zondag 25 februari 2007
Fluisterbootjes in de Singelgracht
Amsterdam staat bekend om het vele water. Water om naar te kijken. Om op te wonen. Langs te wandelen. Water om onder te parkeren. En water om op te varen. Met een eigen bootje of een bootje van vrienden. Maar in veel gevallen met een gehuurd bootje of een rondvaart boot, want lang niet iedereen kan zich een eigen bootje en het onderhoud daarvan permitteren. Het aantal huurbootjes in deze stad is echter beperkt en de kwaliteit kan beter.
Zo'n jaar geleden heeft de gemeente extra vergunningen uitgegeven om bootjes te mogen verhuren. Zowel voor kleine bootjes om zelf mee te varen zonder schipper. Als voor rondvaartboten die met een schipper verhuurd worden. Aan die vergunningen heeft de gemeente hele strikte eisen gesteld, onder andere wat betreft de uitstoot. In de praktijk betekent dit dat er alleen elektrisch gevaren zal worde, zodat er geen schadelijke uitlaatgassen vrijkomen en er geen motorlawaai is. Naast een vergunning om te varen hebben die ondernemers natuurlijk ook een ligplaats voor hun boot nodig. En dat is geen eenvoudige opgave in deze dichtbevolkte stad.
Oud-West is een aantrekkelijk stadsdeel om bootjes neer te leggen, want het heeft veel water en het ligt dicht tegen het centrum. De stadsdeelraad heeft in het verleden al eens aangegeven in de Bilderdijkgracht bij De Hallen graag een aanlegsteiger voor fluisterbootjes te willen. Op dit moment is dat echter geen voor de hand liggende optie, want de komende jaren is het daar een grote bouwput. Ondernemers zelf geven bovendien aan meer interesse te hebben in de Singelgracht, tussen de Kinkerstraat en De Clercqstraat. Dat is dichtbij het centrum, goed bereikbaar met het openbaar vervoer en de auto en er is voldoende ruimte. Een aantal ondernemers die een vaarvergunning geloot heeft, heeft de handen ineengeslagen en is bezig om daarvoor een plan te ontwikkelen. Globaal gezien valt dat plan uiteen in drie onderdelen.
Ten eerste gaat het om een aantal kleine sloepen die Amsterdammers en toeristen – al dan niet via een abonnement – voor een dag(deel) kunnen huren.
Seagle is een onderneming die daar interesse in heeft. Hieronder is een sloep van hen te zien, zodat duidelijk is waar het over gaat. Dit soort bootjes zouden Amsterdammers en toeristen dus kunnen huren om zelf mee te varen.
Ten tweede gaat het om een aantal rondvaartboten. Die schepen zijn voornamelijk bedoeld voor groepsvervoer en de aanlegplaats is volgens de ondernemers niet meer dan een overnachtingsplaats. De ondernemers willen passagiers elders laten op- en afstappen. Bijvoorbeeld aan de andere kant van het water bij de Europarking en het busstation en op locatie bij een hotel bijvoorbeeld.
Rederij 't Schmidtje is een van de bedrijven die een ligplaats zoekt voor hun nieuwe elektrische rondvaartboten die nu gebouwd worden. Op hun website staan meer afbeeldingen van deze boten.
Ten derde is er het plan om er een minihaven te maken voor een beperkt aantal bootjes van particulieren. Die zijn dan via degelijke steigers bereikbaar en liggen op een veilige plaats achter een hek. Feitelijk staat dit los van de plannen voor fluisterbootjes, maar het is vooralsnog wel in hetzelfde plan meegenomen.
Ik heb de afgelopen maanden twee gesprekken met de ondernemers gevoerd om hun plannen aan te horen. Daarbij ging het voornamelijk over de (on)mogelijkheden van de verschillende locaties in Oud-West en de te doorlopen procedure. Zie ook wat ik daarover schreef op 3 november vorig jaar
Fluisterbootjes en meer vervoer over water.
