Gemeenteraadslid Amsterdam
Werner Toonk
Werner Toonk

vrijdag 15 februari 2008

ICT in De Hallen
Vandaag zat ik met een inspirerende man van Cisco om tafel. Het ging over glasvezel, verminderen van CO2 uitstoot en nieuwe concepten. We hebben het ook gehad over De Hallen en wat voor digitale culturele hotspot dat ook zou kunnen worden. Mart schreef er in april 2004 al over. Wat mij betreft is het beeld dat hij schetst pas het begin en gaat men in De Hallen veel verder.

\"beeld

Live uitzendingen voor televisie via de glasvezel die natuurlijk ook gewoon in de buurt via het glasvezel te ontvangen zijn. Even kijken hoe druk het is in het Grand Café of luisteren wat er draait op het live podium. Als het leuk is, dan nog even naar De Hallen. Ik kijk ernaar uit dat die mooie Hallen ook echt werkelijkheid worden.

Zie verder ook Amsterdam en Cisco.

Reacties:

16 feb 2008 21:30
Jaap de Vries
Jammer jammer jammer dat er geen trams meer rijden...

16 feb 2008 22:11
Mart
De discussie over jouw heilige huisjes wordt al in genoeg topics gevoerd. Laat deze even schoon bitte. Ontopic.

Toen ik mijn stukje aan het tikken was in april 2007 (niet 2004 ;)) had ik trouwens nog geen flauw benul dat Microsoft 6 weken later de Surface aan zou kondigen (zie link).

Wanneer je met grote projecten werkt die pas over enkele jaren gerealiseerd zullen zijn moet je vooruit durven kijken en daar op inspelen. Doe je dat niet dan is je project al verouderd voordat je er aan begint.

Ik zie trouwens wel wat in live-podium shots, maar dan vooral online. Wat weet jij trouwens meer van glasvezel in Oud-West dan ik? ;)
http://www.microsoft.com/surface/
17 feb 2008 18:12
van der Meer
Wat heeft Cisco met glasvezel? Ik dacht dat je daarvoor bij Colt moet wezen?



17 feb 2008 19:50
Mart
Niemand verbindt Cisco aan glasvezel. Werner noemt gewoon enkele mogelijkheden voor ICT en de Hallen.

18 feb 2008 00:49
Marc M. Gravemaker
“Met het vertrek van het Gemeentevervoerbedrijf uit de zogenaamde Centrale Tramwerkplaats in de Kinkerbuurt kreeg Stadsdeel Oud-West de kans om op een centrale plek in de buurt een cultuurhistorisch belangrijk gebouw opnieuw inhoud te geven. Daarmee heeft het stadsdeel een mogelijkheid om dit deel van de stad een nieuwe impuls te geven. “

Dit is een citaat uit het voorwoord van de cultuurhistorische verkenning, Tollensstraat 60 van de GVB hallen in Amsterdam Oud-West gedateerd 6 april 2000.
Ondertekend door Hans Weevers, portefeuillehouder Bouwen, Wonen en Economie.

Kwam dit boekje vandaag tegen toen ik wat oude documentatie en correspondentie opruimde.
Ik vond ook nog een “recent “ geactualiseerde planning voor De Hallen, gedateerd 16 november 2005 bestemd voor de Brede raadscommissie.
Daaruit blijkt dat oplevering van het gehele complex De Hallen plaats zal vinden op 23 mei 2008!
En laat die datum nou toevallig ook mijn zestigste verjaardag zijn, een mooier cadeau kan je niet wensen.
Het zou van realiteitszin getuigen de lezers van dit overigens uitstekende weblog niet langer te vermoeien met wat er allemaal mogelijk is, ze kunnen beter Jules Verne gaan lezen.
Anno 2008 is er, met uitzondering van de nieuwbouw Ten Katepoort, niets gebeurd op het Hallenterrein.
Ook de bouw van het nieuwe stadsdeelhuis zou al gestart moeten zijn maar het zicht op het slaan van een eerste paal ontbreekt volledig.
Waar is onze “redder in nood “, Harry de Winter gebleven, de man die het hier helemaal ging maken?
Typisch een geval van “put your money where your mouth is “, maar na de voor hem prettige publiciteit nooit meer iets van vernomen!
Rond 2000, toen Oud-West het GVB terrein in handen kreeg, is men in stadsdeel Westerpark begonnen met het voormalig Waterleidingterrein en het terrein van de Westergasfabriek. Wandel daar maar eens heen op een zonnige zondagmiddag en aanschouw wat daar is gerealiseerd.
Wat dan rest is gepaste deemoed en de hoop dat er dit jaar weer een stadsstrand komt op het Hallenterrein!


