Gemeenteraadslid Amsterdam
Werner Toonk
Werner Toonk
Zie ook deze 21 items over Winkeltijden

zondag 28 september 2008

Noodgedwongen met zijn allen naar de Albert Heijn in het centrum
Vandaag liep ik weer even noodgedwongen in de Albert Heijn onder het Museumplein. Liever kom ik er niet op zondag, maar als het moet, dan moet het. Buiten vrijwel geen plek om de bakfiets te parkeren, binnen veel lege schappen. Geen Ruccola meer, maar alleen botersla. Ook voor de twaalf kassa's weer rijen met wachtende mensen.

Ik kan me niet goed voorstellen dat mensen graag naar zo'n drukke winkel gaan. Maar nu er zo weinig winkels op zijn op zondag, is het meer noodgedwongen. Van Ahold heb ik al eens cijfers gezien van hoeveel van die mensen op zondag uit Oudwest komen. Ik schrok ervan.

Binnenkort discussieert de deelraad over de vraag of we voortaan winkels in Oud-West toe staan op zondag open te gaan. Wat het gros van de mensen wil is wat mij betreft heel duidelijk. Natuurlijk begrijp ik wel dat er mensen zijn die liever op zondag de winkels dicht hebben, maar dat is echt niet meer van deze tijd en sluit volstrekt niet aan bij de behoeftes van de moderne stedelingen. Wie daarover twijfelt zou zelf op een zondagmiddag eens naar de AH onder het Museumplein moeten gaan.

Reacties:

29 sep 2008 00:04
Mart
Op zondag haal ik maar af tegenwoordig. Ik weiger om na een week voltijd studeren en een weekend keihard werken ook nog eens een tas boodschappen van het Museumplein naar Oud-West te sjouwen.
Wanneer ik er aan denk sla ik zaterdag wel eens voor twee dagen in maar om één of andere reden schiet dat er vaker bij in dan anders.

29 sep 2008 09:42
Ben
Lekker suggestief allemaal. Alsof het ENIGE alternatief is naar de AH onder het Museumplein te gaan. Er zijn meer winkels open op zondag en op andere dagen kun je ook boodschappen doen. Tot 22:00. Dit is werkelijk geen argument. Hiermee lok je alleen een gepolariseerde discussie uit. Jammer.

29 sep 2008 09:43
Mees
Het Museumplein is in Oud Zuid. De heer Toonk woont nog niet zo lang in Amsterdam, dus hij kan ook niet alles weten. Net zo min als hij niet weten kan wat het gros van de mensen wil. Trouwens in de Kinkerstraat kun je heel goed boodschappen doen en ook op zondag. Maar ja, de 'moderne stedeling' die de heer Toonk wil zijn gaat natuurlijk niet naar een winkel in de buurt. En als je dan op dat enorme Museumplein je bakfiets niet kunt parkeren is de auto misschien een alternatief? (volg P-route)

Misschien wat te cynisch allemaal, maar dit is toch geen onderwerp. Winkels zijn allang open op zondag.

29 sep 2008 11:34
sjors pals
Tip, ga naar AH bij de Westermarkt, ook op zondag open en stukken rustiger, nog een tip, op feestdagen waar deze 2 dicht zijn, is die op de Elandsgracht wel open :)

29 sep 2008 17:19
petra
gewoon open die AH wel zo makkelijk
waarom wel elders in de stad en bijv. niet op de overtoom
bang dat de rust verstoord wordt?

29 sep 2008 18:20
Werner Toonk
@Petra: ja dat is precies waar een (beperkt) aantal bewoners bang voor is. En er wordt gevreesd voor de overlevingskansen van de kleine middenstander die niet open wil ivm personele bezetting. Ook dat is m.i. geen argument om de winkels in Oud-West op zondag niet toe te staan om open te zijn, want die kleine middenstanders hebben nu ook al concurrentie vanuit het centrum. De mogelijkheid om op zondag open te gaan biedt juist extra kansen voor een groep nieuwe ondernemers om zich hier te vestigen, die er voor kiezen om ook op zondag op te zijn, met een aanbod dat aansluit bij de bewoners van Oud-West.

