zaterdag 27 september 2008
Commotie in de buurt over autodelen
Onlangs stuurde het stadsdeel een brief naar mensen met een parkeervergunning in een aantal straten om hun reactie te vragen over het Groene Straat experiment. Dat leidde tot nogal wat commotie, hoewel ik ook mensen spreek die enthousiast reageren. Op de
stadsdeelsite kan ik er nog niet meer informatie over vinden om naar te verwijzen, daarom hier vijf vragen en antwoorden. Meer vragen? Stel ze gerust.
Wat is er aan de hand?
Doel is om een maand lang een straat in te richten met alleen maar deelauto's, waar de vergunninghouders tegen alleen benzine kosten gebruik van kunnen maken. Wel moet de eigen auto dan even elders geparkeerd worden. Bijvoorbeeld ergens aan de rand van de stad waar de auto veilig en gratis kan staan. De brief die we stuurden leidde bij een aantal mensen tot heftige reacties.
Wanneer gaat het experiment plaatsvinden?
Het staat nog niet vast of het experiment gaat plaatsvinden. We zitten nog in de uitwerkfase, waarbij we het van belang vinden om te horen wat de vergunninghouders er van vinden. Of het experiment uiteindelijk doorgaat heeft onder meer te maken met hoeveel vergunninghouders er positief op reageren.
Komt het uit jouw (mijn) koker?
Ja. Kijkend naar het stuk straat waar wij wonen, dan zie ik daar zo'n 69 parkeerplaatsen, waar een kleine honderd vergunningen voor afgegeven zijn en waar dag in dag uit, 24 uur per dag zo'n 40 auto's staan. Het staat een ieder natuurlijk vrij om te parkeren, maar het legt wel heel veel beslag op de ruimte op straat. Kijkend naar de aantallen dan kunnen we volgens mij prima toe met 35 auto's minder, als dat blik meer met elkaar gedeeld zou worden. Green Wheels was positief over het idee, en samen wordt het verder uitgewerkt.
Mag je dan nog wel gewoon door de straat rijden? En hoe zit dat met laden en lossen?
Als er voor een maand een straat komt met daarin alleen deelauto's dan mag je natuurlijk net als nu gewoon door de straat rijden. En als je even moet laden en lossen, of langere tijd voor een verhuizing, dan moet dat natuurlijk ook gewoon kunnen.
Waarom doen jullie dit? Moeten mensen hun auto inleveren?
Natuurlijk moeten mensen hun auto niet inleveren. Het gaat om een experiment voor een maand, waarbij vergunninghouders hun auto even een maand niet gebruiken maar in ruil daarvoor gebruik kunnen maken van een deelauto bij hun in de straat. En daarvoor hoeven ze alleen de benzinekosten te betalen.
Doel van het experiment is om mensen bewuster te maken van de ruimte die hun auto dag in dag uit op straat inneemt en om te laten zien dat er ook alternatieven zijn die in veel gevallen prima werken. Anderzijds doen we dit om extra aandacht te krijgen voor het autodelen zodat meer mensen bewuster een keus maken tussen een eigen auto en een deelauto. Wat we ons goed moeten beseffen is dat er in Oud-West voor iedere 5 woningen maar 2 parkeerplaatsen beschikbaar zijn en dat er bijna duizend mensen al lang wachten op een parkeervergunning. Autodelen is iets wat voor het ruimtebeslag en voor het gebrek aan parkeerplaatsen een prima oplossing kan zijn.
Reacties:
29 sep 2008 09:48
Ben
Lijkt zo op het eerste gezicht een goed experiment. Het probeert in ieder geval iets aan de oorzaak van het probleem, namelijk te veel auto's in de stad, te doen. Als mensen zich gaan realiseren dat zij één auto met twee huishoudens kunnen gebruiken, en dat dit ook nog eens goed gefaciliteerd wordt is dat winst.
29 sep 2008 11:48
Ricard
Zoals ook persoonlijk gemailed naar de heer Smits:
L.S.,
Gister avond werd ik zeer onaangenaam verrast door de brief van de heer Smits over het Groene Straat experiment.
Mijn eerste reactie is: hoe kan het gebeuren, dat men vanuit de stadsdeelraad “zomaar” besluit over de woonbuurt en het woon(on)gemak van huizenbezittende en hurende Amsterdammers?
