van deze periode zijn geworden.
Direct, kundig, interactief, eigenzinnig, liberaal en gewoon een prettig mens. Hopelijk ga je binnenkort je vaardigheden op een andere manier voor de publieke zaak inzetten. Dan komen we elkaar vast weer tegen!
Je collega uit het Centrum (2002-2006).
16 dec 2008 23:27
Mart
Ik heb vanavond een politiek spelletje mogen aanschouwen dat vermakelijk was geweest als er niet zoveel op het spel had gestaan.
Het openstellen is verworpen. Twee maal zonder en twee maal met amendement die er een pilot van één jaar van maakte. De eerste keer dat erover gestemd werd bleek het namelijk niet rechtsgeldig omdat de voorzitter vergeten was de presentielijst te tekenen..
Eveneens verworpen is een motie die de zaken zou houden zoals ze nu al zijn (geen handhaving van het DB op het opengaan op zondag). Enigszins achterlijk omdat dat betekent dat een 10-jarig gedoogbeleid plotsklaps tot een einde komt, anderzijds begrijpelijk dat na dergelijke politisering het beestje niet meer terug in het doosje kan.
Het resultaat is diep treurig: allereerst voor de mensen die graag willen winkelen op zondag maar uiteraard voornamelijk voor de ondernemers. Mijn oproep aan hen is niet stil te blijven. De coalitie is opgeblazen en de VVD is in de oppositie geraakt wat betekent dat de verkiezingsstrijd nu al begonnen is. Deel uw wensen en angsten met uw bezoekers, geef hen aan hoe de zaken er electoraal voor staan. Wanneer u dit weet vol te houden tot de verkiezingen van 2010 dan zullen de zaken er dan anders voorstaan.
Ik roep u overigens niet op allemaal VVD (of D66) te gaan stemmen (of daartoe op te roepen) alhoewel dat uiteraard een goede keuze zou zijn. Politisering nabij verkiezingen roept op tot stellingname. Partijen die vandaag tegengestemd hebben volgen hun kiezers, met name tijdens verkiezingstijd. Het moet dus duidelijk worden wat die kiezer wil. U, de ondernemers hebben de mogelijkheid daarvoor de basis te leggen. Leg u daarom niet bij deze stand van zaken neer. Lik uw wonden, leef om de volgende keer te kunnen vechten.
17 dec 2008 02:10
Werner Toonk
@Henk: grapjes die je bent. Niet de centrale stad, maar de deelraad gaat erover of Oud-West wordt aangewezen als toeristisch gebied. Fijn dat je verslag deed van de avond hier - op jouw manier. We hebben vanavond gezien hoe het linkse, regenteske denken regeert over de meerderheid.
http://www.wernertoonk.nl/minderheidsbestuur
17 dec 2008 02:13
Werner Toonk
@Michel: lees nog eens goed het voorstel over de relatie tussen toerisme en winkels.
17 dec 2008 02:15
Werner Toonk
@Marc: ja in een goed collegiaal bestuur klap je niet uit de school. Was daar sprake van de laatste tijd?
17 dec 2008 07:31
Derk
Beste Werner,
Wat ontzettend jammer dat je opstapt! Ik bewonder als buurtbewoner en straatcontactpersoon voor OW je betrokkenheid, slagvaardigheid, gedrevenheid en laagdrempeligheid enorm. Op bijeenkomsten voor de vrijwillgers van het stadsdeel kwam je vaak belangstellend met pen en papier aan verschillende tafels aanschuiven om de meningen te polsen. Kritisch als je bent, vroeg je ook direct naar mogelijke oplossingen voor de geuite zaken en zorgde je voor prikkelende discussies.
Ik waardeerde die persoonlijke aanpak. Zo kon naast een postief geluid ook een tegengeluid van bewoners worden geuit. Het is namelijk erg makkelijk om vanaf de zijlijn/ achter de computer kritiek te leveren op gevoerd beleid of individuen en zelf zo buiten schot te blijven.
Er is dankzij jouw inzet absoluut veel verbeterd in de buurt. Verder is het treurig (maar eigenlijk ook eigenaardig)dat resultaten van bewonerspanels kennelijk nauwelijks worden meegenomen in beslissingen. Daardoor ook erg treurig dat jarenlange hardwerkende ondernemers op de Overtoom nu het kind van de rekening dreigen te worden.
Tot slot: Ik hoop WEL van harte dat we in de toekomst nog veel van je gaan horen en dat je zichtbaar blijft in OW! Mijn steun heb je zeker!
17 dec 2008 08:35
Michiel
@Werner,
Probeer nu niet alles recht te praten wat krom is. Accepteer nu dat je argumenten en hun onderbouwing voor een grote groep te dun was.
Daar is niets mis mee en dat is zoals het werkt.
Dat er allerlei politieke en soms verbogen agenda's ook mee spelen tja...