29 sep 2008 20:01
Jeroen
Oztemiz in de Kinkerstraat is anders gewoon open op zondag. En de bakker d'r naast ook en de bakker in de Jan Piet ook. Meer heb ik niet nodig op zondag.

29 sep 2008 20:20
Erwin
Een heel slap verhaal Werner.
De AH op de Elandsgracht en de Westerstraat zijn elke zondag open.
Daar kun je prima je bakfiets parkeren hoor!
Erg suggestief allemaal...............

29 sep 2008 23:57
Harry
Roerend mee eens. Ik snap die bezwaren tegen zondagopenstelling echt niet. Alsof je er last van zou hebben. Wat een onzin.


30 sep 2008 00:48
Marc M. Gravemaker
Bij de Lindeman AH op de Elandsgracht kan je op zondag prima boodschappen doen.
Altijd open, zelfs op beide Paasdagen en ook met Kerstmis
Als bonus een scala aan BN-ers.
Zat plek voor je bakfiets. Je hoeft je niet te schamen om hier gezien te worden. Afgelopen Kerst zag ik onze buurtbewoner en cursiefjes schrijver Bril daar nog vertrekken met een draagtas vol vergeten boodschappen!


30 sep 2008 09:05
Ben
De bezwaren tegen zondagsopenstelling zijn:
1. Het verstoort de zondagsrust. Dat is een feit. Daar hoef je dus niet verder over te discussieren.
2. Het bevoordeelt grote bedrijven t.o.v. kleine. Dit omdat de marginale kosten voor zondagsopenstelling voor een kleine ondernemer veel hoger zijn dan voor een grote ondernemer.

Argument voor: het is liberaal en goed tegen de regelzucht. Geen winkeltijdenwet, iedereen open 24/7.

30 sep 2008 13:44
sjors pals
1) Zondagsrust is mijn inziens flauwekul, dat is een persoonlijke keuze
2) Bullshit, een zelfstandige ondernemer zonder personeel kan zelf bepalen of ie opengaat, een grote onderneming zal veel eerder aan een verwachtingspatroon moeten voldoen.

5 okt 2008 10:38
Annie
Tis echt een flauwekul, waarom is niet elke winkel open elke dag? In elke wereldstad zijn winkels tot heel laat open, ook op zondag...maar niet in Adam, tenzij je centrum opzoekt. Heel achterlijk hoor.


5 okt 2008 21:15
Joke Troost
Annie, Amsterdam is echt geen 'wereldstad' hoor, met z'n metrolijntje van een paar kilometer.
Rust is heel belangrijk voor de gezondheid en het welbevinden van mensen.
Er is meer in het leven dan 'economie'.

6 okt 2008 10:18
Ben
Over het belang van zondagsrust kun je inderdaad lang discussieren. Zelf denk ik dat het verschrikkelijk onderschat wordt wat het belang is van een gezamenlijke vrije dag waarop kinderen samen kunnen sporten, familie en vrienden kunnen worden bezocht, je een keer door Amsterdam kunt wandelen zonder alle hectiek en ga zo maar door. Het zijn helaas zaken die nooit met cijfers of onderzoek kunnen worden aangetoond.

@Annie en Sjors. Als je wilt weten waarom niet alle winkels open zijn op zondag, ga dan eens naar die gezellige zelfstandige bakker of slager en vraag hem waar hij in godsnaam mee bezig is. Zeg hem ook meteen maar dat hij achterlijk is.

6 okt 2008 11:01
sjors pals
@Ben, waarom zou ik? We leven in een vrij land, waarin niemand naar ze werk geslagen wordt, prima toch dat iemand zelf beslist of hij op zondag wil werken? Misschien wil hij wel wat extra geld verdienen zodat hij langer op vakantie kan? Of geld verdienen om eerder te kunnen stoppen met werken?