Als ik het goed begrijp gaat de stadsdeelraad een (of meerdere) straten in Oud West een maand lang afsluiten voor de hier wonende en parkeer vergunning bezittende autobestuurders?
In die tijd zouden er groen voorzieningen geplaatst gaan worden in straten die al sinds jaar en dag voor vervoersdoeleinden in gebruik zijn.
Zoiets kan toch niet zomaar achter de ruggen van de vele bewoners om besloten worden?
Dit komt erg onterecht op mij over, temeer daar ik (net als velen) ruim 2 jaar netjes heb gewacht op een parkeer vergunning, in de veronderstelling dat ik sinds vorig jaar eindelijk rustig kan parkeren in mijn eigen woonwijk.
Daarbij is de geboden oplossing –door het groene straat experiment- van beschikbaar zijnde deelauto’s absoluut onrealistisch.
Vele mensen hebben hun auto dagelijks op onvoorspelbare tijden (zakelijk) nodig.
Hierbij kan men niet zomaar in een deel-auto door heel NL gaan rijden.
Daarbij zullen de lange werk en reis tijden van vaak meer dan 10/11 uur per dag er voor zorgen dat er per saldo niet minder auto’s in de wijk geparkeerd staan.
Als tweede punt wil ik benadrukken dat er altijd (zelfs op zondag) voldoende parkeer gelegenheid in de wijk is, als men maar even zoekt en verder kijkt dan de eigen straat.
Zo zijn de vele kades langs het water nooit volledig vol geparkeerd.
Samengevat; ik wil niet meedoen aan dit experiment en accepteer ook niet dat ik mijn auto verplicht in een andere straat dien te parkeren.
Ik benadruk dit zo stellig, omdat de geboden antwoord kaart hiervoor geen gelegenheid bood.
Met vriendelijke groet,
Ricard Ambags
29 sep 2008 14:01
edith
ik zou wel mee willen doen aan experiment. Zal wel aan mij liggen maar ik kan de informatie niet vinden op website oudwest.
29 sep 2008 14:34
vriend
Hahahahaha, weer zo’n onzinnig, en naar alle waarschijnlijkheid ook weer geldverslindend, experiment. Dat parkeerruimte schaars is hoef je de bewoners heus niet uit te leggen, iedereen ervaart deze bij de zondagavond-opzoek-naar-een-parkeerplaats-expeditie.
Het kan zo maar zo zijn dat de bewoners juist heel bewust zijn, en dat deze niet voor ieder boodschapje de auto de pakken, maar (milieu) bewust met de (bak)fiets gaan. Laat men de auto staan is het weer niet goed! Stoort men zich aan het geparkeerde blik.
En daarbij, ik draag als leaserijder al een aardig bedrag af aan de belastingdienst, ik ga toch echt niet daarbovenop nog eens mijn benzine betalen.
En dan tegelijkertijd Oud-West tot toeristisch gebied verklaren, zodat nu op alle dagen de winkels open mogen, waardoor de parkeerdruk(te) alleen nog maar toeneemt. En dan hebben we straks de Hallen nog......Leveren de buurtbewoners hun auto in ten gunste van de bezoeker.
Ik heb nog een ander leuk bewustwording idee, laat elke bewoner een kilometerregistratie bijhouden en bij aantoonbaar minder dan een x-aantal kilometers te hebben gereden, vervalt het recht op een parkeervergunning.
29 sep 2008 15:16
Werner Toonk
@Edith: Nee dat ligt niet aan jou. Ik schreef
Op de stadsdeelsite kan ik er nog niet meer informatie over vinden om naar te verwijzen, daarom hier vijf vragen en antwoorden.
@Vriend: Op die manier lijkt het allemaal erg onlogisch en onzinnig inderdaad. Feit is dat parkeerruimte in Oud-West erg schaars is, en dat heel veel mensen daar last van hebben. In de praktijk kunnen we toe met heel veel auto's minder, door meer te gaan delen. Om te laten zien wat dat voor effect heeft, en om mensen ervan bewust te laten zijn, willen we zo'n experiment doen. Wat ik een goede aanvulling vindt is dat leaserijders nu geen bezinebetalen, maar dat via een tankpas doen. Dat moet natuurlijk gewoon overgenomen worden, zodat die mensen geen extra kosten hebben. Dank daarvoor.