Daar heb je door je eigen polariserende insteek (je zegt het zelf dat je de uitersten hebt opgezocht)zelf voor gezorgd.
Succes in de toekomst met hegeen je gaat ondernemen.
gr
Michiel
17 dec 2008 09:24
Michel Vinken
Werner schrijft: "in een goed collegiaal bestuur klap je niet uit de school. Was daar sprake van de laatste tijd?"
Het gaat hier natuurlijk om het stadsdeelkantoor. Onder andere door je suggestieve vragen ("Waar blijkt uit dat ik voor de bouw van het stadsdeelkantoor was?") was je niet collegiaal met je toenmalige medebestuurders.
Die vraag die je nu stelt ("Was daar sprake van de laatste tijd?") is ook symptomatisch voor je indirecte communiceren.
Ik hoop van harte dat je weg blijft uit het openbaar bestuur van deze mooie stad.
17 dec 2008 09:33
José
Jammer Werner, al had je niet mijn politieke kleur, ik vond je altijd zeldzaam daadkrachtig en concreet voor een politicus...we blijven vast van je horen!
17 dec 2008 11:00
Marisah Mohamat
Beste Werner,
Helaas lees ik dat je opstapt bij Stadsdeel Oud-West. Als oud medewerker én als oud bewoner vind ik dat erg jammer en is dit een groot gemis voor het stadsdeel. Je hebt OW veel goeds gebracht en het stadsdeel is, mede door jouw aanpak en visie, positief veranderd. Toch heb ik ook veel bewondering voor je keuze, het illustreert je daadkracht en overtuiging. Het gaat je goed!
17 dec 2008 11:38
Joost
@Jasper Hofland,
De bouw van het stadsdeelkantoor was nooit het idee van Werner. En ook niet van de VVD. Het bouwen van dat kantoor is een PVDA plan. Net zo als stadsdelen uit de PVDA koker komen. De VVD wilde schonere straten, levendige winkels en vooral een einde aan het parkeerplaatsvernietigingsbeleid van links. Daarom moest de VVD mee doen in de coalitie en dus het stadsdeelkantoor slikken.
17 dec 2008 12:29
Barbara Abraham
Beste Werner,
jammer te horen dat je opstapt ! Ik vond je een goede en daadkrachtige bestuurder. Jij zorgde dat er dingen voor elkaar kwamen (niet altijd zonder slag of stoot).
Ik vind het persoonlijk heel jammer, maar doe wat je gevoel zegt wat je moet doen. En wie weet wat de toekomt je brengt.
Veel succes.
17 dec 2008 12:50
Emile
Werner,
Resultaatgericht
Gedurfd
Niet pappen en nathouden
Atijd jezelf, geen acteur
Recht-door-zee politicus
Met het gas op de plank
Veel bereikt
Je zal worden gemist.
Emile
17 dec 2008 14:36
Lambert
Mijn gezin en ik zijn erg blij dat werner opstapt. Oud-west zal er zeker weer op vooruit gaan.
Werner begrijpt de ziel niet van een stad zoals Amsterdam.
17 dec 2008 14:53
Edwin
Meer dan jammer.
Je betrokkenheid en gedrevenheid zal dit stadsdeel (en met name de ondernemers)zeker gaan missen.
Voor mij persoonlijk ben je een inspiratie geweest om de Ten Katemarkt een nieuw leven in te blazen.Voor je opvolging ligt er een grote uitdaging,
dit met hetzelfde ''hart en ziel''op te pakken. Ik hoop dat we in 2015 kunnen zeggen;
De Ten Katemarkt is een mooie,schone,veilige,goed toegankelijke markt met een grote diversiteit aan mensen en produkten,mede met dank aan Werner Toonk.
Bedankt voor je inzet.
Baby Boem.
www.babyboem.com
17 dec 2008 15:41
Henk
Helaas was gisterenavond mijn partij de grapjas door als opvolger van dhr Toonk mevr Verrips voor te stellen, die van zichzelf zegt dat ze een huisvrouw is met huisvrouwenverstand.
Er waren weinig mensen in de zaal die deze uitspraak niet kende en de hilariteit was groot. Maar goed dat kan gebeuren. Ondertussen kunnen de winkeliers hun deuren sluiten per 1 jan en Toonk kan zich beramen op zijn toekomst. Louter alleen verliezers dus. En nu maar afwachten of de Gemeenteraad de troep gaat opruimen en het besluit van de stadsdeelraad op verzoek van MKB Amsterdam vernietigt. Ik hoop dat u enig inzicht heeft gekregen in uw “ onstuimige bestuursstijl ”
want deze keer heeft u er echt een potje van gemaakt in de Kwakerstraat en is als zodanig afgestraft (hoe kwalijk misschien ook ) over de ruggen van de ondernemers. En dat is echt niet in het belang van deze ondernemers die nu met de gebakken peren zitten. Naar wat ik gisteren “ in de wandelgangen ” heb begrepen bent u regelmatig gewaarschuwd daarvoor. Dat maakt het nog triester. Dat de VVD als een vuilniszak in een container gekieperd werd is ook een triest gevolg. Maar eerlijk, ik kan het me nog voorstellen ook; een coalitie moet elkaar kunnen vertrouwen en dat is blijkbaar zo geschaad door eerdere gevalletjes van uw bestuursstijl aldus GL gisterenavond waarbij opviel dat het waarom ook uitgeproken werd. Maar goed, dat zal ook wel weer goed komen.
