maandag 18 december 2006
Kunst op bouwhekken: iets voor Oud-West
Bouwhekken kunnen veel vrolijker.
Iets voor Oud-West bij wegwerkzaamheden in winkelstraten?
Reacties:
19 dec 2006 12:50
Lea van Geesink
Ja, deze hekken zijn erg leuk. Maar de bouwschutting bij de Kinkerhoek, bij de aanleg van het bezinkbassin, was natuurlijk nog veel mooier. Die was beschilderd door kinderen van de school. Ik ben helemaal voor!
groet, Lea
20 dec 2006 20:48
Bas
Eeehhh.....en wat nou als ik er op ga spuiten??
is dat dan ook oke? als ik iets met veel kleuren enzo maak, geen tieten of andere shit...is dat wat? alle bouwplaatsen? zeg het maar hoor wernerd...zet 't gewoon, ik ben je man..
3 sep 2007 21:20
Werner
@Bas: wat motiveert je nu eigenlijk om van alles onder te kliederen?
www.wernertoonk.nl
3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
Ook in Purmerend maken ze er werk van: Purmerend pakt graffitiprobleem aan
PURMEREND - Wethouder Berent Daan van Purmerend, Martin Driezen van de KPN en Hans van Eijk van UPC tekenden dinsdag het convenant 'Purmerend Graffiti Vrij!'. Het doel van deze samenwerking is om de stad niet alleen schoon te maken, maar vooral schoon te houden. Goed onderhouden en schone panden dragen bij aan een aangename leefomgeving voor Purmerenders zelf. Maar ook voor bezoekers is het aantrekkelijk om in een schone, graffitivrije stad te verblijven.
De gemeente Purmerend is van mening dat zij het grafittiprobleem kunnen oplossen door een brede samenwerking tussen politiek, ondernemers en overheid. Succesvolle projecten in onder meer Zaandam en Haarlem leren dat een dergelijke aanpak een hele generatie graffitispuiters 'wegsnijdt'.
(dit bericht is wo 20 december 2006 geplaatst op webregio.nl)
www.wernertoonk.nl
20 dec 2006 21:30
guusblippie
wat is in godsnaam het verschil tussen dit en graffiti?
een dun laagje verf/ beplakkering.
fijn dat je ook al verstand hebt van hoe een urbane omgeving er uit moet zien.
www.ererer.nl
20 dec 2006 23:38
Janna Jameson (je weet wie ik ben)
eeeuhm werner ik gok dat jij opdit moment zijn grootste inspiratiebron bent...
niceporn@hotmail.com
22 dec 2006 14:02
Bas
'Wat motiveert me om alles onder te kliederen?'
Nou Werner, ik zal daar eens een redelijke reply op proberen te geven.
Ik tekende altijd al als kind, ALTIJD. Dat is gewoon gegroeid tot de hobby zoals ik hem nu heb, graffiti schilderen...ik ben niet die gozer in je straat met die stift; ik ben die legale gast, die die bouwschutting verft en elk weekend met een groep vrienden iets moois maakt. Dat ben ik in het echt, de 40-urige werkweek hebbende loonslaaf, die in zn eigen tijd graag iets creatiefs doet, zn hoofd leeg laat lopen tijdens het maken van iets 'moois'.
Je probeert aan de ene kant graffiti te dissen, maar gaat vervolgens wel zitten tetteren over deze bouwschuttingen hierboven. Ik vind dat hypocriet, want kleur is kleur, beschilderd is beschilderd. Voor mij komt het over als meten met twee maten. Waarom zou dit WEL kunst zijn en graff niet? Snappez vous?
je haalt Purmerend aan als voorbeeld; nou kom ik weleens in Purmerend om te schilderen...er zijn daar gewoon plekken waar je kan en mag verven, net als Zaandam overigens waar ik zondag nog geweest ben onder de afrit van de A8, net als Haarlem waar ze bijna klaar zijn met de nieuwe graffitivoorziening naast het spoor.
Zo 'snij' je een hele generatie weg?? hahahahaaa...jezus, wie heeft dat bedacht?
Ik kan zo een hele zooi namen noemen die actief zijn in die regio, wat een belabberde nieuwsgaring, 100% onwaar.
Het komt over als de ene onderzoeker die de andere zn reet kust;net als veel overbodige jongereninitiatieven die de hemel ingeprezen worden en niet blijken te werken, van de een naar de ander, ratatablabla...alles om zichzelf te rechtvaardigen en in leven te houden.
Uiteindelijk moeten we gewoon facen dat we allebei iets anders vinden/willen...ik ben pertinent tegen het steriel maken van Nederland want dat staat voor mij voor alle negativiteit en dramas die ons land te verduren kreeg de laatste jaren.