Tijdens de tweede bijeenkomst begin dit jaar heb ik de ondernemers gevraagd om vooral eerst met buurtbewoners te gaan praten en daar steun voor hun plannen te verzamelen. Daarom heeft het stadsdeel vorige week maandag een discussieavond belegd. Naast zo'n 12 ondernemers, waren er 12 bewoners van de Nassaukade en de ondernemers van
Hoosje Bootje die hier nu hun boten hebben liggen.
Bij de discussieavond bleken een aantal bewoners zich fanatiek tegen de plannen van de ondernemers te keren. Nog geen week later is er al een heuse website ingericht (
reddesingelgracht.nl) en zijn er flyers in de buurt verspreid om actie te voeren. Volgens de site wil
Stadsdeel Oud-West de Singelgracht volbouwen met een grote haven voor 75 Rondvaartboten. Een snelle berekening leert dat er in onze buurt per dag 900-1500 auto's extra een parkeerplaats nodig hebben die er niet zal zijn. Per dag zullen er 20 grote bussen de doorgang in de Nassaukade blokkeren.
In werkelijkheid gaat het niet om 75 rondvaartboten, is het niet het stadsdeel dat iets wil, is het volstrekt ondenkbaar dat we iets zouden toestaan dat zo'n parkeerbehoefte zou realiseren op deze locatie en is er nog helemaal geen zicht op het aantal bussen dat zou komen – of de wijze waarop daarmee omgegaan wordt.
Wel kan ik me goed voorstellen dat buurtbewoners benieuwd zijn naar de verdere uitwerking van de plannen en zich zorgen maken of het niet te massaal wordt. Als de informatie gepresenteerd wordt zoals hierboven, da kan ik me ook goed voorstellen dat buurtbewoners op hun achterste benen staan en zich flink belazerd voelen. Dat zou ik ook zijn.
Hoe nu verder met die bootjes en wat is de stand van zaken?
De ondernemers hebben na deze eerste discussie met de buurt veel vragen om nog te beantwoorden en in hun plannen te verwerken. Belangrijke vraag daarbij gaat over het verwachte gebruik van de bootjes. Hoeveel mensen komen erop af, waar komen die mensen vandaan en hoe komen ze? Ik heb er geen zicht op hoever de ondernemers daarmee zijn, maar neem aan dat zodra ze een compleet plan hebben, ze dat bij het stadsdeel neer zullen leggen. Dan is het moment dat we daar als bestuur eens goed naar moeten kijken en het plan beoordelen op z'n wenselijkheid. Afhankelijk van de omvang van het plan lijkt het mij ook logisch om de stadsdeelraad daarbij te betrekken om op die manier de afweging tussen wel of geen bootjes en wat voor bootjes ook volledig transparant te laten verlopen. Op z'n vroegst verwacht ik dat we ergens in juni een uiteindelijk besluit nemen daarover. Voor die tijd krijgt iedereen ruimschoots de gelegenheid om aan te geven wat hij of zij van het plan vindt. En als het politieke besluit positief uitpakt voor de ondernemers, dan zullen daarna nog de formele procedures (o.a. bouwvergunning) doorlopen moeten worden. Voorlopig zal er dus nog wel niets veranderen.
Als u door het stadsdeel per email op de hoogte gehouden wilt worden over het verdere verloop, laat u het mij dan svp weten door een
mailtje te sturen.
Reacties:
27 feb 2007 00:29
Marc M. Gravemaker
Jammer dat ik niet op de hoogte was van deze informatie avond, ik was graag gekomen.
Langzamerhand moet het duidelijk worden dat de bewoners van Oud-West zo'n beetje overal tegen zijn!
Tegen een uitbreiding van het Marriott Hotel, tegen een hotel in de voormalige houthandel De Vijsel, tegen de herontwikkeling van De Hallen, tegen parkeergarages, tegen de herprofilering van de Clerqstraat, tegen de woningverbetering in de Bellamybuurt, tegen het Houtsma project, tegen een hotelontwikkeling op een verloederd stuk Kinkerstraat, kortom zo'n beetje tegen alles.
Dus verbaast het me niets dat er weer een groepje is opgestaan tegen een eventueel boten initiatief is.
