Gemeenteraadslid Amsterdam
Werner Toonk
Werner Toonk
1 ander item over El Tawheed

dinsdag 29 januari 2008

El Tawheed en de brandweer voorschriften
Vanavond in Nova stelde Hero Brinkman – kamerlid voor de PVV en voormalig buurtregisseur van de politie in de Bellamybuurt – dat Job Cohen de slechtste en naïefste burgemeester is van Nederland. Ik distantieer me daarvan en sterker nog: ik ben het daar niet mee eens.
Brinkmans onderbouwing bestond er ondermeer uit dat Cohen een kans had laten liggen om de El Tawheed moskee in ons stadsdeel te sluiten, onder meer omdat de moskee niet voldeed aan de voorschriften van de brandweer. Hij had destijds op die grond de moskee moeten laten sluiten.

Soms begrijp ik niet hoe zaken in dit land werken. Keurige burgers worden door de overheid behandeld als criminelen, ondernemers die vastgoed willen herontwikkelen lopen tegen een woud aan regelgeving aan en stellen dat ze aan alle kanten worden tegengewerkt en goede ondernemers wordt het op alle mogelijke manieren lastig gemaakt om hun ding te moeten doen omdat ze zich aan alle geldende regels moeten houden, hoe achterhaald die ook zijn. Wat ik daarvan vind, daar doe ik geen uitspraak over.

Wel kan ik me goed voorstellen dat gegeven deze omstandigheden het voor veel mensen onbegrijpelijk is waarom een moskee die in de picture staat van de AIVD, waar gepredikt wordt dat homo's van de hoogste daken gegooid moeten worden - met hun hoofd naar beneden – en waar men ernaar streeft om van dit land een moslimstaat te maken, wel open mag blijven als er niet voldaan wordt aan de voorschriften van de brandweer.

Reacties:

30 jan 2008 06:06
Mart
Amsterdam zou beter af zijn met een burgemeester wiens beleid niet door de Nationale Moslim partij (PvdA) gedicteerd wordt.

Over de discussie zelf: ik weet het niet. Brinkman heeft zo'n typische schreeuwerige PVV uitstraling wat mij afketst en Cohen kwam met enkele sterke punten. Als de AIVD zegt: "geen reden tot sluiten" waarom het dan wel doen? Als de helft van de panden in Oud-West niet door de brandweerkeuring heenkomen (een voorzichtige schatting), waarom dan één moskee sluiten?

Maar dan hoor ik Cohen praten over het protest op de Dam en heeft het over twintig jongeren en twee ruiten die sneuvelden.. Ik was er verdomme bij, Cohen! Ik heb gezien hoe jongeren met bivakmutsen “Allah hakbar!” schreeuwden, hoe er vlaggen verbrand en verscheurd werden en hoe er zeker een grote groep jongeren de Nieuwendijk oprende. Ik ben nog bedreigd die dag toen ik tussen een aantal jongeren sprong die een vlag aan het verscheuren waren. Toen ik beklag deed mij de aanwezige politie werd mij gevraagd “Wat doe je hier eigenlijk?”…

Toen ik moe thuiskwam heb ik ook het nieuws gezien. Voordat de demonstratie goed en wel afgelopen was had de zegsman van de burgemeester al naar buiten gebracht: “De demonstratie is zonder incidenten verlopen”. Even later werd dat gecorrigeerd tot: "Deze jongeren zijn bewust uit op een confrontatie. Eigenlijk verpesten ze de demonstratie die zonder noemenswaardige incidenten verliep".

Hoe kies je tussen twee mensen die beiden ongelijk hebben? Tussen een naïeve burgemeester en een schreeuwende PVV’er? Antwoord: Je kijkt naar het doel, niet de middelen.
Beiden partijen gebruiken oneigen argumenten. Maar waar Brinkman ze gebruikt om die verschrikkelijke moskee gesloten te krijgen gebruikt Cohen ze om de Moslim achterban van zijn partij tevreden te houden.

Het enige wat ik kan doen is het dagelijkse bestuur en de stadsdeelraad van ons stadsdeel verzoeken om alles op alles te zetten om deze moskee, met haar verschrikkelijke ideologie zo snel mogelijk te sluiten. Dan moet er maar gevist worden naar een reden en dan is het maar niet helemaal eerlijk. El Tawheed is de schandvlek van ons stadsdeel, een etterende gezwel. En kanker snij je weg.

30 jan 2008 09:09
Werner Toonk
@Mart:
Vooral die laatste regel vind ik een heftige uitspraak.

Over het sluiten van de moskee: Ik heb daar twijfels over. Los van eventuele positieve of negatieve effecten die dat met zich meebrengt, gaat het mij om de vraag of er inhoudelijke voldoende redenen zijn om dat te doen.

Ik weet niet wat er precies gepredikt wordt en wat er nog meer gedaan wordt, en of dat eventueel aanleiding zou zijn om de zaak te sluiten. Ik hecht heel erg veel waarde aan de vrijheid van meningsuiting. Van mij mag je het zeggen als je prinses Maxima een rare vogel vindt, de Burgemeester een slappe zak, of een homo iemand die ziek is en ga zo maar door. Voor de duidelijkheid: ik ben het daar niet mee eens.