Verder rest mij u veel inzicht en zelfreflectie en niet te veel gehechtheid aan het pluche toe te wensen.
17 dec 2008 15:48
Sjors Pals
Henk, er is maar 1 schuldige, en dat zijn een handjevol salon socialisten die hun mening belangrijker vinden als het merendeel van het electoraat, dit soort arrogantie mag wat mij betreft keihard afgestraft worden.
17 dec 2008 16:56
martin kelch
Leve de democratie en het nieuwe bestuur!
Gisteravond hebben wij ondernemers dat al kunnen ervaren.
Onze voorzitster van groen-links verbood de ondernemers om voor hun collega's te klappen anders werden zij verwijderd uit de zaal.
Dat wordt dus ons bestuur, de wijzen mensen die hebben besloten om ondernemers hun deuren te laten sluiten op zondag.
Maar wat vooral deze avond opviel ,was dat de ondernemers werden behandeld als kleine kinderen die niet moesten zeurenen maar vooral naar mevrouw de kler moesten luisteren.
Op deze manier zal de winkelstand in oudwest flink leeglopen en de ondernemer vertrekken.
bedankt raadsleden voor deze avond.
17 dec 2008 17:52
Michiel
@martin
Als werner zaken wat genuanceerder had aangepakt had je nog steeds het gedoogbeleid gehad en misschien zelf nog een zondagopenstelling gekregen.
ere wie ere toekomt
17 dec 2008 19:12
Sjors Pals
Goede manier van politiek bedrijven Michiel!
Wat wil je nou? Dat Werner ze mond had gehouden, zodat er een halfslachtig beleid zou zijn waar winkels "gedoogd" open mogen op zondag? Of wil je dat er gewoon regels zijn, GEDRAGEN door de meerderheid van de inwoners van Oud West.
17 dec 2008 19:37
Werner Toonk
@Henk hierboven: Ik word een beetje moe van jouw overtuigde gelijk. Heb je ook maar enigszins een beetje gecheckt wat Groen Links gisteravond zei bijvoorbeeld? En de PvdA? En heb je enig idee wat de werkelijke reden is van deze coalitiebreuk?
17 dec 2008 21:31
Steven Weyermans
Bester Werner,
jammer dat je weggaat. Hulde dat je staat voor je ideeen en pricipes. Dank voor je bereikbaarheid en benaderbaarheid (o.a. via deze website), daaar kunnen andere bestuurders een voorbeeld aan nemen.
17 dec 2008 21:51
J
Had ik dit geweten, was ik je uiteraard komen steunen. De linkse vleugel heeft het gewonnen en ze dulden daar jou niet meer bij. Je bent gewoon door Bouwe Olij geofferd. Die lust blijkbaar geen VVD.
Ik vond je pogingen om kiezers meer te betrekken bij de politiek juist heel verfrissend. Waarom zou je als
bestuurder geen oproep mogen doen om steun? Die deelraadsleden hebben blijkbaar de grens nog nooitgepasseerd. In de VS zou je daarvoor worden geroemd en een uitstekende politicus worden genoemd.
17 dec 2008 22:01
illlie billie
test
17 dec 2008 23:10
Michel
Werner,
Hoewel je een aantal zaken binnen het stadsdeel ook wel goed aanpakte, ben ik toch blij dat je opstapt. Er viel in veel gevallen niet met je te praten en ik schaarde je vaak onder de noemer dictator in plaats van liberaal.
Waar een goede liberaal de individu en zeker de meerderheid daarvan centraal stelt, stel jij toch echt vooral je zelf centraal. Ik heb dan ook bij jou altijd het idee gehad dat je vooral met je eigen politieke carrière bezig hield, een echte Oud-wester ben je immers niet en zul je ook nooit worden.
Maar nogmaals, je hebt wel degelijk een aantal zaken ook goed aangepakt. Als ik kijk naar het straatbeeld in het algemeen is dat toch de laatste jaren wel wat vooruit gegaan. Ook was ik het eens met de openstelling van de winkels op zondag.
Maar ja, je hebt je lot aan deze zaak verbonden en stapt op. Ik zal nog net de vlag niet uithangen.
18 dec 2008 10:12
A. Jonker
jammer dat de laatste man met een beetje charisma weggaat bij oud-west. Werner durfde tenminste voor zijn mening uit te komen. Ben benieuwd welke grijze muis we er voor terug krijgen...
