Gemeenteraadslid Amsterdam
Werner Toonk
Werner Toonk

woensdag 1 februari 2012

Lekker luchtfietsen over een brug en pont
Op m'n twitteraccount zag ik vanmorgen een blij bericht van D66 in Amsterdam Oost voorbij komen. Het voorstel voor een #pontje is unaniem aangenomen. Fijn! Maar is dat nu een realistische gedachte of luchtfietserij? Ik vind het in ieder geval een hoge ambitie om te streven naar een nieuwe pontverbinding in economisch barre tijden. Alle zeilen moeten bijgezet worden om de bestaande trams op de rails te houden. En dan streven naar een extra pontverbinding? Als woordvoerder financiën in de gemeenteraad vraag ik me dan af wat dat kost en wie de rekening betaalt.

Vooralsnog lees ik nergens iets over de financiering van zo'n pont, anders dan dat #Oost in tegenstelling tot de gemeente de reserves op orde heeft en alle bezuinigingen al gerealiseerd heeft. Maar bij zo'n pont gaat het niet om een eenmalige investering, maar moet er jaarlijks fors geld bij. En naarmate er meer gebruik van gemaakt wordt - en de pont vaker gaat varen - nemen die kosten alleen maar toe.

Andere twitteraars wijzen we erop liever een brug te zien. Vanaf IJburg eerst naar de Cruqiusweg dan naar de Stuurmankade. #lekkersnelindestad. Om op dat niveau mee te kunnen praten heb ik een kaart nodig. Zo vaak kom ik natuurlijk niet op IJburg. Wat heb ik er ook te zoeken? Wat voor mij een goede reden zou kunnen zijn is de jachthaven, maar die is alleen voor de eilandbewoners. Wat blijft er dan nog over, anders dan nieuwbouwblokken en mooi uitzicht?

Natuurlijk, het kunstijsbaantje dat er ligt (of lag?) gesponsord door KPN. Daarom was ik in december voor de laatste keer in IJburg. En ja, dan pak ik de auto en rijd over de ring of door de Piet Hein tunnel. En inderdaad … die tunnel is niet toegankelijk voor fietsers. Op m'n racefiets rijd ik er ook altijd omheen, via de Zuiderzeeroute en dan de Schellingwouderbrug naar Noord. Zelfs op m'n racefiets kom ik niet op IJburg bedenk ik me nu. En als zo'n brug er zou liggen, zou dat veel schelen?

Googlemaps laat me zien dat het 4,4 km is van het centraal station naar het eind van de Stuurmankade. Dan twee bruggen van zo'n 400 meter. En dan nog 3,9 km naar een plek op IJburg, de Lumierestraat. In totaal 8,7 km. En wat zegt de routeplanner voor voetgangers? 8,8 km van de Lumierestraat langs het Flevopark naar het centraal station. Qua afstand naar de stad levert zo'n brug voor de bewoners van IJburg dus vrijwel niets op.

sneller in de stad met een extra brug?

Zo'n brug lijkt mij op het eerste gezicht dus luchtfietserij, zeker zolang er geen woningen staan op Zeeburgereiland en het 10 tot 15 mln euro kost (@JeroenGerritsen). Het lijkt meer op luiheid. Wel op IJburg willen wonen in comfortabele nieuwbouw, maar niet een paar kilometer kunnen fietsen naar het centrum. Maar dat zie ik natuurlijk vast helemaal verkeerd. Ik sta in ieder geval open voor goede argumenten. Dat geldt ook voor die pont. Ik ben erg benieuwd naar een globale berekening van de kosten voor de stad en lees daar graag meer over. Sigarendoosniveau volstaat wat mij betreft, maar als dat niveau niet bereikt wordt dan blijft het luchtfietsen en komen brug en pont er vast nooit.

Reacties:

1 feb 2012 12:11
harald
Je kan mij op twitter vinden via @agterhuis
Veiligheid is een belangrijk VVD thema. Wat ga je doen aan de bestaande infrastrucutuur (o.a nesciobrug / diemrparkt) waar het niet plezierig fietsen is voor kinderen en dames in de avonduren?

1 feb 2012 12:13
Werner Toonk
Goede vragen. Lijken me vooral voor het stadsdeel. Neem contact op met de volksvertegenwoordigers daar en leg ze de vraag voor.

1 feb 2012 12:46
Roel Heine
Je komt dus eigenlijk nooit op IJburg, hebt geen idee wat daar speelt en de behoeften zijn en verder ook niet geïnteresseerd? Waarom laat je je dan uit over een plan wat in eerste plaats de populariteit van IJburg enorm zou kunnen doen stijgen. Bereikbaarheid vanuit de stad is erg belangrijk en het scheelt enorm of je via Oost het centrum in moet fietsen of direct bij Centraal uitkomt.
Ook zit niet iedereen als sport/hobby op de fiets maar ook als vervoer en trouwens, ook op die fiets kom je niet op IJburg dus waar heb je het eigenlijk over?

1 feb 2012 13:06
harald
Je kan mij op twitter vinden via @agterhuis
Veiligheid is een belangrijk VVD thema. Wat ga je doen aan de bestaande infrastrucutuur (o.a nesciobrug / diemrparkt) waar het niet plezierig fietsen is voor kinderen en dames in de avonduren?