Al deze tegenstanders willen wel de lusten, liever elders, maar niet de lasten van de grote stad.
Blijkbaar vertoeft men het liefst in een soort Anton Pieck-achtige omgeving.
Al die tegenstanders zou ik dan adviseren richting Rosmalen te verhuizen of wellicht richting Arnhem naar het Nederlands Openluchtmuseum om Nederland in al zijn benepen kneuterigheid te beleven.
Enige jaren terug werd in de binnenstad een fluisterboten project van drie ondernemers op vakkundige wijze om zeep geholpen, slordigheid met betrekking tot de vergunning verlening en de daaraan gepaard gaande inspraak.
De bezwaarmakers hebben hun gelijk gehaald maar het heeft de gemeente, lees dus de individuele burger, een slordige duit gekost.
Natuurlijk kunnen en moeten we hier in Oud-West dit soort initiatieven toestaan en zelfs aanmoedigen. Het genereert een eventuele bezoekersstroom die in de nabijheid van vertrekplaatsen hun centjes gaan laten rollen, goed voor de economische bedrijvigheid en werkgelegenheid. En goed voor het stadsdeel en al zijn inwoners.
Zeker is de Marnixkade bij het busstation, weliswaar net over de stadsdeelgrens, een prima plek. En bij de parkeerplaats op de Nassaukade; de kwijnende jachthaven kan worden uitgebreid en de amper gebruikte aanlegsteiger voor rondvaartboten kan beter worden benut.
Verder bieden alle kades nog zat plek om een vertrek en aankomst punt te realiseren.
Elektrisch aangedreven bootjes zijn de toekomst, er kan ook een bootje gedeeld worden net zoals auto-daten en op termijn kunnen de kades en grachten opgeschoond worden. Zodat alle half gezonken, slechts tien keer per jaar gebruikte scheepwrakjes, naar hun laatste haven worden afgevoerd.
Fantastisch plan, hou me op de hoogte, mijn steun heb je!
3 mrt 2007 18:20
Walther Schoonenberg
Was ik het erg oneens met Werner Toonk over het maken van een overbodige fietsroute over de Leidsegracht met nieuwe bruggen over de Singelgracht en de Lijnbaansgracht, hier ben ik het wel eens met de wethouder. Amsterdam is een waterstad en het mooiste vanaf het water. Het water zou meer gebruikt moeten worden, voor vervoer van mensen en goederen. Als er een plek is waar het het meest voor de hand is dat je van het land op een boot kunt stappen om van het water en de stad te genieten dan is het wel de grens van het centrum met de omringende buurten, de Singelgracht. Het is immers gekkenwerk om toeristen met touringcars naar het hart van het centrum te vervoeren om ze vervolgens op een boot te zetten. De rand van de binnenstad is de meest voor de hand liggende plaats voor aanmeerplaatsen voor rondvaart- en plezierboten. De Singelgracht is daar erg voor geschikt.
http://www.amsterdamsebinnenstad.nl
5 mrt 2007 00:38
CB
Tja. Fluisterbootjes op zich zijn prima.
Alleen zou ik heel graag zien dat eerst het vaarverkeer/gedrag op het water na al die jaren waarin de ongebreidelde groei van sloepjes, extreem lawaaige genieboten, luxe snelheidsjachten, en wrakjes met oude tweetaktmotortjes, gigantisch en zonder slag of stoot is toegenomen en toegestaan, eindelijk genormaliseerd en goed geregeld wordt ,voordat er weer nieuwe boten worden toegevoegd.
Is het leuk, bijna voortdurend te hard varende bootjes (en om maar eens een voorbeeld te noemen, ook van één van bovengenoemde botenondernemers) en golfslag te hebben , bootjes rakelings lang je woning te zien varen, mensen dronken en telefonerend, half sturend voorbij te zien komen, soms in de nacht getracteerd te worden op luide muziek die op een halve meter van je slaapkamerraam voorbij dendert, met mensen luidpratend om weer boven die muziek uit te komen, zomers maar al te vaak met motorbootstank en soms ook lawaai te genieten van het mooie water in Amsterdam? Is het leuk om dan binnenwaterbeheer en de waterpolitie op maandagochtend ,als alles rustig is, weer voorbij te zien varen, controlerend maar helaas weer niet op de piektijden ?
