zondag 2 maart 2008
Alles is Liefde
Toen ik gisteren
Alles is Liefde keek, besefte ik me weer waarom het zo belangrijk is dat stadsdeelbesturen meewerken aan het filmen in Amsterdam. Zonder medewerking van de stadsdelen is er immers geen Nederlandse film meer die zich afspeelt in Amsterdam. En dat kan natuurlijk niet.

Bij vergunningen om te filmen op straat gaat het vaak om het afzetten van een flink aantal parkeervakken en om overlast in de zin van (nachtelijk) geluid en fel licht. En er zijn altijd wel een paar buurtbewoners die daar niet blij mee zijn. Die stellen dat toch vooral hun woongenot voorgaat, want Oud-West is een woonbuurt en geen centrum.
Ik ben het met die mensen principieel oneens. Oud-West is een dynamische stadswijk bij het centrum van de hoofdstad van Nederland. Dat is heel wat anders dan een doorsnee woonbuurt. In zo'n dynamische stadswijk kan prima af en toe gefilmd worden, ook 's nachts.
Maar dat wil niet zeggen dat we aanvragen van filmers altijd honoreren. Ik vraag me zelfs af of we bij Alles is Liefde wel hebben meegewerkt. Ik herkende in ieder geval geen scene in onze buurt, maar dat zegt natuurlijk lang niet alles.
Reacties:
3 mrt 2008 00:27
Marc M. Gravemaker
Liefde van één kant?
Echt niet dus, liever geen filmploegen in een woonbuurt, want de bewoners schieten er niets mee op.
De Helmersbuurt is / was nogal eens een populaire locatie, zowel voor speel- als reclamefilms.
Enkele scènes uit de “Oesters van… “ werden hier in een pand op de Jacob van Lennepkade opgenomen. Verder was de wasserette op de Bosboom Toussaintstraat de spil in een deels geflopte televisie serie. Maar dat zijn maar twee voorbeelden.
De voor het licht benodigde aggregaten staan lekker ver van de opnameplek dus bij jou voor de deur. Kost parkeerplekken, veroorzaakt stank- en geluidsoverlast.
Je privacy beleving wordt ernstig geweld aangedaan als er een plotseling een aantal HMI 2Kw lampen je huiskamer binnen schijnen.
Dan de catering, dagen later treft je nog etensresten en weggegooide koffie bekers aan.
Verder is de buurt vergeven van allerlei bijdehante types, volgehangen met rollen plakband, wasknijpers en portofoons die vervolgens gaan staan te bepalen waar je wel of niet mag lopen. Of erger nog dat je niet mag praten.
Kwalijk is dat het Stadsdeel in eerste instantie de openbare ruimte, lees parkeerplekken verhuurd middels een vergunningstelsel aan zijn / haar bewoners.
Om die verhuurde plekken vervolgens doodleuk aan een ander te verhuren.
Bewoners worden op geen enkele manier gecompenseerd voor deze overlast, niet door de producenten, maar zeker niet door het stadsdeel. Een kwartaal lang korting op de vergunning of een uitnodiging voor de première zou het minste kunnen zijn.
Ik las recent dat vanwege het “filmonvriendelijke “klimaat in de stad cq. stadsdelen producenten vaker uitwijken naar andere steden met een historisch centrum.
Vooral aanmoedigen want in een woonbuurt dient het woongenot voorop te staan.
3 mrt 2008 00:35
Werner Toonk
@Marc: inderdaad, echt niet.
Amsterdam is wel dé hoofdstad van Nederland. En juist vanwege het unieke karakter van deze stad zou er gewoon gefilmd moeten kunnen worden.
Als je grootste zorg het afnemen van die parkeerplaatsen is, dan heb ik daar goed bericht over: bij aanvragen waar het gaat om een substantieel aantal plaatsen, spreken we af met locatiemanagers om bewoners met vergunning alternatieve parkeerruimte aan te bieden op hun kosten. Dat deden we al toen er voor Kees de Jongen gefilmd werd in de Vondelstraat. In de praktijk wordt daar overigens vrijwel geen gebruik van gemaakt.
3 mrt 2008 14:10
edith
pas naar Alibi geweest en ja, onze mooie stad op deze manier op het scherm te zien vind ik geweldig. Een kaartje voor de overlast als sympathiek gebaar vind ik trouwens wel een goed idee.
3 mrt 2008 20:21
Otto
De stad op de TV in een serie of film vind ik altijd erg leuk. Vooral om te kijken waar het is!
Enorm goede reclame!!
Vorig jaar hebben we op de Ten Kate straat een opname gehad. Nu staat daar toch meestal markt, dus die paar keer opnames vallen dan ook wel mee. Het is ook weer eens wat anders.
En bij ons hebben ze gewoon gebruik gemaakt van de aanwezige stroomvoorzieningen. maar daarover kan je natuurlijk ook afspraken maken. Je heb tegenwoordig héle stille aggregaten.
4 mrt 2008 15:53
Mees
Heer Toonk schrijft: 'Oud-West is een dynamische stadswijk bij het centrum van de hoofdstad van Nederland'. Niet in het centrum, maar bij het centrum. Een stadswijk om in te wonen dus. Waar komt dat megalomane idee toch vandaan dat Oud-West het tweede centrum van Amsterdam moet zijn?
4 mrt 2008 18:58
Mart
Juist, want Amsterdam is niet groter dan het Damrak! 8-)
Werden er een maand of wat terug geen opnames gemaakt bij die geweldige kruidenwinkel in de Kinkerstraat? Inclusief filmverlichting ed.
5 mrt 2008 01:09
Werner Toonk
@Mees: prima om hier te wonen. Dat bestrijd ik niet. En nee, Oud-West hoeft niet het tweede centrum te worden. Feit is dat Oud-West al steeds meer centrum wordt.
http://www.parool.nl/nieuws/2008/MRT/04/ams5.html
6 mrt 2008 00:22
tmp
tew
6 mrt 2008 00:22
tmp
ujhh
Deze discussie is gesloten. Het is niet meer mogelijk om te reageren.
Andere items over Filmen:
Vorige:
Amsterdam een onbereikbare liefdeVolgende:
Bicken Amsterdam Oud-WestTerug naar
overzicht...