Archief - maart 2008
zondag 30 maart 2008
Ik maak me zorgen over wat dit kabinet doet met de openingstijden van winkels op zondag. Het lijkt erop dat de Christelijke partijen aan ondernemers nog meer beperkingen op gaan leggen om op zondag open te gaan. Wellicht dat er dorpen zijn waar dat door de meerderheid van de mensen gewenst is, maar voor een metropool als Amsterdam is het volgens mij zeer onwenselijk om winkels te verplichten om op zondag hun deuren te sluiten.
Wat mij betreft krijgen ondernemers volledig de vrijheid wanneer ze wel en niet hun deuren openen.
Zie ook wat ik eerder schreef.
Gelukkig maakt de VVD zich landelijk
sterk voor het behoud van de koopzondag.
Op
openingstijden.nu zie ik dat er gelukkig nog een paar speelgoedwinkels open zijn vandaag in Amsterdam. Handig zo'n site.
Reageren?
/
(1 reactie)
zaterdag 29 maart 2008
Deze zomer organiseert het stadsdeel samen met een aantal ondernemers een conferentie over toerisme. Het doel daarvan is om het te hebben over het realiseren van
de toeristische visie die de stadsdeelraad vorig jaar vaststelde.

Het stadsdeel wil met deze visie Oud-West nog beter op de kaart zetten en tegelijkertijd de balans tussen bewoners en toeristen in evenwicht houden. We wachten niet af tot het centrum vanzelf oprukt tot in Oud-West, maar geven aan hoe we het graag zien. Wat Oud-West aan toeristen te bieden heeft, dat leest u in de visie. Natuurlijk gaan de meeste toeristen die naar Amsterdam komen naar het centrum. Zeker de toeristen die voor de eerste keer komen. En dat moet ook vooral zo blijven. Maar de mensen die terugkomen, die iets meer willen zien van Amsterdam dan coffeeshops en het red light district die kunnen prima terecht in Oud-West. We hebben vorig jaar ook een projectenboek opgesteld met allerlei mogelijkheden om dat gewenste toerisme te stimuleren.
Het gaat daarbij zonder uitzondering om allemaal kleine initiatieven. Een voorbeeld.
Jeugdherberg Stay Okay aan
de rand van het Vondelpark heeft 537 bedden die vaak grotendeels bezet zijn met toeristen van buiten Nederland. Bij Stay Okay ligt een folder Go Vondelpark die toeristen aan de hand neemt door het Vondelpark. Net buiten het park ligt het
buurttheater De Cameleon dat regelmatig Engelstalige producties heeft. Als die informatie bekend zou zijn bij Stay Okay en de mensen die daar logeerden, dan zouden er vast (wat) meer mensen naar De Cameleon gaan. En als er (nog) wat meer kaartjes verkocht worden, dan is er wat meer financiele ruimte voor de programmering. Dan komen er weer (wat) meer mensen op af en is het ook interessanter voor een grotere groep mensen in de buurt.
Als u zin heeft om mee te denken en te werken aan het realiseren van die toeristische visie, dan bent u van harte welkom. Laat het me weten, dan krijgt u straks (per mail) een uitnodiging voor de conferentie.
Reageren?
donderdag 27 maart 2008
Vanavond was de veelbesproken film van Geert Wilders er dan. Menigeen laat zich kritisch uit over de film, die feitelijk niet meer is dan een verzameling krantenkoppen, tv beelden en versen uit de Koran. Het
kabinet betreurt het uitbrengen van de film. Ik vind de reactie van het kabinet treurig. Een volksvertegenwoordiger die strijdt voor zijn idealen verdient meer respect van het kabinet dan Balkenende toont.
Ik ben geen Wilders fan en ik heb niets voor of tegen moslims. Ik ben wel bezorgd over het effect dat extreem gelovigen kunnen hebben op onze maatschappij. Ik vind het beangstigend om te zien hoe fundamentalisten zowel bij Gereformeerden, orthodoxe Joden als Moslims op kunnen gaan in hun geloof en ieder gevoel voor de realiteit kwijt lijken te kunnen raken.