18 feb 2008 10:01
Jaap de Vries
Ik vind het merkwaardig dat er in dit deel van de stad twee theaters, acht filmzalen, een jazzclub, restaurants en cafés, een expositieruimte, een filmstudio, een bibliotheek, een sportcentrum, een kindercrèche en een poppodium voor 2500 bezoekers zou moeten komen.
En nu zou het ook nog een 'digitale culturele hotspot' moeten worden.
Wie verzint zoiets?

Volgens informatie op de site van het stadsdeel zou volgende maand begonnen worden met de bouw van al dat moois.
Ik ben benieuwd.

Omdat ook niet-bewoners van Oud-West tot de 'doelgroep' behoren, zal dit de drukte in dit toch al drukke stadsdeel nog weer toenemen.
Voor automobilisten worden er 650 parkeerplaatsen aangelegd.

In 'Oud-West' wonen de meeste mensen per vierkante kilometer, is er de minste vierkante meters openbare ruimte per inwoner en dus ook het minste groen per inwoner.
Ja, dan is het natuurlijk gezellig als er mensen van buiten 'Oud-West' op bezoek komen...
Ik gruw van die logica.



18 feb 2008 17:14
sjors pals
"Live uitzendingen voor televisie via de glasvezel die natuurlijk ook gewoon in de buurt via het glasvezel te ontvangen zijn."

Oh en dat moet op glas? Met een gewone 2 MBit Glasvezel verbinding kan dit ook gewoon, mits je gebruik maakt van de juiste compressie technologieen.

Een zeer mooi voorbeeld is Vividas (nog zwaar ondergewaardeerd!!!). Deze tonen HD-TV op 1.2 Mbits.


http://www.vividas.com/hd_demos.html
19 feb 2008 10:33
Mart
Awh ja, nog meer compressieblokjes, nog minder beeldjes per seconde.

En nee, Sjors, dat móét niet op glas. Maar Werner weet waarschijnlijk meer van glasvezel in Oud-West dan wij en betrekt dat in zijn voorspellingen voor de Hallen ;)

21 feb 2008 12:59
Otto
@Jaap

Wat zie jij dan wel graag op de plek waar nu de hallen staan?

Prima dat je de huidige plannen afkraakt; ik ben ook huiverig voor de gevolgen van zoveel bezoekers in de buurt. Maar alleen plannen afkraken is zo gemakkelijk.

Kom eens met een realistisch alternatief!

Persoonlijk vind ik de hallen met hun industriële uitstraling wel een bepaald karakter hebben. Iets van vervlogen tijden.

Een nieuw soort Hortus Botanicus o.i.d. zou je er bijvoorbeeld ook in kunnen ontwikkelen. Maar ik vrees dat er nog weinig ruimte is voor nieuwe ideeën.

21 feb 2008 14:02
Sjors Pals
"In 'Oud-West' wonen de meeste mensen per vierkante kilometer, is er de minste vierkante meters openbare ruimte per inwoner en dus ook het minste groen per inwoner."

So? Ik vind fantastisch om in de drukte te wonen, ik ben dol op mensen om me heen, ik zou knettergek worden als ik bijvoorbeeld in een dorp zou wonen. Daarnaast wonen we in oud-west dicht bij het Vondelpark, hoezo weinig groen?

21 feb 2008 15:01
Jaap de Vries
Otto vraagt: "Wat zie jij dan wel graag op de plek waar nu de hallen staan?"
Mijn antwoord is: laat de tramremise/werkplaats zoveel in tact. Laat kunstenaars, artiesten daar hun werkplaats hebben.
In een woonwijk horen woningen (zonder auto's)speelplekken voor kinderen, voetbalveldjes voor jongeren, zitplekken voor ouderen, een buurtbibliotheek/ontmoetingscentrum en zoveel mogelijk openbaar groen.