Wat betreft de parkeerdrukte en de zondagopenstelling: wat mij betreft zijn dan van elkaar los staande items. Veel winkels zijn nu al open op zondag, en ik verwacht niet dat daar de eerste jaren heel veel in zal veranderen. Verder probeert Oud-West al geruime tijd mensen die op zondag voor het centrum komen maar hier parkeren tegen te gaan en te verwijzen naar garages en terreinen bij de ringweg. De enige werkbare manier om dat op te lossen is het invoeren van betaald parkeren op zondag(avond), en dan bij voorkeur icm een (digitale) bezoekerspas voor bewoners. Dat wordt echter tegengewerkt door centraal en dus is het er nog niet. En dan straks de Hallen ... Laten we nu eerst maar eens zorgen dat daar ook echt gebouwd wordt en het complex open gaat. Tegen die tijd zijn er hopelijk ook 650 parkeerplaatsen die voldoende zouden moeten zijn voor de piekuren. Als dat allemaal lukt, dan geeft dat ook veel ruimte buiten de piekuren waar vergunninghouders weer gebruik van kunnen maken.
29 sep 2008 16:13
sjors pals
Ah even je auto aan de stadsrand parkeren, dan heb ik gelijk de volgende vragen:
-Staat het stadsdeel garant voor diefstal, en of beschadiging aan het voertuig?
-Zorgt het stadsdeel dat de personen daar ook s'nachts veilig kunnen komen, in die zin, zou Werner zijn vrouw daar s'nacht in haar eentje laten lopen?
-Heeft het stadsdeel cijfers over hoeveel deelauto's er in Oud-West zijn, immers in heel nederland waren er vorig jaar maar 1100, kortom het lijkt me rijkelijk veel om daar een hele straat voor te reserveren.
-Wat voor oplossing biedt het stadsdeel aan mensen die hun auto noodzakelijk voor hun werk nodig hebben.
-Idem voor mensen die lichamelijke ongemakken hebben.
30 sep 2008 09:26
Ben
Dat zo'n experiment op de nodige tegenstand stuit is te verwachten. Toch is het voor alle autobezitters/gebruikers van belang dat er iets wordt gedaan aan het probleem van de grote hoeveelheid auto's in de stad. Ik denk dat dit wel kan bijdrage aan een oplossing.
30 sep 2008 15:45
Jan
Green wheels is voor mij geen goed alternatief. Heb het in het begin uitgezocht. Als je een weekend weg wilt naar bijv. de camping, waar veel mensen een auto voor hebben, moet je betalen voor alle uren dat de auto in gebruik is en dan wordt een deelauto te duur. Een auto aanschaffen en een week laten staan voor je deur is dan goedkoper.
1 okt 2008 14:30
Joost
En wat nu als je een gezin met 3 kleine kinderen hebt die alle drie in een autostoeltje moeten? De deelauto's zijn over het algemeen veel te klein voor een dergelijk gezin en bovendien, al zouden de auto's groot genoeg zijn, betekent dit dat je zowel 3 kinderen naar de auto moet zien te krijgen (en dat is al een kunst op zich) als 3 autostoeltjes. Dat is waanzinnig veel gesleep (en in de tijd dat je de autostoeltjes niet gebruikt moet je die thuis opslaan en daar is vaak ook erg weinig bergruimte).
1 okt 2008 15:34
Werner Toonk
Joost: Goed punt en iets om het verder over te hebben. Ik suggereer niet dat autodelen voor iedereen een oplossing is. Uitzonderingen zullen er altijd blijven. Wel kan zo'n experiment juist weer een voordeel bieden omdat er een auto in de straat beschikbaar is, en men niet helemaal naar een andere straat hoeft te lopen.
1 okt 2008 17:48
Sjors Pals
Ik vind dit echt zo een flauwekul onderwerp, sorry hoor maar hebben jullie nou niets beter te doen dan vage proefballonetjes oplaten?