Wilders werd en wordt door moslim extremisten met de dood bedreigt. Ik kan mij heel goed voorstellen dat iemand in die situatie wil laten zien aan de bewoners van ons land en de rest van de wereld waartoe moslim extremisme kan leiden. Wat dat betreft vind ik het prima dat deze beelden in Fitna the movie aan elkaar gezet zijn en dat een aantal haatdragende versen uit de koran aan het grote publiek getoond zijn. Wel had Wilders veel meer in kunnen gaan op de oplossingen die hij ziet voor problemen. En dat gaat natuurlijk verder dan pagina's uit de koran scheuren.
Ik hoop dat de ophef over de film de komende dag naar de achtergrond verdwijnt en dat er een debat plaats vindt over de inhoud. Willen wij moskeeën in dit land en in onze buurt in Oud-West waar mensen in een vreemde taal prediken dat homo's van de hoogste gebouwen gegooid moeten worden en waar men ongestoord verkondigt dat overspeligen gestenigd worden? Als vrijheid van meningsuiting voorop staat, dan hoort dat erbij en hebben we dat te accepteren. Het gaat pas echt over de grens als het niet bij woorden blijft maar ook echt gebeurt. Vraag is natuurlijk of je daarop moet wachten of toch van te voren in zou moeten grijpen. Vooralsnog prevaleert bij mij de vrijheid van meningsuiting. Wel zet de film me aan het denken. Mensen die anderen oproepen om zich niet aan de Nederlandse wet te houden, die zullen we hoe dan ook moeten aanspreken op hun uitlatingen en we moeten blijven benadrukken welke wetten en mores hier in Nederland gelden. Dat is niet de islam, maar dat ons democratische rechtssysteem.
Mohammed B. ging te ver toen hij een briefje op de borst Van Gogh vastprikte. Geert Wilders met de publicatie van zijn film Fitna niet. Ik heb respect voor iemand die in zo'n bedreigde situatie blijft vechten met democratische middelen om zijn idealen te verwezenlijken. Ook al zijn die idealen de mijne niet.
Reageren?
/
(29 reacties)
woensdag 26 maart 2008
Dat is tenminste wat het college van B&W voorstelt voor de Da Costabuurt, de Helmersbuurt en een deel van de Vondelparkbuurt. Per dag betalen bezoekers en mensen zonder vergunning in die buurten dan 40 Euro. Ook in de andere delen van Oud-West stijgt het parkeertarief aanzienlijk naar 3 euro per uur. Ik maak mij grote zorgen over wat dit betekent voor de bereikbaarheid van de bewoners en ondernemers in Oud-West.
Als u liever niet wilt dat de parkeertarieven per 1 januari zo fors omhoog gaan, dan kunt u dat nog t/m 3 april aanstaande laten weten aan het Amsterdamse college.
De VVD in Amsterdam heeft een standaard brief klaar staan om te versturen. U kunt ook meteen
per mail laten weten wat u van de voorstellen vindt. Kijk voor de complete plannen op
de gemeentelijke site.
Ter vergelijking: Voor een werknemer van 23 jaar of ouder is het
bruto minimumloon bij een volledig dienstverband 61,62 Euro per dag. Iemand moet dat salaris moet dus ongeveer een volle dag werken om een dag in Oud-West te kunnen parkeren. In Oud-West staan zo'n 900 mensen op de wachtlijst voor een parkeervergunning, die volgens de regels moeten hebben. En enkele duizenden huishoudens moeten rondkomen van een minimum inkomen.
De Stadsdeelraad heeft zich afgelopen dinsdag gelukkig in meerderheid uitgesproken tegen deze extreme tariefsverhoging, maar ik vraag mij af of dat voldoende is. In de gemeenteraad hebben de PvdA en Groen Links een ruime meerderheid en de wethouders van beide partijen hebben zich al uitgesproken voor deze extreme tariefsverhoging.
Ik hoop dat u de moeite neemt om het college te laten weten wat u vindt.
Voor de vergunninghouders is er overigens ook nieuws: dit tarief zal volgend jaar niet stijgen. De afgelopen twee jaar is het tarief met drie euro per maand omhoog gegaan om garages te kunnen bouwen voor vergunninghouders. De twee garages die het het stadsdeel nu op stapel heeft staan (Cremerplein en Singelgracht) kunnen met de bestaande middelen waarschijnlijk gewoon gebouwd worden. Concrete plannen voor volgende garages zijn er (helaas) nog niet.
Reageren?