Dit lijkt mij een veel realistischer paln dan twee theaters, acht filmzalen, een jazzclub, restaurants en cafés, een expositieruimte, een filmstudio, een poppodium voor 2500 bezoekers en een hele hoop parkeerplaatsen.
In "Oud-West" wonen de meeste mensen per vierkante kilometer, zijn er de minste vierkante meters openbare ruimte per inwoner en dus ook het minste groen per inwoner."
Als je dit weet, dan ga je daar als stadsdeelbestuurder toch iets aan doen?
In ieder geval zou je geen extra mensen van buiten het stadsdeel, en ook zeker geen auto's, moeten aantrekken.

Maar ja, sommige stadsdeelbestuurders willen helaas ook zo graag 'scoren'.

Meneer Pals, vraagt "Hoezo weinig groen?"
In het topic over opvouwbare deelauto's, schrijft Werner Toonk letterlijk: "We wonen hier met de meeste mensen per vierkante kilometer, hebben de minste parkeerplaatsen per huishouden, de minste vierkante meters openbare ruimte per inwoner en dus ook het minste groen per inwoner."
Als u het hier niet mee eens bent, dan gelieve u zich om uitleg tot de heer Toonk te wenden.

26 feb 2008 22:18
Werner Toonk
Op 9 november 2007 demonstreerde Cisco CEO John Chambers de Cisco Telepresence beleving in Bangalore, India. Onderstaande link laat het filmpje zien. Als ik het goed begrijp zijn de mensen die het podium op komen lopen er in werkelijkheid niet, maar is het een projectie. Een soort Star Wars, maar dan echt.

26 feb 2008 22:20
Werner Toonk
Iets dichter bij huis is natuurlijk FabChannel.
http://www.fabchannel.com/
26 feb 2008 23:26
Werner Toonk
@Marc: Ja, je hebt gelijk dat het allemaal veel te lang duurt. Maar overeenkomsten zijn ondertussen getekend. Procedures zijn flink eind gevorderd betreffende vergunningverlening. En als je het mij vraagt gaat er dit jaar echt gebouwd worden. En De Winter? Die huurt het theater.

1 mrt 2008 18:32
Mart
Ik ruik weer vertraging.
http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=33368
1 mrt 2008 23:23
sjors pals
Duh had ik een jaar terug al voorspelt.

1 mrt 2008 23:57
Mart
Wie niet? Zo blijkt maar weer hoe hopeloos inefficient democratie is.

"Democracy is the worst form of government except for all those others that have been tried."
-Churchill


2 mrt 2008 16:34
Sjors Pals
Wie niet? Werner bijvoorbeeld.
http://www.wernertoonk.nl/dehallenapplaus
3 mrt 2008 05:28
Mart
??
Ik lees daarin niet terug dat Werner denkt dat het project niet meer vertraging op zou lopen?

Overigens kun je het stadsdeelbestuur ook niet de schuld geven van een civiele procedure natuurlijk.

Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.



Andere items over Hallen:



Vorige: Badhuis Da Costa
Volgende: Opvouwbare deelauto: het bestaat!

Terug naar overzicht...


Laatste twitters:
Mooie gesprekken vanmiddag en vanavond binnen @vvdamsterdam met o.a. @robertflos, @marjaruigrok, @mrpiek, @danielvanderree, @brianbenjamin
Klinkklare onzin in Kadernota Amsterdam! Meer weten? Lees het hier http://t.co/dRV56Ks2
Gratis #kopjekoffie in #nijmegen. Als je er kunt komen. #stroomstoring Volgende keer weer gewoon met auto.
Zo op het eerste gezicht tevreden met financiele keuzes voor 2013 en verder. Lees meer http://t.co/6ht87wut
Mooi! RT @PvdA_amsterdam: #Amsterdam ontziet armoede & veiligheid in Kadernota en investeert in onderwijs, werk en duurzaamheid #PvdA020
Nu om tafel met goede ambtenaren van #020 over jaarrekening om daar helderheid over te krijgen. Met @marjaruigrok en @danielvanderree
Nu om tafel met goede ambtenaren van #020 over jaarrekening om daar helderheid over te krijgen.