18 dec 2008 10:33
Paul
Tja,
Het moet me van het hart dat Werner een VVD'er was waar ik het verrassend vaak mee eens was. Maar vwb die winkelsluitings toestand gold dat niet.
Als mens vind ik het niet nodig dat ik op ieder moment kan kopen. Mensen zijn naar mijn idee niet bedoeld voor een 7x24 economie.
En als bewonder van oud-west vind ik het ongelooooofelijk lekker om op zondag gewoon eens rustig voor m'n deur te kunnen zitten zonder de door-de-weekse parkeer en verkeerschaos.
Dus nee, op dit punt was ik het niet met Werner eens en dat werd alleen maar versterkt na z'n mailtje met daarin de volgende alinea:
'Als u wel eens op een zondagmiddag naar een supermarkt in het centrum gaat, dan weet u waar ik het over heb: drukte in de winkel, lege schappen en lange rijen voor de kassa's. Dat doet mij denken aan communistische landen in vroeger tijden waar het eten op de bon was. Dat past naar mijn idee niet bij Amsterdam.'
Kom op zeg. Wat een bezopen retoriek!
Maar goed, Werner, ik zal je missen!
Paul
18 dec 2008 10:40
Sjors Pals
Paul, jij bent ook zo iemand die kennelijk geindoctrineerd wordt door de linkse partijen, het gaat niet om een verplichting om op zondag open te zijn, ook al dat gemekker dat kleine ondernemers de dupe zijn is flauwekul, kijk maar eens naar de reacties op dit blog van de kleine ondernemer, deze zijn woedend dat ze binnenkort niet meer op zondag open mogen zijn. Zoals altijd willen de linkse partijtjes andere mensen hun wil opleggen, al weten ze totaal niet wat het is om zelfstandig ondernemer te zijn. Hoeft ook niet, want doorgaans vullen ze hun zakken lekker met overheidsgeld bij hun gesubsidieerde vriendjes clubjes.
18 dec 2008 11:14
Michiel
@ Sjors,
tja, de huidige manier heeft wel wat opgeleverd.....
18 dec 2008 11:46
Ben
@Sjors,
Kijk eens goed Sjors, het gaat steeds om drie winkeliers die ook op AT5 uitgebreid aan bod kwamen. Open je ogen. Voor Peperwortel is het onvoorstelbaar dat zij dicht zouden moeten, maar met een Horeca vergunning is dat opgelost. De antiek winkel is nu precies zo een winkel waarvan je altijd zei dat het niet uit zou maken wanneer die open is (in Bussum waar ik geboren ben, was een antiek winkel waar klanten uit het hele land kwamen, op afspraak).
Dat jij vindt, en ik citeer: "gemekker dat kleine ondernemers de dupe zijn is flauwekul" geeft voor mij aan dat je niet in de werkelijkheid staat. Ik kom uit een familie met kleine levensmiddelen handel: zondagsopenstelling is voor dit soort ondernemers de doodsteek. Dit is wél een steekhoudend argument, het gaat erom of de bewoners dat willen. Als argument voor lees ik eigenlijk alleen dat het zo prettig is om op zondag naar de AH op de Overtoom te kunnen, omdat je dan niet naar het centrum hoeft te fietsen. De zondagopenstelling zorgt voor sluiting van kleine winkels en meer grote supermarkten. Dat is niet het Oud West wat mij voorstaat. Overigens weet ik dat wij het hier niet over eens worden, maar om het flauwekul te noemen is een gotspe. Er zijn meer ondernemers dan de drie die Werner in de media steunen, er is meer aan de hand dan wij denken en het is ingewikkelder als je denkt.
18 dec 2008 11:52
Sjors Pals
Ja Ben, en dat is nu precies het punt, hoeveel kleine levensmiddelen winkels die concurreren met de AH hebben we in Oud-West? Juistem, en als ze al bestaan, denk je dat ze dan wel de concurrentie aan kunnen gaan op doordeweekse dagen? Daarnaast zal het nog wel meevallen, mensen gaan met name op zondag even de kleine boodschappen doen, die ze ook even bij de kruidenier op de hoek kunnen doen. Als ik op zondag wat kleine boodschapjes moet doen, dan loop ik meestal even naar de oosterse kruidenier in de JP (tegenover Hema) of anders naar de avondwinkel. En och als jij ondernemers kent die perse tegen de zondag openstelling zijn dan wil ik wel weten wie het zijn.
18 dec 2008 12:04
Ben
"Daarnaast zal het nog wel meevallen, mensen gaan met name op zondag even de kleine boodschappen doen, die ze ook even bij de kruidenier op de hoek kunnen doen."
