donderdag 20 september 2007
Fietsenstallingen mogelijk maken met subsidie
We streven in Oud-West naar meer inpandige fietsenstallingen. Dat is echter geen makkelijke opgave. Afgelopen jaren zijn er een aantal bijgekomen of gemoderniseerd, waardoor het aantal fietsparkeerplaatsen flink is uitgebreid. Exacte aantallen heb ik hier niet voorhanden, maar die zijn natuurlijk wel te geven.
Vraag is echter hoe we het voor elkaar gaan krijgen om er nog meer te krijgen. Want onderstukken van panden zijn over het algemeen populair. Voor winkeliers, kleine bedrijven of voor woningen. En de prijs van een ruimte is al snel te hoog om er een fietsenstalling van te maken.
De stallingen die er nu zijn hanteren een prijs van zo'n tien euro per fiets per maand. Voor dat bedrag kunnen mensen hun fiets dan veiliger ergens stallen. De stallingen zelf zijn voorzien van een toegangssysteem met pasjes en moderne rekken, waarbij vaak twee fietsen boven elkaar kunnen staan.
Tot vorig jaar subsidieerde de gemeente de investeringen die nodig waren om zo'n fietsenstalling in te richten of te verbeteren. Vorig jaar besloot het college echter daarmee te stoppen, omdat het een stadsdeeltaak zou zijn. Ik heb me daar over verbaasd en gezamenlijk met een aantal andere stadsdeelbestuurders gevraagd om dat nog eens te heroverwegen of aan te passen. Als we het fietsen immers willen stimuleren, en mensen de gelegenheid willen bieden om een goede fiets ergens echt veilig neer te zetten, dan moet je zo'n subsidieregeling niet zomaar afschaffen. Uiteindelijk besloot centraal toch door te zetten. Dit jaar subsidiëren ze nog 50%, de rest kan het stadsdeel eventueel bij leggen. Volgend jaar betaalt centraal niet meer mee aan buurtfietsenstalling. Wel houden ze het geld dat de stadsdelen via het mobiliteitsfonds inleggen overigens centraal.
Vraag is nu wat we in Oud-West gaan doen om ervoor te zorgen dat er meer buurtfietsenstallingen komen. Afgelopen maand had ik daar een discussie over met onze medewerkers. Vandaag sprak ik een ondernemer die een concreet plan heeft, maar daar budgettair gezien niet uitkomt. De ruimte voor de huur is te hoog en de investering is onrendabel. Ik voel er veel voor om regels vast te stellen om dergelijke ondernemers een helpende hand te bieden. Niet om winst te maken, wel om meer fietsenstallingen te krijgen, want daar is behoefte aan. De bestaande fietsenstallingen zitten vrijwel allemaal vol en hebben vaak een wachtlijst.
Ik kan mij er prima in vinden om de regeling zoals die centraal gold over te nemen als stadsdeel. We maken da afspraken voor een periode van bijvoorbeeld minimaal 5 jaar en leggen vast dat fietsen daar gestald kunnen worden voor max. 10 euro per maand. (event. indexering conform huurindexering). Onder bepaalde voorwaarden kunnen we dan als stadsdeel een maximaal bedrag per fietsparkeerplaats als investering voor onze rekening nemen, en wellicht ook aanvullend wat om de exploitatie sluitend te maken. Dat betalen we dan van de parkeerbelastingen die het stadsdeel int. Dat geld kunnen we dan niet gebruiken om bijvoorbeeld parkeergarages te bouwen, of de openbare ruimte te verbeteren. Wel doen we iets om het fietsen te stimuleren en dus het milieu te verbeteren. Bovendien gaat het ten opzichte van een investering in een parkeergarage om een relatief klein bedrag.
Ik hoor graag wat u ervan vindt.
Reacties:
22 sep 2007 21:21
ludo wiegerinck
Tjonge, Werner,
Wat een goed plan. Maar ik ben dan ook een fietser en geen automobilist.
Hoe dan ook: een fiets die je buiten moet stallen valt ik weet niet hoeveel sneller ten prooi aan weer en wind als een fiets die je binnen kunt zetten - en dat tientje per maand dat je noemt zou voor de gemiddelde fietser daarom al genoeg reden zijn om voor een stalling te kiezen; je fiets gaat veel langer mee.
Bovendien verbetert denk ik de publieke ruimte per fiets die niet buiten staat te verroesten.
Waardoor er misschien toch wel geld overblijft voor zo'n perkeergarage.
Succes met je plannen.
Ludo Wiegerinck
22 sep 2007 21:51
van der Meer
Beste Werner,
Graag meer fietsenstallingen. Een goed plan. Er zijn er te weinig, vooral nu er vrij veel nieuwbouw gebouwd wordt met parkeerplaatsen, maar geen fietsenstallingen...
Vroeger huurde ik een fietsenplek in de 'Poezenflat' (Wiegbrug) voor 5 gulden per maand. Deze was niet beveiligd met pasjes e.d. maar gewoon met een sleutel en het liep weleens onder water, maar blij dat we er mee waren :-)
22 sep 2007 22:04
Mart
Tijden zijn helaas veranderd, van der Meer. Als je kijkt naar hoe populair Amsterdamse fietsen zijn dan kun je het beter goed beveiligen ;-)
23 sep 2007 13:32
sjors pals
Het is ook jammer dat fietsen belastingtechnisch nog steeds niet vriendelijk wordt gemaakt. Het zou een mooi initiatief zijn als de overheid fietsen aantrekkelijker maakt voor zowel particulier als werkgever.