Nee dat is inmiddels niet meer leuk.
En ook het 'Meldpunt overlast te water' lijkt eindeloos nodig te hebben om erachter te komen dat er zoveel overlast is, dat mensen gewoon niet meer bellen omdat het gewoon niet bij te houden is (helemaal met mooi weer).Helaas zijn ze daar nog steeds niet van doordrongen. Ik ben geboren Amsterdammer, houd van de stad en het water, en ik kan best wat stadsgedruis hebben. Maar dat het woordje Amsterdam meteen maar betekent dat het partytime is, vooral op het water, en dat alles moet kunnen in deze toch zo beroemde en vrije internationale stad, ergert. Ook hier zijn grenzen; en die ooit verworven vrijheden zijn juist ontstaan door de verantwoordelijkheid die een ieder daar tegelijkertijd ook zelf in genomen heeft, naar anderen toe en zeker naar de bewoners. Op het water blijkt die vrijheid voor velen te groot te zijn. Helaas zijn weinig stadsbestuurders daarvan doordrongen; of ze geloven het gewoon niet heb ik afgelopen jaar mogen ervaren.Niets aan de hand,en ook niet belangrijk genoeg. Maar de waterhandhavers kunnen het nu al niet aan met een enorme onderbezetting, en dan nu weer meer bootjes toevoegen ?
Regel eerst de huidige situatie op het water goed en doortastend en het liefst zo snel mogelijk.
Het zou al mooi zijn als er veel meer waterverkeersborden komen en eerst eens sowieso alle locale pleziervaart in Amsterdam verplicht electrisch wordt, en de 7km/u eens echt nageleefd gaat worden. Als dat allemaal geregeld is, heeft Amsterdam inderdaad echt vaarwater om trots op te zijn.
En dan kunnen wat mij betreft ook die nieuwe fluisterbootjes erbij, want op zich zijn dat soort bootjes in ieder geval een prettig initiatief.
5 mrt 2007 09:11
m. Stokman
Ik ben wel op de informatieavond geweest. Wat me opviel -als het niet zo is hoor ik dat graag- was dat Werner Toonk wat geirriteerd was door de bewoners. De bewoners waren wat fel, dat klopt. Het kwam misschien ook door de brief die heel gezellig sprak over 'fluisterbootjes'en dat het een flinke haven bleek te zijn. De buurtbewoners zijn daarom wat op hun hoede denk ik en dat bemoeilijkt een open dialoog. Dat die avond de bewoners zo veel kritische vragen stelde was naar mijn gevoel meer het gevolg van het feit dat de ondernemers werkelijk aan niets hebben gedacht en zaken niet eerlijk voorstelde. Tekeningen die disproportioneel waren getekend (de bootjes leken kleiner en minder in aantal), Bussen die maar moeten stoppen in een ander stadsdeel op 300 meter lopen, de belasting en veiligheid van de weg, fietspaden en looppaden waren niet berekend, e.d. Er werd ook pas na heel veel doorvragen van de bewoners gezegd dat de rondvaartboten 20 meter lang zijn, en dat ze minimaal 5 meter van de kant komen liggen. Ik heb die avond grof de breedte van de Singelgracht gemeten: iets meer dan 40 meter! (zit de punt van de boten niet in stadsdeel centrum?)
Natuurlijk is het slechts een plan, dat in een vroeg stadium aan ons wordt voorgelegd. En dat is op zich erg goed. Maar als je bewoners mee wilt krijgen moet je toch meer en eerlijkere informatie geven. Dat doe je dat niet door 100 keer te roepen dat het een groene haven is. Het feit blijft dat het een gigantische ingreep is, die zich over honderden meters uitstrekt en waarbij de bewoners geen inzicht is gegeven in de gevolgen. Werner Toonk zal ook nooit akkoord gaan met een dergelijk ondoordacht, veel te groot plan neem ik aan. Dat bewoners dan zelf zaken laten berekenen is niet meer dan logisch. Niet alleen logisch maar ook noodzakelijk om enig inzicht te krijgen in de gevolgen. Als de berekeningen van de parkeer, auto en bus bewegingen van de bewoners niet klopt? (www.reddesingelgracht.nl) Hoe weten de ondernemers dat dan? en wat is dan wel juist?