6 okt 2008 11:24
Ben
Ook ik ben voorstnder van gelijke regels voor iedereen. Dus of iedereen open wanneer hij wil of iedereen houdt zich aan winkeltijdenwet. Dus geen gemarchandeer waarin stadsdeel centrum wel open mag maar de rest niet. Daarmee ben ik principieel voor 24/7 open. De praktijk is evenwel heel anders, waarbij de reden van het wel of niet open zijn niet relevant is. Als je aangeeft dat iedere zzp beter in staat is om te openen op zondag en dat dit door Annie zelfs als achterlijk wordt bestempeld dan heb je werkelijk geen oog voor de realiteit. Opening op zondag gaat ten koste van kleine ondernemers. Dat blijkt als je daarnaar navraag doet bij ze.

6 okt 2008 11:59
Herman
De zondag is voor mij als ouder van 3 kinderen een familie dag.Voor een gezonde opvoeding lijkt mij dat noodzakelijk.Als er tegelijker tijd met de vrijwillige zondagsopening ook de mogelijkheid komt om mijn kinderen ook op zondag naar school te brengen en ze een andere dag thuis te houden geen probleem.Dan zou ik best op zondag open willen gaan.Het lijkt me dan ook goed dat dan de gemeentelijke instanties ook op zondag worden geopend.Als we dan naar een 24 uurs economie gaan dan voor iedereen.

6 okt 2008 12:44
Ben
@Herman: Zit nu een beetje te zoeken of je dit ironisch bedoeld. Wat je zegt is natuurlijk wel een logische consequentie: waarom wel winkeltijden afschaffen maar niet (bijvoorbeeld) de schooltijden. En dan kan je het meteen nog een laagje verder trekken: waarom voor de resauranteigenaars niet een school tijdens de avonduren.

6 okt 2008 15:13
Sjors Pals
"Opening op zondag gaat ten koste van kleine ondernemers. Dat blijkt als je daarnaar navraag doet bij ze."

Das echt de grootste flauwekul, het hangt helemaal af van de branche en de kwaliteit die je kan leveren. Het is niet heel moeilijk voor te stellen, dat als jij een product hebt, dat door niemand anders in Amsterdam wordt aangeboden, je maar een paar dagen per week open hoeft te zijn. Daarentegen, als jij een product verkoopt, wat gebaseerd is op impuls aankopen, en ook nog eens te koop is bij heel veel winkels, tjah dan loop je omzet mis. Maar dit is iets wat je als kleine ondernemer van te voren weet. Dat sommige ondernemers te dom zijn om hier van te voren aan te denken zegt genoeg.

6 okt 2008 15:15
Sjors Pals
"De zondag is voor mij als ouder van 3 kinderen een familie dag."

Ja en? Wat heb ik daar mee te maken? Of de winkeliers die wel op zondag open willen?

6 okt 2008 15:38
Ben
Ja Sjors, als je een monoply hebt dan bepaal je de markt. Om kleine ondernemers die geen monopoly hebben vervolgens dom te noemen geeft geen pas. Jammer, probeer eens op argumenten te discussieren.

6 okt 2008 15:50
Herman
@Sjors dat ik 3 kids heb daar heb jij inderdaad niks mee te maken.Echter toen ik ze nam en een winkel opende was er geen zondags opening. Als daarna de regels worden veranderd heb ik daar wel mee te maken.Als je die regels wilt veranderen moet je wel met iedereen rekening houden.

6 okt 2008 16:48
sjors pals
@Ben, welke winkel heeft dan een monopoly in nederland? Daarnaast is het hele idee achter een Monopoly onzin, lees je eens in, in plaats van onzin uit te kramen. Ik neem aan dat je Kartel bedoeld, maar dat terzijde.

6 okt 2008 16:50
sjors pals
@Herman, tjah dat heb je als je een overheid hebt die regeerd bij het principe van het monopolie op geweld, je zult alles moeten pikken wat zij eisen, en inderdaad met een overheid vallen geen afspraken te maken aangezien ze ongestraft wetten en regels kunnen veranderen onder het mom dat dit democratisch is.