Gelukkig geef je me hier dan toch gelijk. Je hoeft er zelf dus maar even over na te denken en je komt precies met de argumenten tegen zondagopenstelling. De kleine vergeten boodschappen zijn belangrijk voor de kleine ondernemers, en die zijn dan dus niet open (op de paar die jij aangeeft na). En op doordeweekse dagen is er concurrentie, op zondag niet. Bovendien gaat het niet om de particuliere gevallen van winkeliers die wel of niet open willen zijn. Het gaat om het grotere verband, kijk naar de verschraling van het aanbod in de Kalverstraat sinds er koopzondagen zijn. (Nee ik heb geen voorbeelden :))
18 dec 2008 13:05
Sjors Pals
Nou Henk, daarom zou ik dus graag zien dat ze op zondag open kunnen zijn...
En wat betreft verschaling? Das echt flauwekul, ik kom oorspronkelijk uit zaandam, en daar hebben we 1 grote winkelstraat (Gedempte Gracht), een grotere verschraling kom je niet tegen, 90% van de winkels zijn typische koopgoot winkels, elke telecom winkel heeft er een vestiging, etc. Kortom dat staat helemaal los van de koopzondag.
18 dec 2008 13:59
Henk
Meneer Toonk, grappig om van juist van u iets te horen over mijn overtuigde gelijk. En ja ik heb goed geluisterd naar GL en ik hoorde toch heel duidelijk dat ze u zat waren. En ja ik heb gisteren ook Bas Soetenhorst in het Parool gelezen waarin duidelijk staat dat de VVD zelf vorige week al besloten had dat u weg moest. Wat uw aftreden louter en alleen om de zondagsopening in een heel ander daglicht zet.
Maar goed de soep wordt geheel niet zo heet gegeten, voorlopig kunnen de winkeliers open blijven in afwachting van een gesprek tussen Olij en Asscher. Grappig toch dat de Centrale stad zich nu daarmee gaat bezighouden, de stadsdeelraad gepasseerd wordt, de VVD eruit ligt en u uw baantje kwijt bent. Gelukkig bestaat er een wachtgeldregeling of is dat te flauw om te zeggen?
18 dec 2008 14:04
Werner Toonk
@Henk:
Ja ik heb de berichten in het Parool en de bijdrage van Groen Links ook gelezen. Als je daarop afgaat, dan krijg je wel een gek beeld. Vind je zelf niet? Wat mij meer zegt is de tekst van Maarek op AT5, die geeft duidelijker aan wat er aan de hand was. Groen Links wilde een coalitiebreuk, en kan zich met de VVD niet meer vinden in de afspraken uit het programakkoord. Ze mogen misschien nog wel meedoen, maar dan met andere afspraken. Kortom: Groen Links wil een linkser beleid. In plaats van dat ze dat in de deelraad zeggen, schoppen ze wat in mijn richting. Ik ging immers toch weg, dus waarom zouden ze dat niet doen? Meer hierover bij een item later deze week.
Ja, gelukkig bestaat er een wachtgeldregeling. Hetgeen niet wegneemt dat het de hoogste tijd is om wat anders te gaan doen. Meer daarover op een later moment.
18 dec 2008 14:10
Elza
Om te beginnen Werner jammer dat je weggaat.
De zondagsopenstelling: voor mijn middenstandsfamilie zou het niet open mogen zijn op zondag(middag) de doodsteek zijn. Wij komen uit Amsterdam. En hebbem nu winkels in het centrum van Amsterdam, Haarlem, Utrecht en Den Bosch omdat daar de regelgeving gunstiger is. Het betreft hier verschillende ondernemingen van mijn neven en nichten jonge mensen (tussen de 20 en 35 jaar)met moderne kwaliteitswinkels. Klanten die op afspraak komen hebben hier vaak juist op zondagmiddag tijd voor aldus mijn nicht. Voor het personeel is het gunstig om op deze dag te werken zij krijgen extra loon.
Het is jammer dat wij in Oud West achterblijven met zo'n stoffig bestuur. Voor mij als oudere bewoonster (70+) zou het op zondag een stuk gezelliger (en mischien ook veiliger) zijn als de winkels open zijn. Hebben de andere bestuurders ook een op-to-date weblog?
18 dec 2008 14:14
Werner Toonk
@Elza, nee de andere bestuurders hebben geen up to date weblog.
Bouwe Olij en
Yvonne Lammers hebben meer aandacht voor politiek dan voor hun weblog. De laatste berichten daarop zijn van oktober (Bouwe) en juni (Yvonne).
18 dec 2008 14:47
Maurits Wijzenbeek
Beste Werner,
Het spijt mij erg te horen dat je bent opgestapt als wethouder in Oud-west en nog wel uit principe over een vraagstuk die voor Het Zwarte Fietsenplan belangrijk is en waar jij veel tijd en moeite in hebt gestoken! Het voelde goed om iemand aan onze zijde te hebben die zo kundig en volhardend voorop in de strijd ging zowel voor de zondagopening als in andere zaken. Een strijd kun je nou eenmaal verliezen ook al heb je er alles aan gedaan. Ik hoop daarom dat je met opgeheven hoofd afscheid neemt.