Er lijkt me genoeg werk aan de winkel in Oud-West, en het hele DOEL van dit experiment ontgaat me. WAT is het doel nu eigenlijk? Mensen die nu ook al dagelijks een auto hebben in een dure deel auto stoppen? Mensen die nu geen auto hebben verleiden een deelauto te gebruiken? Ik zie veel liever dat je eens gaat doen wat in jullie VVD programma beloofd wordt:
"Verbetering fietsroutes
Amsterdam is fietsstad bij uitstek. De VVD vindt dat dit zo moet blijven en pleit dan ook voor meer
veilige fietsroutes door de stad. Daarbij moet de gemeente natuurlijk niet denken dat de burger zich
over onlogische en onnatuurlijke routes laat leiden.
Diefstal en heling van fietsen dient met meer voortvarendheid bestreden te worden. Het aantal buurtfietsenstallingen
met toezicht moet worden uitgebreid. Een netwerk waarbij fietsers gebruik maken
van een elektronisch pasje moet worden gestimuleerd"
Vorig jaar is er een verschrikkelijke stijging geweest onder het aantal verkeersslachtoffers(zie url), elektronische pasjes? Nooit wat van gekomen.
Hup aan de gang.
http://www.os.amsterdam.nl/feitenencijfers/kerncij...
1 okt 2008 18:08
Werner Toonk
@Sjors: off topic, maar toch:
Deze week nog om tafel gezeten met een corporatie om een extra buurtfietsenstalling te realiseren. En in overleg met Westerpark om de Kattenrugbrug over de Hugo de Grootkade voor fietsers geschikt te maken. Dat je er niets over leest, wil niet zeggen dat er niets gebeurt.
Terug naar het autodelen: Ik vind het zeker geen flauwekul onderwerp. Juist via autodelen is het tegen lage kosten voor een ieder met een rijbewijs mogelijk om in dit dichtbevolkte stadsdeel een auto te kunnen rijden en van die vrijheid te genieten. Als meer mensen zouden overstappen, dan zou er bovendien minder lang gewacht hoeven te worden op een parkeervergunning door die mensen die echt zelf een auto nodig hebben.
2 okt 2008 03:14
Werner Toonk
Update: Op de stadsdeelsite staat ondertussen meer info.
http://www.oudwest.amsterdam.nl/actueel/nieuws/nie...
2 okt 2008 09:18
sjors pals
Mee eens, maar wat is het idee om een HELE straat te reserveren voor deelauto's, het lijkt mij veel slimmer om dit te spreiden over het hele stadsdeel.
2 okt 2008 09:44
Werner Toonk
@Sjors: wat ik nog vergat te melden is dat we De Clercqstraat ondertussen aan 1 kant voorzien hebben van een vrij en veilig fietspad.
Terug naar deelauto's: Waar het mij om gaat is dat dag in dag uit in de straat ongeveer de helft van de auto's blijft staan. Als we allemaal zouden delen, dan zouden we toekunnen met veel minder auto's. De ruimte winst die dat oplevert, daar profiteren we weer met zijn allen van. Zoiets slaagt echter alleen maar als een heel groot deel kiest voor autodelen en dat gaat niet vanzelf. Dat lukt alleen door de theoretische voordelen in de praktijk ook echt te laten zien. Daarom willen we een maand lang een experiment doen. Dan laten we niet alleen zien hoe het zou kunnen, maar krijgen tevens meer mensen ervaring met autodelen, wordt er gewerkt aan bewustzijn en wordt erover gesproken. Bovendien levert het ook nog eens de nodige free publicity op die ook weer positief uitpakt om meer mensen aan het autodelen te krijgen.
2 okt 2008 16:24
Rob
Werner zegt: "Deze week nog om tafel gezeten (...). En in overleg met (...) voor fietsers geschikt te maken. Dat je er niets over leest, wil niet zeggen dat er niets gebeurt."
Werner, 'OM DE TAFEL ZITTEN' en 'IN OVERLEG ZIJN' betekent toch echt er nog geen spa de grond gegaan is.
Prima idee om het gebruik van deelauto's te stimuleren. Hetzelfde effect bereik je door het beperken of niet vergroten van het aantal parkeerplaatsen. Daar zou ik dus erg voor zijn.