1 feb 2012 14:02
Werner Toonk
@Roel: waar ik het over heb is de vraag wie de kosten betaalt en wat het oplevert. Dat lijkt me nu bij uitstek iets waar ik als gemeenteraadslid en woordvoerder financiën me druk over mag maken. En daarom heb ik gekeken naar wat zo'n brug nu daadwerkelijk op zou leveren aan het verbeteren van de reistijd. Zoals ik het zie is dat 100 m op een totaal van meer dan 8 kilometer. Dat schiet naar mijn idee dus niet zo op. Ik kan je stelling dat het 'enorm' scheelt of je via Oost het centrum in moet fietsen of direct bij centraal uitkomt dan ook totaal niet volgen. Als je daar een verhaalt op hebt, dan lees ik dat graag.

1 feb 2012 14:17
Roel Heine
Mij lijkt een pont ook een veel beter plan dan een brug maar elke extra verbinding met de stad lijkt me meegenomen. Als dit in eerste instantie nou meteen in de plannen van IJburg had gezeten was het niet zo'n issue. Misschien zou dat een hoop leegstaande woningen en panden gescheeld hebben? Een tram die de hele nacht door rijd maakt ook verschil, wees creatief en kijk niet alleen naar wat een plan kost. De vierkante meters op IJburtg zijn voor goed geld verkocht, nu zorgen dat er ook aan verdiend kan worden en het woongenot van bewoners omhoog gaat.

1 feb 2012 14:33
Werner Toonk
@Roel: Ik blijf nog niet begrijpen waarom er een brug moet komen als dat maar een winst van 100 meter oplost. Is de bestaande route te onveilig? Zijn er andere dingen? 10 tot 15 miljoen investeren in een brug lijkt me niet te rechtvaardigen als niet vooraf heel helder is welk probleem daarmee opgelost wordt en als eerst niet heel goed alle alternatieven onderzocht zijn. Wat betreft de pont kan ik daar werkelijk niets zinnigs over zeggen, omdat ik totaal geen zicht heb op wat zoiets kost.

Wel weet ik dat er naar Noord een buurtveer gaat. Geen idee wat dat kost. Ik kan me wel voorstellen dat als Noord zoiets heeft, dat je in IJburg met recht kunt vragen waarom daar wel en hier (nog) niet. Daar zal de gemeente dan met een antwoord op moeten komen.

1 feb 2012 15:25
Josef Zahri
Beste Werner,
De motie die gisteren raadsbreed is aangenomen in Oost gaat juist over de wens om breder te kijken dan wat we al kennen. Je hebt gelijk als je zegt dat een brug niet realistisch is qua kosten en gebruikers. De essentie van de motie is juist om in de geest van de spelregels en spelregelkaarten die zijn vastgesteld voor het Cruquiusgebied (maar bijv. ook tender vanuit CS voor Sluisbuurt op Zeeburgereiland) te zoeken naar marktinitiatieven die weinig tot geen inzet van middelen van ons vragen.

Breder kijken betekent in dit geval voor Amsterdam nieuwe vormen van vervoer over water (vgl Thames Clippers in London en Watertaxi Rotterdam). Vormen van vervoer die bij uitstek zouden kunnen voorzien in een bepaalde vraag en een alternatief kunnen bieden voor de fiets in de tram of fietsen over de Nesciobrug. Het moet dan wel snel zijn (zie beide voorbeelden andere steden) en via slimme stops.

Josef Zahri
raadslid PvdA Amsterdam oost

1 feb 2012 16:24
Josef Zahri
Beste Werner,
De motie die gisteren raadsbreed is aangenomen in Oost gaat juist over de wens om breder te kijken dan wat we al kennen. Je hebt gelijk als je zegt dat een brug niet realistisch is qua kosten en gebruikers. De essentie van de motie is juist om in de geest van de spelregels en spelregelkaarten die zijn vastgesteld voor het Cruquiusgebied (maar bijv. ook tender vanuit CS voor Sluisbuurt op Zeeburgereiland) te zoeken naar marktinitiatieven die weinig tot geen inzet van middelen van ons vragen.

Breder kijken betekent in dit geval voor Amsterdam nieuwe vormen van vervoer over water (vgl Thames Clippers in London en Watertaxi Rotterdam). Vormen van vervoer die bij uitstek zouden kunnen voorzien in een bepaalde vraag en een alternatief kunnen bieden voor de fiets in de tram of fietsen over de Nesciobrug. Het moet dan wel snel zijn (zie beide voorbeelden andere steden) en via slimme stops.

Josef Zahri
raadslid PvdA Amsterdam oost

13 mei 2012 07:20
0.384615384615385
Heb er net een doc over gezien, het is geschreven door één persoon en dat is bijna onmenselijk voor zoiets en die tijd, het is ook een boek gemaakt door een monnik, in het boek zelf staat ook in: Herman! (Dat was de naam van deze “goedoenige” monnik) Het boek bevalt wel kenmerken dat deze is gemaakt door een amateur, geen goede artistiek iemand van die tijd. Meerdere informatie? Probeer de documantaire te kijke!


http://www.insuremyauto.co.uk/


Andere items over Mobiliteit:


Vorige: Coca coca! Of je coke wilt?!!
Volgende: Amarantis ziet Gemeente Amsterdam met OCW als belangrijkste gesprekspartner

Terug naar overzicht...



Warning: simplexml_load_file(http://twitter.com/statuses/user_timeline/wtoonk.xml) [function.simplexml-load-file]: failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 404 Not Found in /usr/home/werner/domains/wernertoonk.nl/public_html/index.php on line 1273

Warning: simplexml_load_file() [function.simplexml-load-file]: I/O warning : failed to load external entity "http://twitter.com/statuses/user_timeline/wtoonk.xml" in /usr/home/werner/domains/wernertoonk.nl/public_html/index.php on line 1273