Toen ik ruim twee jaar geleden een vraag aan het Stadsdeel Oud-west wilde stellen werd mij verteld dat ik een e-mail moest sturen naar wethouder Toonk. Ik voelde mij enigszins in de maling genomen omdat ik eerder naar wethouders heb gemaild en nooit een reactie had ontvangen. Tot mijn verbazing kreeg ik binnen een uur een sms met de tekst: "Beste Maurits, Ik heb je e-mail ontvagen. Ik bel je vanavond mobiel. Groet, Werner Toonk". Ik stond perplex, net als alle mensen die ik nog regelmatig dit verhaal vertel als ze aan het klagen zijn over de overheid zijn. Nu twee jaar verder heb ik nog steeds het vermoedde dat jouw werkwijze aanstekelijk is geweest voor jouw collega's en dit was het begin van een tot nu toe perfect verlopen relatie tussen het Stadsdeel Oud-west en Het Zwarte Fietsenplan. Hiervoor mijn dank! Aan jouw opvolgers de schone taak te zorgen dat Oud-west het mooiste stadsdeel van Amsterdam blijft.
Veel succes bij je volgende stappen!
Met vriendelijke groet,
Maurits Wijzenbeek
Het Zwarte Fietsenplan
www.hetzwartefietsenplan.nl
18 dec 2008 14:56
Sjors Pals
"Alle winkels in het stadsdeel Noord mogen vanaf 1 januari 2009 op zondag open zijn. De stadsdeelraad stemde woensdagavond in met een proef waaraan alle ondernemingen in het stadsdeel mogen meedoen.
Tijdens de proef vallen de winkels onder een zogeheten 'toeristisch regime'. Evenals de winkels in de binnenstad mogen zij dan op zondag hun deuren openen.
Aanleiding voor het voorstel voor zondagopenstelling was een supermarkt aan het Buikslotermeerplein, die elke zondag een exotische feestdag aangreep om zijn deuren te openen."
Het moet toch niet gekker worden in dit verklote land.
http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=39139
18 dec 2008 15:05
Ben
Noord
DB: PvdA, GL, CDA
Deelraad:
13 zetels [+] PvdA
4 zetels [+] SP
3 zetels [+] VVD
2 zetels [+] CDA
2 zetels [+] GroenLinks
2 zetels [+] Leefbaar Noord
1 zetel [+] Noord Duurzaam
1 zetel [+] TAN
1 zetel [+] De Groenen
18 dec 2008 15:21
Werner Toonk
@Ben: dank voor je eerdere reactie hierboven. Waar ik nog geen duidelijkheid over heb is of er in Noord ook echt een besluit genomen is, en wat het stemgedrag van de PvdA is geweest. Het kan haast niet anders of de PvdA stond erachter, anders was er vast geen meerderheid geweest.
18 dec 2008 16:59
Joli
Beste Werner
Wat heerlijk dat je eindelijk gaat,
ik trek een 'onstuimige' fles champagne open om het te vieren!
18 dec 2008 20:53
Rob Scheper
Werner,
voor je besluit is moed nodig, want het betekent nog al wat als een bestuurder op deze wijze stopt. Het is naar mijn mening heel erg jammer voor Oud West dat een ambitieuze en gedreven wethouder, zoals ik je heb leren kennen, vertrekt. Ik wens je veel succes bij de volgende stap in je carriere en het zou voor Amsterdam niet slecht zijn als je op wat voor manier dan ook betrokken blijft bij de Amsterdamse politiek.
18 dec 2008 21:13
Roberto
Werner, op deze wijze wil ik jou succes wensen bij het vinden van een nieuwe baan.
18 dec 2008 22:26
Roel
Beste Werner, Begrijpelijk dat de reacties op je aftreden voor een belangrijk deel gaan over de problemen die de winkeliers van de besluiten ondervinden. Toch gaat het over iets anders nl. over je functioneren als politicus. Kreten, voldongen feiten en dreigementen zijn in een democratisch orgaan niet voldoende om resultaten te bereiken. Het gaat er om een meerderheid voor je voorstellen te verwerven. Daarin heb je gefaald. Je had moeten aan kunnen zien komen wat het resultaat van je acties zou zijn. Door dat uit het oog te verliezen zijn de winkeliers die onder het gedogen open waren nu het slachtoffer. De deelraad kan geen besluit tegen de wet nemen om te gedogen. Er kan zonder besluit wel gedoogd worden.
Je a-politieke optreden heeft de boel verziekt en dat is jammer voor de winkeliers die op zondag open waren en waar tegen voor zover ik weet geen acties van het overwegend linkse deelraadbestuur op komst waren.
Misschien is er buiten de politiek meer toekomst voor je. Want je was gekozen om resultaten te bereiken.Op en aantal punten is dat gelukt maar nu is dat catostrofaal afgelopen.