Verder heb ik ook nog niet zo heel veel moeite met de uitspraak dat iemand homo's het liefst van het dak gooit - met het hoofd naar beneden. Hoewel me dan wel wat rillingen over de rug lopen, valt dat wat wat mij betreft binnen de vrijheid van meningsuiting. Het wordt anders als mensen opgeroepen worden om zoiets te gaan doen. En als dat herhaaldelijk aan de orde zou zijn, dan zou dat naar mijn idee iets zijn om inderdaad de deuren te laten sluiten.

Zoals ik al zei: ik weet domweg niet wat er precies gepredikt wordt. En om eerlijk te zijn: het houdt me ook niet zo heel erg bezig. Wel kan ik me goed voorstellen dat er veel mensen zijn die het wel bezighoudt. En voor al die mensen zou ik het een hele goede zaak vinden als de moskee ervoor zou zorgen dat alle teksten die daar binnen gepredikt worden 1-op-1 gewoon via de site van de moskee na te lezen zijn. Na al die jaren doen ze dat voor zover ik weet nog steeds niet. Jammer, gemiste kans.

Terug naar het debat gisteravond: naar mijn beste weten was het destijds al lang niet meer zo dat vrijwel geen enkele zaak in Amsterdam niet voldeed aan brandweervoorschriften. Ondernemers moesten er immers aan voldoen, anders zou sluiting volgen.

Ook tegenwoordig wordt er richting bonafide ondernemers nog steeds regelmatig streng opgetreden: formulieren op tijd inleveren, anders wordt de zaak gesloten. En die handelwijze kan ik gewoon domweg niet rijmen met het destijds niet sluiten van de moskee om redenen van de brandveiligheid.

30 jan 2008 10:02
Mart
Over de laatste 2 alinea's: hoe dat in die tijd precies zat weet ik niet maar ik geloof we; dat Cohen daarmee een goed punt had. Zo vraag ik het mij erg af of het huis waarin ik nu woon, en dan voornamelijk het erg smalle trappenhuis, wel aan de eisen van de brandweer zou voldoen. Ik heb er ooit een mail over gestuurd maar nooit antwoord op gekregen. Misschien wil ik het liever ook niet weten, het zal mijn verhuizing alleen maar verspoedigen.

Over de rest: Ik weet dat het (te) heftig klinkt en dat wat ik roep niet eerlijk is en dat je moet vissen. Maar soms geeft de wet je gewoon niet genoeg mogelijkheden om op te treden tegen iets wat iedereen diep van binnen wel voelt: die moskee is bad news. En dat moet je elk wettelijk middel dat je in je schoot geworpen krijgt met 2 handen aangrijpen.

Wanneer ik het (gewelddadige) protest tegen spotprenten zie en hoeveel gezeik Wilders over zich heen krijgt maar tegelijkertijd dat er nog geen enkele aangifte gedaan is tegen deze verschrikkelijke moskee, dan breekt het koude zweet mij uit. Laten we zo makkelijk over ons heenlopen? Laten we groeperingen die totaal geen boodschap hebben aan de vrijheid van meningsuiting deze maar misbruiken?

Dat je soms regels moet buigen weet iedereen. En ik buig ze liever vandaag dan dat ik morgen een deel uit de grondwet moet schrappen.

30 jan 2008 11:48
Sjors Pals
"Verder heb ik ook nog niet zo heel veel moeite met de uitspraak dat iemand homo's het liefst van het dak gooit - met het hoofd naar beneden. Hoewel me dan wel wat rillingen over de rug lopen, valt dat wat wat mij betreft binnen de vrijheid van meningsuiting."

Als we in een maatschappij leven waarin homo's volledig door moslims getolereerd worden, en dat er in amsterdam geen geweld van allochtonen tegen homos is, dan zou ik me daarbij aansluiten.

Voorts zou ik deze tekst niet op je weblog laten staan, de nederlandse pers is heel goed in het selectief overnemen van teksten (zie Fortuyn en het afschaffen van de grondwet).


http://www.venganza.org/

Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.



Andere items over El Tawheed:

24 jan 2008Nederland een moslimstaat


Vorige: Ondernemersoverleg: Jan Pieter Heijestraat ontbreekt nog
Volgende: Strukton presenteert de oplossing voor Amsterdamse bereikbaarheid, parkeerproblemen en lucht

Terug naar overzicht...


Laatste twitters:
Zo op het eerste gezicht tevreden met financiele keuzes voor 2013 en verder. Lees meer http://t.co/6ht87wut
Mooi! RT @PvdA_amsterdam: #Amsterdam ontziet armoede & veiligheid in Kadernota en investeert in onderwijs, werk en duurzaamheid #PvdA020
Nu om tafel met goede ambtenaren van #020 over jaarrekening om daar helderheid over te krijgen. Met @marjaruigrok en @danielvanderree
Nu om tafel met goede ambtenaren van #020 over jaarrekening om daar helderheid over te krijgen.
Achter gesloten deuren om tafel met college en woordvoerders financiën over #kadernota2013. Hoeveel besparen en waarop. #raad020
Metro bericht over min of meer gedwongen gesleep met basisschool kinderen in #020. Tijd voor #ordeopzaken http://t.co/Ttd3JHGv
Heel veel succes aan alle leerlingen die vandaag beginnen met #examens.