6 okt 2008 17:25
petra
laten we alles maar bij het oude houden op safe spelen?
geen plaats voor verandering Denk je nou werkelijk dat de zondag de "kleine ondernemers" moet redden. Ik denk als ah op zondag open gaat, wij meegaan met deze tijd en het kooppatroon niet zal veranderen, in ieder geval hebben we dan wel een keus.

6 okt 2008 22:35
Ben
@Sjors dit wordt vermoeiend: jij schrijft 6 okt 15:13: "als jij een product hebt, dat door niemand anders in Amsterdam wordt aangeboden, je maar een paar dagen per week open hoeft te zijn" Op wiki staat "Een monopolie is een situatie waarin een product of dienst slechts door één (markt)partij wordt aangeboden" Daar zit dus geen licht tussen. Ik bedoel geen kartel, ik bedoel monopolie. En een opmerking als 'lees je eens in' is een schoolvoorbeeld van een drogreden. Je argumenten zijn op, je discussieert niet meer. Ik ga hier verder niet meer in mee.

@Petra. Ik ben voor verbetering niet voor verandering. Wat je stelt is precies waar de kleine ondernemer bang voor is. Als wij meegaan met die tijd, en hij niet open is heb je alleen de keus voor de AH. Je vraag of je de kleine ondernemer moet redden is dan wel weer een goede, misschien willen wij Amsterdammers dat wel helemaal niet.

7 okt 2008 10:06
sjors pals
Ben ik doelde op Niche Producten, niet zozeer op monopolies, maar laten we inderdaad niet verzanden in details die niet van belang voor deze discussie zijn

9 okt 2008 11:51
petra
grappig iemand heeft mijn naam gebruikt om te reageren???

Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.



Andere items over Winkeltijden:

17 feb 2010Alle winkels in Amsterdam mogen open!
01 jul 2009Vanaf vandaag mag een deel open
14 mei 2009Een nieuw voorstel van het bestuur om sommige winkels op zondag open te laten zijn
19 dec 2008In Amsterdam Noord mogen de winkels voortaan wel open
16 dec 2008Opgestapt om debat over inhoud mogelijk te maken.
12 dec 2008Op 16/12/2008 weten we of en welke winkels in Oud-West voortaan open mogen
11 dec 2008Wat is erop tegen dat de winkels op zondag wel open zouden moeten zijn?
10 dec 2008Nederlanders tegen voorstel van Christelijke partijen om koopzondag aan banden te leggen
03 dec 2008Tweede politieke discussie
18 okt 2008Eerste politieke debat
18 sep 2008Nabrander met handtekeingen van ondernemers
17 sep 2008Ongeveer 40 reacties ingestuurd en 1700 handtekeningen
20 aug 2008Ik zie graag dat winkels op zondag open kunnen zijn
12 aug 2008Dagelijks Bestuur wil winkels op zondag open
06 apr 2008Niet de politiek moet leuk blijven, de stad!
30 mrt 2008VVD maakt zich hard voor behoud van de koopzondag
10 dec 2006Ik zie graag dat alle winkels op zondag open mogen
15 okt 2006Regels in Vlaanderen rond zondagopenstelling fors verruimd.
16 okt 2005Mag afhaalwinkel in Kinkerstraat op zondag open?
18 jan 2004Noodgedwongen naar het (toeristische) centrum om boodschappen te doen
18 jan 2004Wat mij betreft bepaalt de ondernemer de openingstijden en niet de overheid


Vorige: Commotie in de buurt over autodelen
Volgende: Ruimte om te parkeren

Terug naar overzicht...


Laatste twitters:
Gums McGhee just moved in to my Pet Town! #PetTown http://t.co/mW7sDgns
#schaatsen in #vondelpark #020 kan maar gebeurt weinig door enorme pak sneeuw.
En nu zo #schaatsen met de kiddo's ... Maar waar?
Bij zwemles op #overtoom hoor ik ouders weer klagen over doorgeschoten plaatsingsbeleid #west020 @mmkuitenbrouwer