18 dec 2008 22:37
Werner Toonk
@Roel,
Ik begrijp dat je dat stelt. Wat je daarentegen wellicht niet weet is dat ik al in maart van dit jaar gebeld heb met de fractievoorzitter van de PvdA om te vragen hoe het onderwerp daar lag. Hij gaf aan geen problemen te verwachten, en het lag niet principieel. Roel, vertel me nu eens eerlijk, als dat ook nog eens blijkt dat het gemeentebestuur volmondig voor is, een meerderheid in de buurt, mkb-amsterdam, kvk en veel ondernemers open willen, faal ik dan omdat de PvdA uiteindelijk toch bedenkt dat ze het niet willen? En niet eens bereid zijn om serieus naar een compromis te kijken? Dat kan hoor. Zelf heb ik meer een ander idee.
18 dec 2008 23:18
roel
Werner,
Uit de reactie van Groen-Links in de deelraad begreep ik dat er wel iets meer aan de hand is dan alleen de koopzondag. Ik ken dit soort processen, dan is op een bepaald moment de befaamde druppel bereikt. Er waren wel signalen die tot voorzichtigheid bij je hadden moeten leiden denk aan de motie over de foto met de kwispelroute.
Het blijkt dat jullie in het college en in de coalitie geen vertrouwen in elkaar hadden. Daar had je aan moeten werken. Natuurlijk zijn partijen verschillend maar als ik jouw web-side en die van de VVD Oud-West lees dan gaat dat verder dan een acceptabele crtiek op coalitie genoten. Het vreemde is dat daar in de raad nooit iets van blijkt. Het dualisme van de raad en college draagt ook al niet bij om vanuit verschillende belangen tot een gezonde samenwerking te komen. Het kan ook zijn dat de standpunten zover uit elkaar liggen dat je beter niet gezamenlijk in een college kan zitten.
Ik blijf het vreemd vinden dat er geen compromis uit de bus kon komen zelfs het voorlopig intrekken van het voorstel had nog mogelijk geweest en dan had de situatie zo gebleven als hij was. Niets besluiten, maar gewoon blijven gedogen. En hoe we ook wenden of keren en de oorzaak bij anderen zoeken uiteindelijk eindelijk komt de bal bij jou als indiener van de voorstellen terecht.
19 dec 2008 01:18
Juul
Ik citeer uit het programma-akkoord (p.4, Oud-West en haar manier van werken): Het DB onderkent nadrukkelijk dat het stadsdeel er is voor de burgers en de organisaties in Oud-West en niet andersom. Zij hecht ook belang aan de beleving van de mensen en de instellingen waar het allemaal om te doen is. Dat betekent dat de burger bij de dienstverlening centraal staat. Maar dat betekent ook dat de burger op het stadsdeel mag rekenen als het gaat om het nakomen en handhaven van gemaakte afspraken. Ruimte bieden aan burgers om met het bestuur (Raad en DB) van gedachten te wisselen en het beleid te beïnvloeden is een belangrijk uitgangspunt deze periode(einde citaat). Bekijk nu eens het item van AT5 onder de tweede update bij het artikel boven en let eens goed op wat de heer Van Valkenburg van Groen Links zegt. Hij wil helemaal niet dat ondernemers en bewoners met de Raad van gedachten wisselen of het beleid proberen te beïnvloeden. Daardoor voelt hij zich onder druk gezet. Hij vindt het blijkbaar schandalig dat Werner Toonk probeert om bewoners bij de politiek te betrekken, zo schandalig dat de VVD het Dagelijks Bestuur moet verlaten. Bouwe Olij blijkt in zijn voor mij eerste zichtbare optreden eveneens meer waarde te hechten aan het uitleven van persoonlijke gevoelens jegens Werner Toonk dan aan de belangen en wensen van ondernemers en bewoners van Oud-West. Toonk heeft op veel onderwerpen andere ideeën dan de PvdA, GL en ook ik. Maar als een meerderheid een bepaald idee aanhangt, dat mij persoonlijk niet aanstaat, dan leg ik mij daarbij neer (uiteindelijk ;-)). Dat heet democratie. Wat er nu is gebeurd, heeft niets met democratie te maken. Werner Toonk is ook duidelijk en kan scherp uit de hoek komen, maar staat in mijn ervaring wel open voor goede argumenten en dito discussie. Dat Bolij en GL niet in staat zijn gebleken, op een constructieve manier inhoudelijk met hem te communiceren, moet ik dan ook aan een gebrek aan communicatievermogen en/of onvermogen om inhoud en persoonlijke gevoelens te scheiden aan hun kant wijten. En met dit alles zitten we dan maar mooi opgescheept tot de volgende verkiezingen. Een technische meerderheid. Of zou de Socialistische Praatgroep er ook nog bij komen? Gezellig.
Werner, ik vind het ontzettend jammer dat je geen wethouder meer bent. Heel veel dank voor de inzet en doortastendheid bij het verbeteren van de verkeersveiligheid in Oud-West en de beste wensen voor 2009!