/
(38 reacties)
dinsdag 25 maart 2008
Iedere dinsdagmiddag gaat het Dagelijks Bestuur de buurt in. Dit keer waren we bij het pand op de Overtoom waar voorheen A. van de Vijsel's Houthandel was. Toen vier jaar de houthandel vertrok wilde de eigenaar het pand laten ontwikkelen tot een hotel. Er werden plannen gemaakt en er werd een bouwaanvraag ingediend. Het stadsdeelbestuur besloot in het najaar van 2005 echter op verzoek van buurtbewoners om er een
gemeentelijk monument van te maken en er moest opnieuw begonnen worden.
Ondertussen zijn we twee en een half jaar verder en staat het zo'n vier jaar leeg. Om te voorkomen dat het opnieuw gekraakt wordt, is het gelukkig wel in gebruik door
Orkest Max Tak en enkele architectuurstudenten. Er is de afgelopen jaren stug doorgewerkt en overlegd met allerlei partijen waaronder Bureau Monumenten & Archeologie en de brandweer om binnen de kaders van het monument een hotel te kunnen realiseren.
Vandaag kreeg het bestuur ter plekke een eerste indruk van die plannen. De ontwikkelaar en Architect Minke Wagenaar (zie ook
Bellamybuurtatlas) leidden ons rond door het gebouw, waarbij we ook boven op de kap konden kijken en een goed overzicht kregen van de binnentuin tussen dit deel van de Overtoom en de Vondelstraat. Via een maquette werd getoond hoe men binnen de bestaande houten draagconstructie mogelijkheden ziet om hotelkamers te realiseren.
Ik hoop dat dit lukt, want de
behoefte aan hotelkamers in deze stad is enorm. Wel typerend dat voor het realiseren van zo'n project uiteindelijk meer dan 10 jaar nodig lijkt, die voornamelijk gaat zitten in het voorbereidingstraject en de procedures.
Reageren?
/
(4 reacties)
maandag 24 maart 2008
Dit paasweekend was ik buiten de stad. Daar viel me onderstaande situatie op. Wat ik mij afvraag is waarom daar wel kan, wat hier niet kan.
Een paal met daaraan twee borden. Aan de ene kant wordt het einde van de 30 km zone aangegeven, aan de andere het begin. Ik krijg steeds te horen dat formeel die verkeersborden altijd aan de rechterkant van de weg moeten, tenzij er echt geen ruimte is aan de linkerkant. Dat betekent echter dat er niet 1 maar 2 palen staan en andere iedere paal zit vaak weer een fiets(wrak) vast, of de paal staat scheef, etc.
Reageren?
zondag 23 maart 2008
Sinds de Overtoom een vrije trambaan heeft,
scheuren de trams en taxi's erover. Een ramp voor voetgangers die willen oversteken. Afgelopen week was het raak. Op de drukke
oversteekplaats met de Rijtuigenhof Pieter Langendijkstraat stapte een oudere voetganger voor een tram. Een dag later is hij overleden. De berichtgeving daarover haal ik overigens
uit de krant. Een analyse van de verkeerspolitie betreffende de toedracht van het ongeval heb ik nog niet. Of er een causaal verband is tussen het ontbrekende stuk zebrapad en het ongeluk met dodelijke afloop dat staat nog niet vast. Wel is er natuurlijk een relatie tussen het ongeval en het ontbrekende stuk zebrapad: het gebeurde precies op dezelfde plek.
Wat mij betreft hoeft het causale verband er overigens niet te zijn. Het is de hoogste tijd om de strepen op de weg te verven en er opvallende borden met knipperlichten bij te zetten. In januari van 2006 schreef de toenmalige directeur van de dienst IVV over deze specifieke locatie een brief naar Oud-West waarin letterlijk stond:
In eerste instantie wordt een VOP aangelegd zoals genoemd onder 1, dus een zebrapad over de trambaan aangevuld met een verplicht L2 bord in combinatie met attentieverhogende knipperlichten op de hoekpunten. VOP staat daarbij voor Voetgangers Oversteek Plaats. Een L2 bord zal wel zo'n zebra-bord zijn. In de brief stond een foto van een dergelijke oversteek op de Alpen in de Aker in Osdorp, waarbij er overigens geen sprake is van tramrails...
Ik hoop maar dat de aangekondigde maatregelen nu snel uitgevoerd worden, zodat het veiliger wordt voor de voetgangers om over te steken en het voor trams en taxi's duidelijker wordt dat hier veel mensen oversteken.