5 mrt 2007 12:36
Werner
@m. Stokman: Ik was wat geïrriteerd door een paar buurtbewoners die er doorheen schreeuwden en niet de gelegenheid boden om serieus naar anderen te kunnen luisteren. Eerst luisteren, vragen stellen en een zo compleet mogelijk beeld vormen en dan pas een oordeel vormen en roepen is volgens mij een veel betere weg.
7 mrt 2007 18:17
Erwin
Helemaal eens met CB.
Het lijkt me een heel goed initiatief meer gebruik te maken van de hoeveelheid water die we hebben,maar denk daarbij ook aan de kontrole daarvan.
Die ene keer dat je de waterpolitie langs ziet komen is te tellen en ze komen inderdaad altijd op maandagmorgen samen met de mensen van binnenwaterbeheer vrolijk langs varen.
Bellen naar het meldpunt heeft ons in het verleden totaal niet geholpen.
Wij begrijpen ook wel dat je niet over alles moet zeuren,maar zomers varen veel mensen te hard en maken s nachts een enorme herrie terwijl ze vlak langs je boot varen.
Misschien is het goed om muziek te verbieden op bootjes en wat meer kontrole uit te oefenen.
Wij hebben in het verleden al vaker gemeld dat je ook rekening moet houden met de woonbootbewoners,want voor ons komen er steeds meer regels maar de plezierbootjes kunnen doen wat ze willen.
10 mrt 2007 10:47
Werner
@Erwin e.a.,
Ik kan me goed voorstellen dat het zeker voor mensen die op het water wonen heel storend is als er te hard wordt gevaren - en dat jullie vragen om meer handhaving. Ik vraag me echter af of die problemen groter zouden worden als er meer 'fluisterbootjes' bij komen. Die bootjes maken ten eerste lawaai en dat is juist een vooruitgang ten opzichte van de huidige bootjes. En daar waar het gaat om verhuur, neem ik aan dat de maximum snelheid van die bootjes ook zeer beperkt zal zijn.
14 mrt 2007 18:50
A. Brouwer
Wat ik zo jammer vind aan deze discussie, is dat het lijkt alsof Werner Toonk al besloten heeft dat die boten er moeten komen en dat hij nu druk bezig is de omwonenden daarvan te overtuigen. Volgens heb je als ambtenaar van Oud West het doel om de leefbaarheid van de bewoners in je stadsdeel te vergroten en niet alleen de belangen van ondernemers (die zelf waarschijnlijk niet eens in Oud West wonen) te verdedigen! Werner, een dringende oproep om eens naar de plannen van de ondernemers te kijken met de belangen van de onwonenden in je achterhoofd!
14 mrt 2007 19:12
Werner Toonk
Beste A. Brouwer,
Ten eerste ben ik geen ambtenaar. Ten tweede ben ik zeker niet bezig met belangen van ondernemers te verdedigen. Ten derde heb ik niet besloten, noch ben ik degene die erover besluit dat de boten er moeten komen. Lees svp nog eens goed het item hierboven, daar heb ik juist geprobeerd om uit te leggen hoe het wel zit.
Als bestuurder zit ik er echter primair voor het algemeen belang en niet voor het individueel belang. Wel wegen we al le individuele belangen natuurlijk mee als er een afweging gemaakt worden.
Tot op dit moment is er echter nog plan bij ons ingediend om iets van te vinden en is het eerst wachten tot de ondernemers met een uitgewerkt voorstel komen.
Andere items over Fluisterbootjes:
Vorige:
Parkeerbeleid Oud-West krijgt een voldoendeVolgende:
Veilig fietspad langs De ClercqstraatTerug naar
overzicht...