dinsdag 30 januari 2007
Twee jaar later ... hoe is het nu in de Kinkerstraat?
Vandaag werd ik terecht aangesproken door een ondernemer in de Kinkerstraat op hoe de straat erbij lag. Een prullenbak die tjokvol is, waarbij het deurtje open staat en die aan de onderkant flink beschadigd is. Een prullenbak een pand verder die weg is en niet vervangen wordt. Verlichting in de vloer naast het fietspad die door het smeer en condens vrijwel niet zichtbaar is. En een bankje met een houten zitting + rugleuning die nodig aan onderhoud toe is. Onvoorstelbaar dat deze straat nog geen twee jaar geleden voor zo'n 1,8 miljoen euro opgeknapt is en er nu zo bijligt.
Ik heb in de eerste plaats betreffende ondernemer zelf aangesproken op het verwijderen van de graffiti van zijn eigen pand. En een opmerking gemaakt over Euroland verderop in de straat waar de ondernemer die er nu zit zelfs te beroerd is om de duivenpoep weg te wassen of het gewoon te voorkomen met strips. Maar ik heb de ondernemer ook gelijk gegeven. Zoals de straat er nu bij ligt, dat is onder de maat. Dat heeft het stadsdeel onvoldoende goed op orde.
We hebben een full time winkelstraat manager en een groot aantal mensen die dag in dag uit bezig zijn met straten onderhouden. Dan mag ons belangrijkste stukje winkelstraat er gewoon niet zo bijliggen.
Ik wil binnenkort graag met de ondernemers uit de Kinkerstraat-midden, bewoners, het toenmalige projectteam & beheerafdeling een evaluatie houden om uit te zoeken hoe tevreden mensen zijn en te horen wat we beter kunnen doen. Dat resulteert in een lijst waarmee we aan de slag kunnen. En die ons kan helpen bij het inrichten van volgende straten.
Geen evaluatie met een enquête en veel papierwerk, maar via een wandeling en door een e-mail adres open te stellen voor reacties en een bewonersbriefje. Doel daarbij is vragen hoe tevreden mensen zijn na 1,5 jaar én te informeren welke verbetersuggesties er nog zijn.
Als datum heb ik dinsdag 13 maart van 18.30 - 20.00 gereserveerd om die wandeling houden. Ik hoop dat dat lukt en dat er veel mensen komen om te laten weten wat zij ervan denken.
Reacties:
2 feb 2007 00:44
Michiel
Nou met die Kinderstraat wordt het nooit wat Werner. Stop er nu toch eens mee om daar bakken geld in te gooien. Als je toch eens kijkt naar die winkelpanden. Niet om aan te zien. Fietste er vandaag doorheen en ik vond het behoorlijk idioot dat ze daar panden staan te verven, er een grote steiger hebben staan en dan gewoon geen borden om de fietsers om te leiden. Levensgevaarlijk. Oh ja, er was ook een stuk waar je onder de steiger door kon maar dan wel met gevaar dat je klets viezigheid in je nek kon krijgen. Winkelstraatmanager? Wat is dat in godsnaam. Nog meer geld over de balk smijten? Beste Werner, laat die straat gewoon eens met rust en besteedt tijd en geld aan andere dingen. Laten we nu gewoon maar eens aanvaarden dat het nooit wat zal worden. 1.8 miljoen in twee jaar tijd verspeeld. En wat te denken van al het geld dat jaren daarvoor ook al in deze straat is gepompt. Ronduit belachelijk. Ja Werner ga jij nog maar eens rondlopen en stuur vooral je winkelstraatmanager op pad. Belachelijk. Winkelstraatmanager, wat wordt er dan gemanaged! Is zeker weer een uitvinding van jou Werner!
3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
@Michiel: dank voor je bijdrage. nee, een winkelstraatmanager is geen uitvinding van mij. Als je echt geen idee hebt wat dit doet, zoek dan eens met Google en je komt er vanzelf achter.
2 feb 2007 15:01
Sjors Pals
Hoi Werner, mee eens dat de Kinkerstraat er niet uit ziet, met name de gallerij vind ik deprimerend en niet mooi. Het zou een hoop schelen als daar eens iets aan gedaan werd, bijvoorbeeld door het sfeervoller te verlichten, en misschien de palen wat lichter van kleur te maken.
Overigens wist ik niet dat de rennovatie al uitgevoert was! Wat is er eigenlijk gedaan met dat geld? Het enige verschil wat ik zie zijn de chromen fietsenrekjes bij de Mac.