Bij het item over de scheurende taxi's staan overigens ook al een
aantal reacties van lezers over dit onderwerp.
Reageren?
/
(18 reacties)
zaterdag 22 maart 2008
Aan de
rand van het Vondelpark zit
Jeugdherberg Stay Okay. Ik was er tot voor kort nog nooit geweest, maar vorige maand waren we erop een dinsdagmiddag op werkbezoek. Stay Okay Vondelpark zit in een karakteristiek pand dat voorheen een huishoudschool was.
Ik wist echter niet dat het zo groot was: in totaal zijn er 537 bedden. Die passen natuurlijk niet allemaal in dat ene pand. Het complex loopt door naar de Roemer Visscherstraat waar ook een aantal panden als Jeugdherberg zijn ingericht. Toen wij er op bezoek waren werd er flink verbouwd, zodat het de komende jaren weer mee kan. Ik herinner me niet precies meer wat de bezettingsgraad was, maar wel dat het hoog was. Het zit vrijwel altijd vol.
Aardig om te melden lijkt me ook dat ik de afgelopen zes jaar geen enkele klacht over overlast van de jeugdherberg heb ontvangen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit overlast veroorzaakt zal worden, maar wel dat het heel goed mogelijk is dat zo'n complex in een druk bevolkte wijk als Oud-West staat.
Reageren?
/
(6 reacties)
vrijdag 21 maart 2008
Sinds kort is deze wagen regelmatig te zien in Amsterdam en in Oud-West.

Prima reclame voor de gezelligste markt van Amsterdam.
Reageren?
/
(13 reacties)
donderdag 20 maart 2008
En weer een auto zonder APK op de straat. De RDW maakt het makkelijk om
online te kijken of auto's APK gekeurd zijn. Eerder meldde ik al dat ik door buurtbewoners aangesproken werd op een auto die al jarenlang geen APK meer heeft en ogenschijnlijk niet gebruikt wordt, maar wel een parkeerplaats in beslag neemt. Onlangs kreeg ik er weer eentje door. In de Pieter Langendijkstraat.
Volgens het RDW bestand heeft deze Fiat Tipo sinds 19 september 2007 geen APK meer. Dat is ondertussen meer dan een half jaar geleden. Ook deze auto mag niet op de weg staan, maar hij neemt wel dag in dag uit een parkeerplaats in beslag. We gaan de politie verzoeken om op te treden, want onze parkeerplaatsen zijn te schaars om op zo'n manier te laten gebruiken.
Ik laat tevens kijken of we het voor elkaar kunnen krijgen om via de controles van Stadstoezicht waarbij tegenwoordig altijd de kentekens gescand worden, niet meteen te controleren is of de betreffende auto's APK goed gekeurd zijn. Niet goedgekeurd, dan niet op de weg en zeker niet op een parkeervak in Oud-West. Dit is een veel makkelijkere en snellere manier om wat te doen aan de parkeerproblemen in de buurt dan het bouwen van parkeergarages.
Update 27 mei 2008: Van beide auto's zijn ondertussen de kentekens onzichtbaar gemaakt.
Reageren?
/
(39 reacties)
woensdag 19 maart 2008
Onze straten zijn al veel schoner dan jaren geleden. Toch blijven er mensen die hun afval gewoon op straat gooien. Verstandig is dat niet, want je hebt kans dat je een fikse boete krijgt.Zie ook
het item dat gisteren op RTVNH te zien was.
Wie zijn rommelt op straat smijt, is veel geld kwijt.
Reageren?
/
(1 reactie)
dinsdag 18 maart 2008
Vanmiddag een werkbezoek bij
Theater de Cameleon. Vlakbij
Ter Brugge en het Cremerplein met
uitzicht op de Kostverlorenvaart. In een uithoek van het stadsdeel, maar in het centrum van Amsterdam. Van sommige mensen is `dit
het favoriete buurttheater. Het merendeel van de mensen in Oud-West wet volgens mij niet eens dat het bestaat.
Ik vind het jammer dat niet iedereen in deze buurt weet dat hier een theater zit waar mensen hard werken om mooie voorstellingen te laten zien. Want juist die buurttheaters geven onze buurt dat extra's dat het zo aantrekkelijk maakt om hier te wonen. Zelf maak ik trouwens veel te weinig tijd voor dit soort dingen.