24 sep 2007 12:34
Mart
Hoe zie je dat voor je dan?
11 okt 2007 09:04
Otto
Is de bouw van een fietsenstalling niet te combineren met die van parkeergarages? In een parkeergarage kunnen natuurlijk ook fietsen geparkeerd worden. Dat hoeven niet alleen auto's te zijn!
Zo zou je ook kunnen bevorderen dat mensen hun auto ergens parkeren en de reis verder per fiets afleggen.
11 okt 2007 10:48
karin van der lem
Precies, investeer het geld voor de autogarages in het creeren voor het stallen van fietsen. dat was toch zelf een punt op de landelijke politieke agenda: om fietsenbezitters te beschermen tegen diefstal?
www.vanderzeevanderlem.nl
11 okt 2007 10:48
karin van der lem
Precies, investeer het geld voor de autogarages in het creeren voor het stallen van fietsen. dat was toch zelf een punt op de landelijke politieke agenda: om fietsenbezitters te beschermen tegen diefstal?
www.vanderzeevanderlem.nl
11 okt 2007 11:21
sjors pals
Als fietser ben je altijd de lul, de VVD wil wel 1500 euro spenderen aan diesels die ingeleverd worden, maar iemand die nog nooit de lucht met een auto vervuilt heeft krijgt niets! Het wordt eens tijd dat Amsterdam fietsers gaat subsidieren, we kosten het minste, we zijn het schoonste, maar wat krijgen we er voor terug?
11 okt 2007 15:20
Ilse
Is een gezond lijf en frisse geest niet mooi zat? Waarom een beloning? Alsof 'standaard' gedrag niet 'normaal' meer is.
11 okt 2007 19:15
Mart
Fietsen in Amsterdam is niet bepaald gezond te noemen.
12 okt 2007 14:20
Marije Mol
Zeker nu elektriese fietsen populair worden voor ouderen is beveiligde fietsen stallingen belangrijk. Ik vraag me af of in de te vernieuwen Zocherstraat tegen de basismuur van het sportproject niet een ruimte afgeschoten kan worden die met een sleutel binnengegaan kan worden. Dan is het niet zozoeer tegen regen, maar wel tegen diefstal beveiligd.
16 okt 2007 12:58
Annelies Heesakkers
Naar mijn idee heel goed om te investeren in fietsparkeer mogelijkheden. Een fietsenstalling betekent duurzaamheid, veiligheid en een fraaier straatbeeld.
In de Zocherstraat zijn 3 'panden' deels of helemaal leeg. Ik denk aan de ruimten onder de 2 sportaccomodaties, aan de ruimte onder het leegstaande pand van Interview en de ruimte van voorheen de Bingo.
17 okt 2007 00:04
sjors pals
ilse, kan de vraag ook anders stellen, waarom krijgen diesels 1500 euro terug, terwijl ze jarenlang de boel vervuild hebben? Overigens zou ik al blij zijn als de politie eens optrad tegen vrachtwagens die op het fietspad gaan laden en lossen. Ik woon nu 9 jaar in Amsterdam, maar ik heb dat nog nooit zien gebeuren!
18 okt 2007 14:50
annelies heesakkers
Aanvulling op mijn vorige reactie.
Op de buitenplaats rond de gymzaal aan de Frederikstraat staat nu een aftanse open fietsenstalling waar amper gebruik van wordt gemaakt. Wellicht is hier een ruime geschikte mogelijkheid voor een afgesloten veilige fietsenstalling?
18 okt 2007 15:19
Werner Toonk
@Annelies: naast de poort naar het oude schoolgebouw aan de rechterkant zich toch al een afgesloten fietsenstalling?
20 jan 2008 11:57
Werner Toonk
Van 13 december tot en met 19 december 2007 zijn aan het bewonerspanel van Oud-West vragen voorgelegd over het parkeren van fietsen. In totaal 475 van de 845 panelleden hebben meegedaan aan het onderzoek, een respons van 56%. De meest opvallende resultaten hebben we samengevat in een persbericht. De volledige rapportage is te downloaden via de stadsdeelsite (zie onderstaande link).
Wat ik belangrijk vind is de uitkomst dat 7 van de 10 ondervraagden (op hoofdlijnen) aangeeft het eens te zijn met het idee om als er eenmaal parkeerplaasen in een garage zijn ondergebracht (Furore) op straat een aantal plekken weg te halen om daar fietsenrekken neer te zetten. Voor de Helmersbuurt ligt er een concreet plan, om ik meen 19 plekken weg te halen en daar rekken te plaatsen voor ruim 300 fietsen. Zodra de garage open is geven we die opdracht.
Verder geeft ook 70% van de mensen aan het voorstel om extra buurtfietsenstallingen mogelijk te maken via de parkeerinkomsten te steunen. Binnenkort wil ik een voorstel met die regeling voorleggen ter besluitvorming aan de deelraad.
http://www.oudwest.amsterdam.nl/actueel/nieuws/arc...
Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.
Vorige: Bedriegertjes op het Kwakersplein
Volgende: Parkeertarieven naar 4 Euro per uur?
Terug naar overzicht...