Ik VIND dat we niet als de maquettes moeten zijn, we moeten verschillen hebben in rassen, geloven, kleuren, ambities en richting...we zijn gewoon niet allemaal hetzelfde.
Ik wil jou ook niet ineens links maken en met een stift op straat gooien, dat zou onzin zijn..jij wil daarentegen wel mij mn stift afnemen en me in de pas laten lopen en dat stuit me tegen de borst.
Als de mensen in Almelo nou allemaal hetzelfde vinden, best, maar kom op, Amsterdam??
lees eens: AMSTERDAM...je weet wel, wereldstad, reputatie, toeristentrekker pur sang..laat de stad de stad, niet elke drol hoeft van de stoep, waarom moeten hoeren weg? niet elke marokkaan is een eikel, niet alles hoeft volgens benepen VVD-regeltjes te zijn...respect en het in hun waarde laten van andersdenkenden is toch oke?? dat is toch hoe het 'hoort' te zijn?
Jaja, 'maar jij beschadigt andermans eigendom' hoor ik je nu denken..tja.
Geven en nemen.
Ik vind het allemaal hetzelfde laken een pak; ik stoor me aan Balkenende en de JSF, ik stoor me aan geld dat nodeloos wordt weggesmeten her en der, ik stoor me aan de politiek die meer bezig is met scoren dan feitelijk iets goed doen voor de massa....in ruil voor die shit neem ik een stukje van de wereld voor mezelf en richt dat in zoals ik dat wil, ondergeschreven met stiften en gebombt met zilver en teer...daar voel ik me comfortabel bij, jij niet..jammer. Ik ben niet zoals jij en er zijn nog een heleboel anderen niet als jij.
Laten we gewoon doorgaan zoals nu; jullie tegen ons, wij tegen jullie, who cares, we willen niet anders zijn, we willen kleuren, letters en het gevoel hebben dat we zelf nog iets voorstellen in dat vertiefde Nederland dat jullie allemaal willen verneuken met regels, camera's en suffe repressie.
22 dec 2006 15:38
JIhaaa
yiehaaaaaaa en nu wernerd weer hahahah boeoehoeheo
3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
@Bas: Dank voor je zinvolle reactie. Daar kan ik meer mee dan met wat je hierboven geplaatst hebt. Een korte reactie:
Ja, graffiti kan ook fraai zijn. Maar het verschil tussen de tags die overal op gekalkt worden en deze kunstzinnige bouwhekken zie je zelf ook.
Ik hoef Nederland niet steriel, maar vind wel dat we rekening te houden met de ander. Kennelijk meer dan jij dat vindt.
Ik vind het prima als je graffiti wilt spuiten, of met een stift je naam ergens op schrijft. Maar doe het dan ergens waar een ander er geen last van heeft. Gewoon lekker thuis op je eigen muur, of op de muur van iemand die je daar toestemming voor geeft.
Je vooroordelen slaan de plank wat mij betreft trouwens flink mis. Waarom zouden hoeren wegmoeten, hoe kom je erbij dat Marokkanen eikels zouden zijn en wat geeft je het idee dat VVD regels (voor zover die al bestaan) benepen zijn?
Ik waardeer het om te lezen dat je je stoort aan dingen in dit land. Dat geeft in ieder geval een zekere betrokkenheid aan.
Ik stoor me ook aan nodeloos geld wegsmijten. Dat is een van de redenen waarom ik actief ben geworden als politiek bestuurder. Op die manier kan ik dat van binnenuit verbeteren.
Als je je stoort aan zaken in dit land, dan zijn er echter andere manieren om daar wat aan te doen dan om huizen van particulieren, etalages, rolluiken en deuren van ondernemers etc. met tags onder te kalken. Op die manier zadel je andere mensen met je frustratie op die daar niet op zitten te wachten.
www.wernertoonk.nl
23 dec 2006 22:31
bas
als het niet van het kunstbudget afgaat ( is dat er eigenlijk, zo ja, wat gebeurt daar dan mee?), lijkt me deze vraag overbodig, natuurlijk!
3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
Ja, er is budget voor Kunst & Cultuur. In totaal geven we daar in ons stadsdeel jaarlijks zo'n 700.000 Euro aan uit. Het grootste deel (ik meen 400.000) is voor de bibliotheek (Cultuur). Wat er precies met de rest gebeurt, dat weet ik niet. Via het algemene mail adres van het stadsdeel zou je daar ongetwijfeld antwoord op moeten kunnen krijgen.
Die hekkunst zou m.i. overigens niet uit dat budget betaald moeten worden, maar eerder uit het totale budget om de straat opnieuw in te richten.
www.wernertoonk.nl
Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.
Vorige: Graag uw suggesties voor meer deelnemers bij het digitale bewonerspanel
Volgende: Richard Ellis: hoofdkantoor in Amsterdam Oud-West
Terug naar overzicht...