Bij
het Fijnhout bleek destijds dat
een op de drie bezoekers van deze site geen idee had dat het er was. Ik ben benieuwd hoe dat bij De Cameleon is.
Reageren?
/
(2 reacties)
maandag 17 maart 2008
Nog niets te doen vanavond? Ik zie u graag op het Op het
Thorbeckeplein bij de Heeren van Aemstel. Daar is om 20.15 een debat tussen
Hero Brinkman en mij. Brinkman is kamerlid voor Wilders
PVV, stond laatst landelijk in de schijnwerpers toen hij de Nederlandse Antillen een 'corrupt boevennest' noemde en Cohen betitelde als slechtste burgemeester van Nederland. Het debat gaat over de politie, actuele politiek, veilig ondernemen en de Nederlandse Antillen. Ik kan me niet voorstellen dat er niet over Wilders film gesproken zal worden.
Toegang is uiteraard gratis.
Als u er niet bij kunt zijn, maar wel een reactie heeft dan kunt u die hieronder natuurlijk kwijt.
Reageren?
/
(2 reacties)
zondag 16 maart 2008
Amsterdam organiseert dit jaar weer een autoloze zondag. 21 september is de dag. Ik blijf het treurig vinden dat we aan zoiets 500.000 Euro uitgeven, maar met een links gemeentebestuur is het een onontkoombaar ding.
Inhoudelijk vind ik het niet zo erg. Een keer per jaar overdag even niet met de auto in Amsterdam rijden daar wordt niemand slechter van. Als je bedenkt hoeveel mensen helemaal nooit met de auto in Amsterdam rijden, dan kun je zelfs betogen dat het niet meer dan redelijk dat er zo'n autovrije dag wordt gehouden.
Maar ik hoop wel dat we er dan dit jaar ook echt een feest van maken. En dat begint wat mij betreft om middernacht. Bij gebrek aan taxi's blijft de horeca de hele nacht open. En overdag mogen stoepen en fietspaden volledig benut worden voor terrassen en op de pleinen spelen live bandjes. Alle winkels open en op straat is het een grote vrijmarkt. Een soort Koninginnedag, maar dan in september. Op zo'n manier zie ik zo'n autoloze zondag wel zitten. Blijft staan dat ik de kosten voor de overheid veel te hoog vind.
Reageren?
/
(59 reacties)
zaterdag 15 maart 2008
Dinsdagavond wordt de stadsdeelmonitor Oud-West gepresenteerd. Ruim 1300 buurtbewoners zijn de afgelopen periode ondervraagd over hun buurt. Het onderzoeksbureau presenteert de resultaten en Barbara van Beukering, buurtbewoner en hoofdredacteur van het Parool gaat vervolgens in debat met het dagelijks bestuur van Oud-West.
Als u wilt weten wat de mensen in uw buurt van uw buurt vinden en hoe het stadsdeelbestuur daarop reageert, zorg dan dat u erbij bent. Kwakersstraat 3, Dinsdag 18 maart van 19.00 tot 20.00 uur.
Reageren?
/
(2 reacties)
vrijdag 14 maart 2008
Een paar jaar geleden was ik bij de Amsterdamse dienst Onderzoek en Statistiek, om wat te vertellen over wat het stadsdeel heeft aan deze dienst en wat het stadsdeel eraan zou kunnen hebben. Een van de zaken die mij verbaasde was dat er destijds nog een echte belkelder was, met mensen die telefonisch enquêtes afnamen. Nu het overgrote deel van de Amsterdammers internet heeft, zou dat niet moeten. Wel kun je zo'n kelder goed gebruiken om servers in te zetten.
Deze maand ontvingen we per post de vraag thuis of we mee wilden doen aan de Veiligheidsmonitor. Zo ja, dan konden we die invullen op
www.onderzoekenstatstiek.nl en daar een bepaald wachtwoord invullen.
Fijn om te zien dat dit tegenwoordig digitaal gaat. Dat scheelt veel verwerkingstijd en veel kosten voor de Amsterdammers. Wat nog beter kan is de mensen daar niet per post, maar gewoon per mail voor uitnodigen. Dat zal ook nog wel een keer komen.
Reageren?