2 okt 2008 16:47
Ben
@Rob, daar heb ik al eens uitgebried met 'anoniem' over gediscussierd. Persoonlijk denk ik niet dat het beperken (of niet vergroten) van het aantal parkeerplaatsen, het gebruik van deelauto's stimuleert. Ik denk dat bovenstaand plan meer kans van slagen heeft omdat het positief is (belonen van goed gedrag) in plaats van negatief. Al met al ben ik toch weinig hoopvol: de mens is gemakzuchtig.
3 okt 2008 11:43
vriend
Uit het onderzoek blijkt dat 61% negatief tot zeer negatief antwoord op de vraag of men aan het experiment wil deelnemen. En gezien de lage respons (10%) zal dit percentage bij een hogere respons alleen maar stijgen. Maar goed
Stel nu dat 30% van de bewoners zich bereidt verklaart mee te doen aan het experiment.
In de door Werner Tonk genoemde straat zijn 69 parkeer plaatsen. Als 30 % van de bewoners mee doen dan betekend dit voor de straat dat, afgerond 21 auto’s veilig buiten de stad worden geparkeerd. De overige 48 auto’s’/parkeerplaatsen moeten dus door de directe omgeving worden opgevangen. De parkeerdruk zal hierdoor nog groter worden en reken maar dat de houding ten aanzien van het experiment nog negatiever zal worden. Kortom, je bereikt dus het tegenovergestelde van wat je eigenlijk had willen bereiken.
Daarnaast is de veronderstelling dat mensen zich niet bewust zijn van de ruimte ‘die hun auto dag in dag uit op straat inneemt’, er één die buitengewoon discutabel genoemd mag worden. En wellicht kan worden gekenmerkt als politieke arrogantie van wij weten wat goed is voor de (domme) burger!
Een zinvoller experiment zou zijn het invoeren van een parkeerrestrictie gebied, waarbij alleen door vergunninghouders in Oud-West mag worden geparkeerd en niet-vergunninghouders alleen op speciaal aangewezen parkeerplekken. Zijn we ook gelijk van de zondagavond-parkeer-druk af.
3 okt 2008 12:14
Ben
@vriend. Ik denk dat de bij een hogere respons een hoger percentage positief te verwachten is. Mensen die het ergens niet mee eens zijn, zijn vaak de eerste om te klagen. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de refernda voor EU en de NZ lijn. Ik denk verder dat mensen zich inderdaad niet bewust zijn van de ruimte die hun auto inneemt. Ikzelf denk bijvoorbeeld nooit na over mijn geparkeerde auto. Van het experiment dat jij beschrijft zie ik geen enkel doel, behalve eigen auto eerst. Het doel van het beschreven experiment is nu juist om mensen er zich van bewust te maken dat auto's misschien minder noodzakelijk zijn dan je denkt. Als je 10.000 km per jaar rijdt (redelijk gemiddeld) dan rijdt je auto 9 dagen per jaar (met 50 km/h ook redelijk gemiddeld) dan staat hij dus 356 dagen (!!!!!) per jaar stil. Zelfs als je 100.000 km per jaar rijdt staat je auto nog 75% van de tijd geparkeerd (270 dagen)
3 okt 2008 12:36
Werner Toonk
@Vriend: De stelling dat een hogere respons zou leiden tot een groter percentage mensen dat negatief tegenover het experiment staat betwijfel ik zeer. Uit de antwoorden blijkt dat met name mensen met een auto gereageerd hebben, die ook nog eens bovengemiddeld vaak en veel rijden. Dat staat niet in verhouding ten opzichte van het autobezit en gebruik in dit deel van de stad. Ik verwacht daarom eerder dat bij een hogere respons een positiever beeld ontstaat.
10 okt 2008 22:10
edith
als t.z.t. die garage onder het Cremerplein gebouwd gaat worden verwacht ik weer parkeerdruk zoals een paar jaar geleden. Ik zou best willen meedoen met het experiment en misschien doen wij onze auto dan wel weg (ipv anderhalf, 2 jaar parkeerellende). Waarom is het voorstel beperkt tot bewoners van 3 straten? Waarom mogen andere bewoners niet meedoen?
Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.
Andere items over Autodelen:
Vorige:
Zocherstraat: garage huren voor vergunninghouders, we lijken eruitVolgende:
Noodgedwongen met zijn allen naar de Albert Heijn in het centrumTerug naar
overzicht...