Hartelijke groet,
Juul
19 dec 2008 15:37
Michiel
@ Werner
"vertel me nu eens eerlijk, als dat ook nog eens blijkt dat het gemeentebestuur volmondig voor is, een meerderheid in de buurt, mkb-amsterdam, kvk en veel ondernemers open willen"
een beetje zelfkritiek en een kritische blik op een zeer gekleurde manier van sturen van enquete's, onderzoeken en rapporten snel vergeten dan maar Werner?
Nogmaals, je had jezelf een hoop ellende bespaard door een volledig, stadsdeelbrede en objectieve enquete onder alle bewoners te vespreiden die qua vragen zowel door voorstanders als tegenstanders samengesteld was.
19 dec 2008 23:34
Werner Toonk
@Juul: als je kijkt naar die passage in het programakkoord, dan is het inderdaad wel heel erg gek dat er zo'n punt wordt gemaakt dat ik burgers en ondernemers erbij probeer te betrekken.
20 dec 2008 14:58
Mark Nijman
Hey Werner,
Verwonderd. Dat was wel het woord wat het eerst in mij opkwam toen ik hoorde dat je je ontslag had ingediend.
Jij hield de mensen scherp. Het was niet altijd even prettig voor ons, maar zonder deze manier van werken hadden we nooit zo ver gekomen. Ik ga je missen. Veel succes en laat nog eens wat horen.
20 dec 2008 17:37
Jack van Lieshout
Hallo Werner en bewoners en ondernemers, in korte tijd een tweede portefeuillehouder weg, het koninkrijk wankelt. Weg met het koninkrijk!
Incompetente raadsleden die alleen voor zichzelf en eigen achterban prediken. Geen rekenschap houden met andere belangen van bewoners en ondernemers. De meeste argumenten die de lange lijst van insprekers lieten horen leken nieuw voor hen. Onafhankelijk nadenken en je laten informeren via derden moet tocheen eerste vereiste zijn voor mensen die dee maken van een bestuur en raad dat ingesteld is om dichter bij de buurt te opereren.
Politieke spelletjes, persoonlijke afkeren en politiek en menselijk onvermogen voeren de boventoon over de rug van bewoners en ondernemers.
Teruggefloten door Lodewijk Ascher en juridisch aangepakt door ondernemers. Dit is een phyrusoverwinning en komt als een boemerang terug door het verzet dat nu wordt georganiseerd.
Is samenwerken niet altijd beter dan je eigen oppositie creëren?!
Ik ben met mijn winkel, De Baron Fietsen/Dutchbike Amsterdam gevestigd, sinds oktober 2006, aan de Overtoom en vanwege de verhuur ook op zondag geopend, op het raam staat dat de showroom ook op zondag is geopend maar dat er niet wordt gerepareerd.
Wij vallen volgens mij niet voor de verhuur van fietsen onder de detailwet en anders krijgen we wel een ontheffing indien nodig maar....
ik heb ingesproken als actieve ondernemer, ben voorzitter van het ondernemersoverleg in dit stadsdeel en verder bezig met een platform op te richten voor ondernemenden om meer samenwerking te bevorderen ook met het stadsdeel.
Werner Toonk is niet van mijn politieke kleur maar wel een prettige bestuurder geweest die voortvarend veel korte bochten nam waar anderen complete omleidingen aanlegden.
In het verleden al met hem samengewerkt via diverse opdrachten voor Economische Zaken in dit stadsdeel en heb veel respect voor zijn stijl die uiteraard bij hoekige, dogmatische en verder vooral saaie raadsleden altijd te drirect was.
Er is altijd kritiek te leveren en soms ook terecht, waar gewerkt wordt vallen spaanders, echter als je zelf aan ideënarmoede lijdt en je achterban uit het oog verliest en anderen niet d eruimte wil gunnen die goed voor ze is, komt er een moment van botsing en een scheiding.
We leven toch in een vrij land - dan ook de ruimte voor eigen initiatief en bepalen bewoners en ondernemers zelf wanneer men boodschappen willen doen en men wanneer men wil verkopen, betutteling in een wereldstad die een metropool zou moeten worden past niet.
Binnen de ring is steeds meer de ontwikkeling te zien van vergroting van het centrum van de stad.
daar past een openstelling bij op zondag!
Ik zal er alles aan doen om collega's daarin te ondersteunen. Dit is het begin van allerlei initiatieven om dit te bevorderen.
Wens Werner het beste en gun hem een mooi functie elders.
Wellicht komt er een functie vrij bij onze tweede vestiging i.o. als manager en anders zijn er genoeg banen voor jonge competente mensen.
Iedereen een gezond en spannend 2009 mgewenst.
Jack van Lieshout.
Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.
Andere items over Winkeltijden:
Vorige:
Op dinsdag 16 december weten we of en welke winkels in Oud-West voortaan open mogenVolgende:
Minderheidsbestuur van PvdA en Groen LinksTerug naar
overzicht...