/
(2 reacties)
maandag 10 maart 2008
Per mail ontving ik het volgende bericht:
Milieu, onderwijs en zorg zijn in crisis, de economie baart zorgen, maar wat houdt de Nederlandse gemoederen bezig? Een film die niemand gezien heeft. Het moet eens afgelopen zijn met dat navelstaren. Ik ben zelfs prima in staat om te beoordelen of de film van Geert Wilders deugt of niet. Laten wij er allemaal over in discussie gaan, maar pas nadat wij de film gezien hebben. En laten wij intussen onze tijd, energie en geld besteden aan het redden van het milieu, onderwijs, zorg en economie.
Ik ben het daar helemaal mee eens en voeg aan het lijstje graag bereikbaarheid toe. Want als me iets zorgen baart over dit land - naast onderwijs - dan is het dat wel. En die film? Ik snap de commotie niet. We hebben gevochten om vrij te zijn en we hebben iets waar veel mensen voor willen vechten om te krijgen: vrijheid van meningsuiting. Laten we dan niet op voorhand iemand of iets veroordelen maar gewoon zelf ons eigen oordeel vellen als we weten waar het over gaat.
Reageren?
/
(4 reacties)
zondag 9 maart 2008
Vandaag komt het bericht naar buiten dat
een meerderheid van de Nederlands hoopt op een voortijdig einde van het kabinet Balkende 4. Ik kan me daar van alles bij voorstellen.
Reageren?
/
(4 reacties)
zaterdag 8 maart 2008
Vandaag complimenteerde een buurtbewoner me over mijn tekst in de recente uitgave van het
Bewonersplatform. In dit krantje stonden een flink aantal negatieve reacties over de investering die nodig is voor de bouw van het nieuwe stadsdeelkantoor. Op de achterkant stond ook een deel van een mail van mij aan een buurtbewoner in de Vondelstraat. Mijn mail was niet voor publicatie bedoeld, maar maakte het volgens betreffende buurtbewoner wel een stuk duidelijker en meer in balans.
Wat ik in die mail probeerde te doen was uit te leggen waarom ik me er wel in kan vinden dat er een nieuw stadsdeelkantoor gebouwd wordt, hoewel ik er natuurlijk ook niet blij van wordt dat het zoveel geld kost. Belangrijk vind ik dat we met een nieuw kantoor op deze locatie ruim 300 woningen kunnen realiseren, en daar is heel veel vraag naar. Er komt tevens een parkeergarage voor de woningen en voor het culturele centrum dat daarmee mogelijk wordt. En onze ambtenaren krijgen een fatsoenlijke werkplek. En een nieuw pand dat kost natuurlijk veel geld. Relevanter lijkt mij of het zijn waarde behoud. Tot op heden zijn investeringen in vastgoed in dit deel van Amsterdam erg rendabel.
Ik heb begrepen dat er binnenkort op
oudwest.amsterdam.nl een duidelijk verhaal komt dat antwoord geeft op de vragen die in de buurt leven. Ik hoop dat dan voor een ieder duidelijk wordt waarom dat nieuwe kantoor toch gebouwd worden. Waarom kost dat zoveel geld kost en hoe de deelraad dat betaald. Wat de bewoners ervan merken, en of het niet logischer is om te fuseren met andere stadsdelen etc. Tot die tijd nog maar even afwachten...
Reageren?
/
(44 reacties)
donderdag 6 maart 2008
Vanavond was er een wijkbijeenkomst van de Vondelparkbuurt in de manage. Ik ben er even geweest en was vrijwel de hele tijd in gesprek met twee heren over nut en noodzaak van stadsdelen ('meteen opheffen'), het beleid op basis waarvan we filmvergunningen verstrekken ('jullie doen maar wat') en de evenementen die plaats vinden in de Hollandse Manege ('het is geen evenementenhal').
Wat betreft die filmvergunningen vind ik zeker dat ze een punt hebben. Het lijkt er op dat er meer filmopnames plaatsvinden in de buurt dan ik weet. Dat is onhandig, want uiteindelijk ben ik wel verantwoordelijk voor het al dan niet afgeven van vergunningen daarvoor. Bovendien is voor buurtbewoners lang niet altijd duidelijk welke afweging we maken en waarom we iets wel of niet toestaan. Ook is er geen maximum aantal opnames, of parkeerplaatsen dat daarvoor uit roulatie mag zijn. Ik heb aangegeven er in ieder geval voor te zorgen dat we daar een aantal zaken in zullen verbeteren.
Reageren?