4 feb 2007 12:40
Kees Jaarsveld
Werner, ondanks dat je van de verkeerde (auto)partij bent, ben ik blij dat je zo actief bent. Ik ben het wel met je eens dat de verloedering van de Kinkerstraat een probleem is. Op een paar winkels na (b.v. de beste boekwinkel van west is er gevestigd) is het een verloederde bende. Wat zijn de taken en bevoegdheden van de winkelstraatmanager? Overigens zie ik wel dat er door het stadsdeel veel schoonmaak inspanningen worden verricht.
Met vriendelijke groet,
Kees Jaarsveld
3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
@Kees: volgens mij bestaat er (zeker in Oud-West) geen verkeerde partij en berust dat meer op vooronderstellingen. Kijk naar de resultaten, de standpunten en oordeel te zijner tijd zelf.
Wat betreft de winkelstraatmanager merk ik dat daar bij meerdere mensen verwarring over is. Ik zal er daarom binnenkort een item over schrijven om dat te verduidelijken.
5 feb 2007 19:35
Paul Welzenbagh
Jammer dat zo'n meneer michiel zo negatief is,en alles over 1 kam scheert, kijk eens naar die winkelpanden, zegt hij, vorig jaar hebben wij bij juwelier nusselein nog voor duizenden euro's geinvesteerd in nieuwe doorzichtige rolhekken, om het wat prettiger op straat te maken, tijdens de uren dat we gesloten zijn. En moet je niet eerst verven om iets op te knappen? Je kunt heel vaak aan de troep op straat zien dat het gewoon vuil is wat mensen uit hun handen hebben laten vallen, je ziet het dagelijks, men eet iets, het is op en hoepla laat het papiertje maar op straat vallen. Nee meneer Michiel, Uw commentaar is te kort door de bocht en gaat zeker voor een heleboel bedrijven NIET op. Jammer.
www.nusselein.nl
5 feb 2007 19:59
Joor
Net als Paul vind ik dat de winkelstraat langzaam maar zeker verbeterd. De herprofilering heeft daar wel degelijk aan bijgedragen. Je ziet het ook aan het winkelbestand dat langzaam maar zeker beter wordt.
Maar met betekking tot comfort: het voetpad aan de galerijzijde is gewoon te smal. Er staan fietsen (waar moet je ze anders laten?) en allerhande uitstallingen van de winkels is het niet prettig winkelen. Laat staan met een kinderwagen. Een bron van irritatie daar. Ik zou zeggen, investeer nog wat en verplaats het fietspad naar de parkeerplaatsen, de parkeerplaatsen naar de weg en laat de auto's over de trambaan rijden. Iedereen blij, vooral de bezoekers. en als dat teveel is: laat dan alle uitstallingen onder de galerij verbieden.
3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
@Joor: Handhaving onder die arcade krijgt helaas nog te weinig aandacht. Zeker op zaterdagen als er veel mensen lopen maken een flink aantal ondernemers er nog een potje van. Het krijgt steeds meer aandacht, maar we zijn er nog niet. 50 cm mag, niet meer dan dat. In de praktijk is het bij een aantal zaken nog veel te veel.
Parkeerplaatsen opheffen heeft niet mijn voorkeur. We zouden wel eens een balletje kunnen opgooien bij dIVV om auto en tram daar ook te mengen. Daar voel ik wel wat voor, om zo meer ruimte te maken voor de voetganger.
3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
@Paul: helemaal eens. Toch zouden ondernemers zelf nog meer kunnen doen, door te proberen ook hun buren tot investeren te bewegen. En gezamenlijk te zoeken naar ondernemers die ook graag in de straat willen zitten. Ik vind dat we in ieder geval op de goede weg bezig zijn.
6 feb 2007 14:34
bas
Gaan jullie dan op vakantie naar Indonesië bijvoorbeeld??
Leuk toch, die marktjes daar, lekker lopen tussen de spulletjes en alle geuren opsnuiven??
Maar in de Kinkerstraat loopt W.Toonk met een meetlint alle winkels aan de 50-centimeter limiet te houden...hahaha, doe eens gek
3 sep 2007 21:20
Werner Toonk
Nee Bas, zo werkt het niet. Het is de stadsdeelraad (17 volksvertegenwoordigers, mensen uit dit stadsdeel) die de regels bepalen. En de milieupolitie die daarop controleert, daar waar nodig aanspreekt en boetes uitdeelt. Logisch, want kinderwagens, mensen in een rolstoel en ouden van dagen met een rollator moeten er ook gewoon voorbij kunnen. Wat mij betreft had het overigens ook 75 cm mogen zijn, maar de raad koos van 50. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen.
Vorige:
De Clercqstraat: hoe staat het met de herprofilering?Volgende:
Wegslepen: soms ben ik voorTerug naar
overzicht...