/
(1 reactie)
woensdag 5 maart 2008
In het Verkeersjaarverslag van het politie wijkteam las ik dat over 2007 er bij de politie 573 aanrijdingen bekend zijn. Ten opzichte van 2006 betekent dat een daling van 7,9 % (over 2006 zijn 622 aanrijdingen geregistreerd). Is Oud-West daarmee veiliger geworden het afgelopen jaar?
Dat denk ik niet, want zo veel is er niet veranderd. Wel is het verkeer veiliger geworden om dat door de intensievere controles fietsers weer veel vaker licht hebben en stoppen voor een rood verkeerslicht. Veel fysieke verbeteringen van de verkeersveiligheid hebben we in 2007 helaas nog niet kunnen uitvoeren.
Dit jaar realiseren we wel (grotendeels) een vrij fietspad langs De Clercqstraat. Dat maakt het een stuk veiliger om daar te fietsen. En het plan is om in 2010 te starten met het aanleggen van een fietspad in de Bilderdijkstraat. Verder stellen we dit jaar een plan op samen met de buurt om de verkeersveiligheid verder te verbeteren.
Als u concrete suggesties heeft om het stadsdeel verkeersveiliger te maken, dan lees ik die graag.
Reageren?
/
(4 reacties)
dinsdag 4 maart 2008
Vanavond ging het in Cafe de Bron op de hoek Wilhelmina / Jan Piet over de JP Heijestraat. Van 50 naar 30 kilometer per uur, gevels aanpassen, ondernemers laten samenwerken, nieuwe winkels etc. Hoe zou jij willen dat JP er over vijf jaar uit ziet. Wat zou je meer willen en wat zou je minder willen? Sjieker, sjofeler, of beide, of ...?
Reageren?
/
(8 reacties)
maandag 3 maart 2008
Vanavond was ik bij
Bicken. Ongeveer tegenover
Marqt op de Overtoom.
Rookvrij sinds 1 januari 2008. En zelfs op maandagavond druk.
Het doet mij goed om te zien dat er ondernemers zijn in dit deel van de stad die bereid zijn om het voortouw te nemen.
Reageren?
/
(6 reacties)
zondag 2 maart 2008
Toen ik gisteren
Alles is Liefde keek, besefte ik me weer waarom het zo belangrijk is dat stadsdeelbesturen meewerken aan het filmen in Amsterdam. Zonder medewerking van de stadsdelen is er immers geen Nederlandse film meer die zich afspeelt in Amsterdam. En dat kan natuurlijk niet.

Bij vergunningen om te filmen op straat gaat het vaak om het afzetten van een flink aantal parkeervakken en om overlast in de zin van (nachtelijk) geluid en fel licht. En er zijn altijd wel een paar buurtbewoners die daar niet blij mee zijn. Die stellen dat toch vooral hun woongenot voorgaat, want Oud-West is een woonbuurt en geen centrum.
Ik ben het met die mensen principieel oneens. Oud-West is een dynamische stadswijk bij het centrum van de hoofdstad van Nederland. Dat is heel wat anders dan een doorsnee woonbuurt. In zo'n dynamische stadswijk kan prima af en toe gefilmd worden, ook 's nachts.
Maar dat wil niet zeggen dat we aanvragen van filmers altijd honoreren. Ik vraag me zelfs af of we bij Alles is Liefde wel hebben meegewerkt. Ik herkende in ieder geval geen scene in onze buurt, maar dat zegt natuurlijk lang niet alles.
Reageren?
/
(9 reacties)
zaterdag 1 maart 2008
De
Amsterdamse VVD voert actie tegen de 'desastreuze' plannen van het Amsterdamse gemeentebestuur om de parkeertarieven fors te verhogen en oude auto's de toegang tot de stad te verbieden. De plannen van PvdA-wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer) en GroenLinks-wethouder Marijke Vos (Milieu) zijn volgens de VVD rampzalig voor bewoners en ondernemers. De liberalen vrezen dat 'Amsterdam een onbereikbare liefde' wordt als de plannen van de linkse partijen doorgaan. Veel mensen die houden van de stad, kunnen het gewoon niet meer veroorloven om er te komen.

Daarom roept de partij iedereen op om woensdag 5 maart naar het Stadhuis te komen. Van 11.00 – 13.00 uur is daar een manifestatie in de De Miranda Zaal (0.235). Meer informatie op
stopherrema.nl.
Reageren?
/
(2 reacties)